Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB , 80GB Review

Palomar 18 april 2005, 298 views

Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB , 80GB

Pluspunten

• geluidsproductie
  • extra acoustic management features
  • RMA ahandeling Maxtor (in het verleden defect geraakte schijven werden snel vervangen door een ander - in mijn geval beter - exemplaar)

Minpunten

• RMA moet worden verstuurd naar Ierland (=extra verzendkosten)

Grootste voordeel vind ik de geluidsproductie. Hij maakt totaal geen spingeluiden oid. Lees/schrijfacties hoor je standaard wel, maar als je acoustic management op 'Quiet' zet hoor je zo goed als niks. Ideaal dus voor mijn systeem dat verder ook getuned is om zo weinig mogelijk geluid te produceren. De acoustic management-functie heb ik trouwens weer uitgezet, omdat ik het toch pretitiger vond om te horen wat mijn systeem deed ;)

Over de prestaties ben ik tevreden, al heb ik hem nooit vergeleken met andere schijven. Ook in de quiet mode (wat theoretisch gezien performance-verlies oplevert). Verder ben ik ook tevreden over de RMA afhandeling van Maxtor. Bij harde schijven moet je nou eenmaal rekening houden met uitval (heeft elk merk last van) en dan is het prettig dat dit goed geregeld is. Toen mijn vorige Maxtor 80GB (van een ander type) na 2 jaar bad sectors vertoonde heb ik hem opgestuurd en ik kreeg na twee weken een vervangend exemplaar (de schijf uit deze review). Deze is beter dan mn vorige schijf (nieuwer, stiller en 8MB cache ipv. 2MB).

Nadeel is dat de RMA zending verstuurd moet worden naar Ierland. Dit is duurder dan een zending binnen Nederland en duurt waarschijnlijk ook wat langer.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB , 80GB?