Mede8er MED500X Review

PiRiVi 22 april 2011, laatste update op 22 april 2011, 876 views

Mede8er MED500X

Pluspunten

• Veelzijdig
  • Mooi beeld en geluid
  • Snel en vloeiend streamen / afspelen
  • Firmware 4.04 is top!
  • Ziet er goed uit
  • Maakt niet teveel herrie en wordt niet heet
  • grote community voor support en goodies (genre art etc.)

Minpunten

• Ellende i.c.m. oude firmware
  • 2 keer exact dezelfde upgrade moeten doen om problemen op te lossen stuit elke tweaker tegen de borst...
  • Weggooi afstandbediening.

Geluidskwaliteit Score: 5
De mede8er 500X is door mij na lang oriŽnteren gekozen op basis van looks, skills en prijs.
Een veelzijdige mediaspeler die er mooi uitziet. Althans dat beeld had ik op basis van informatie op het web.
Hieronder mijn hands - on ervaringen.

Verpakking
Besteld dus en 1 dag later in huis. Degelijk verpakt, geen bijzonderheden. De doos schreeuwt het uit van reclame over wat de mediaspeler allemaal wel niet kan. De nodige kabels waaronder een gecoate hdmi kabel worden standaard meegeleverd. Uiteraard zit er een voeding bij, de kabel hiervan is naar mijn smaak wat kort (+- 1,60m)

Uiterlijk en overige environmentele eigenschappen
Het is een degelijk stevig aanvoelend kistje dat mooi glanst en solide aanvoelt. Het powerledje is rood en wordt blauw bij inschakelen en het blauw vormt een mooie combi met glimmend zwart. Ik heb er een HD in (1Tb) en de herrie is nog altijd zeker binnen de perken, zeker als je hem in de buurt hebt van je TV en Audio set.
Dan durf ik te stellen dat je hem er zeker niet overheen hoort. Waarschuwing: Ik ben geen audiofiel dus misschien is mijn beeld voor jou niet geschikt om conclusies aan te verbinden.
De MEDE8ER wordt niet erg warm ook niet na intensief gebruik.
De meegeleverde remote is klein en voelt wat goedkoop, maar is wel ok en doet zijn ding.

Ondersteuning bestandsformaten
De speler is na menige test met mijn eigen waslijst aan extensies geslaagd, alles wat hij zegt af te spelen speelt hij ook vloeiend af zonder (tot nu toe) uitzonderingen. Mooi is dat hij DVD5 en DVD9 meteen goed herkent en weet wat hij af moet spelen.
Nadeeltje t.a.v. muziek is dat je wel een m3u lijst kan gebruiken, maar dat je die niet met het apparaat kan bijwerken. Je kan niet een nummer selecteren en die dan on the fly toevoegen aan de playlist.

Installatie en configuratie
Hier kan ik heel kort over zijn. Download meteen de laatste firmware van de mede8er site. Alle problemen die ik heb gehad:
  • PC (W7 64) zag speler niet, ook niet na aanzetten van NAS optie in settings van de MEDE8ER
  • Via speler was share van pc niet toegankelijk ondanks intoetsen juiste ww
  • Een niet intuitief aanvoelende hoofdnavigatie, met een lelijk design
zijn allemaal verholpen door installeren van de nieuwe firmware.
De Videowall functie is echt cool, omdat je dan echt als in een videotheek door de rekken kan scrollen met mooie genre iconen etc, die je ook zelf kan maken en aanpassen. Ook de netwerkproblemen waren als sneeuw voor de zon vertrokken met de laatste firmware. Heb je na installeren van nieuwe firmware nog steeds netwerkproblemen en je hebt de Windows 7 delen instructie op de mede8er site gevolgd, installeer dezelfde firmware dan nog een keer. Op een forum las ik dat veel mensen het 2 keer moesten doen en dat het toen volledig werkte!
Het aansluiten van de kabels is een piece of cake, was in 5 minuten klaar en de setup is prima, die wijst jou de weg.

Beeld en geluidkwaliteit en snelheid
Naar mijn mening is de beeldkwaliteit optimaal op basis van wat je de speler te eten geeft, hij haalt er het maximale uit. Ook geluid is niets over te klagen. Via de HDMI kabel geeft hij alles netjes door!
Moet wel zeggen dat ik qua geluid nu puur de TV gebruik en geen receiver of 5.1 set heb staan.
Qua snelheid ben ik positief verrast, hij speelt MKV's van 30Gb streaming af vanaf mijn PC (verbonden via ethernet kabel en dus geen WIFI). Geen hapering te zien en korte buffertijden (2 seconden ongeveer)

Na de aanvankelijke strubbelingen met de firmware, voldoet deze mediaspeler aan al mijn verwachtingen! Super apparaat en ik zou hem weer kopen als ik het over mocht doen (maar dan zou ik wel meteen de firmware 4.04 installeren...)

Heb jij ook een Mede8er MED500X?

Ik ben benieuwd naar je 'waslijst' van bestandsformaten,
speelt ie mkv's af met dts bijvoorbeeld :)

Verder heb je me wel nieuwsgierig gemaakt naar dit apparaat.
10 kudoz 4 you :)