Silverstone Fortress FT02B Review

CabezaDelZorro 21 september 2011, 940 views

Silverstone Fortress FT02B

Pluspunten

• Oerdegelijke kast, 16kg schoon aan de haak.
  • Heel erg goed afgewerkt.
  • Koelvermogen erg goed.
  • Goede stof filters die gemakkelijk uitneembaar zijn en schoongemaakt kunnen worden.
  • Ingebouwde fan speed regulatoren, die gemakkelijk toegankelijk zijn (voor de 180mm fans onderin).
  • Genoeg ruimte en mogelijkheden tot kabelmanagement.

Minpunten

• Meegeleverde schroefjes plakkerig (wtf?)
  • HD brackets hadden wat steviger gemogen, en wat gemakkelijker uitneembaar.
  • Videokaart lijkt niet helemaal goed aan te sluiten bij de openingen.
  • Kap over de aansluitingen kan lastig zijn als je er vaak bij moet.
  • Bovenste 5.25" bay wat krap bemeten.
  • De degelijkheid van de aan/uit knop laat te wensen over.

Ik wil deze review niet te lang maken, Tweakers.net heeft er zelf al een gedaan, en ik denk dat ik niet heel veel kan toevoegen. Echter ik was zo te spreken over deze kast (ook al zijn er een paar dingetjes die wel beter zouden kunnen) dat ik het toch even wilde opschrijven. Ook betreft de door mij aangeschafte kast de v1.4 versie welke verbeterde 180mm fans bevat (de zogenaamde Air Penetrator AP181).

Ik zal ook geen foto's toevoegen, deze zijn ook voldoende aanwezig in de Tweakers review. Deze review is trouwens hier te vinden.

Bouwkwaliteit en afwerking
Hier kan ik niet veel meer over zeggen dan dat dit een geweldig solide kast is waarvan de afwerking de beste is die ik tot nu toe in een kast gezien/gevoeld heb. Nou heb ik niet heel veel ervaring met high end kasten behalve degene die ik +/- elke 3 jaar voor mezelf koop, maar toch.

Alle onderdelen voelen gewoon goed aan en zien er goed uit. De 180mm fans zijn redelijk lomp, maar goed weggewerkt onderin de kast. De stoffilters zijn gemakkelijk uitneembaar, en blijven met (volgens mij) magneetjes op hun plek.

Een interesant systeem om de 5.25" drives op hun plek te houden, dit zou helemaal geweldig werken als het systeem aan beide kanten zou zijn uitgevoerd. Jammer ook dat het bovenste 5.25" slot wel gewoon met schroefjes moet worden vast gezet.

Het enige minpunt aan de bouwkwaliteit zijn eigenlijk de HD brackets. Het is natuurlijk prachtig dat ze een soort van hotswap systeem voor 1 van de brackets hebben ingebouwd (je kan de backpane uitbreiden via los te kopen onderdelen). Alleen het mechanisme om de HD in de backpane te laten klikken is net iets te fragiel. Vooral als je HD redelijk stroef in de sata en power aansluitingen op de backpane zit, kan dit als gevolg hebben dat er een palletje van de bracket afbreekt bij het eruit halen van de bracket.

Inbouw mogelijkheden
Er is genoeg ruimte voor de componenten die ik er in wilde bouwen. De installatie van mijn Big Shuriken processor koeler was echter wat lastig zonder het moederbord eerst uit de kast te halen. Ik vermoed echter dat dit probleem zich bij de meeste kasten zal voordoen en het meer aan de Big Shuriken ligt.

Koelings mogelijkheden
De standaard meegeinstalleerde 180mm fans (3x) en een 120mm fan zijn allen stil te noemen. Ook lijken de koel prestaties erg goed in verhouding met wat ik gewend was in mijn oude kast. Speccy geeft aan dat de processor (Core i7 2600K) op 33 graden celcius zit (omgeving 23 graden, het is best warm de laatste dagen).

Ik kan niet oordelen of de vernieuwde 180mm fans die op de v1.4 versie zitten erg veel invloed hebben. Het filmpje op de Silverstone website geeft een mooie demo over het verschil tussen de verschillende fans. Het filmpje vind je hier.

Als dit alles niet genoeg is en je liever waterkoeling hebt dan levert Silverstone 2 houdertjes mee om het gemakkelijker te maken een radiator op de 180mm fans te monteren. Er lijkt over na gedacht te zijn, echter weet ik te weinig van de huidige producten in het waterkoeling segment om te kunnen bepalen of dit ook echter lekker werkt.

Vormgeving
Hier kan ik kort over zijn, smaken verschillen, maar ik vind hem erg mooi. Strak en elegant.

Installatie gemak
Buiten de iets te fragiele HD brackets was het enige wat me opviel tijdens de installatie de wat omslachtige manier om de voeding te installeren. Door het gekantelde design hangt de voeding, en dan is het wel fijn dat ze er een verstelbaar houdertje bij hebben gedaan die je onder de voeding monteert zodat hij extra gesteund wordt (vooral bij zwaardere voedingen waarschijnlijk een goed idee). Mijn 400w Seasonic Fanless heeft het denk ik niet nodig, maar heb hem toch maar geinstalleerd. Tevens leveren ze een soort klitteband riempje mee die je om de voeding en een deel van de backplate moet doen. Ik snap niet wat hier het nut van is.

Modbaarheid
Deze kast is veel te mooi om iets aan te modden, ik heb deze dus maar even op "geen mening" gezet.

Kwaliteit van voeding
Er wordt geen voeding meegeleverd met deze kast.

Met 200+ euro wel wat aan de prijzige kant. En zoals in de Tweakers.net review al wordt gezegd. Of al dit moois je 200 euro waard is ligt waarschijnlijk aan hoeveel geld je te besteden hebt. Ik vond het in ieder geval een goede aankoop.

edit:
Ik heb de kast ondertussen een tijd, en ik begin me steeds meer te ergeren aan de powerknop van de kast. Waar de rest van de behuizing oerdegelijk is, kan ik dat van de aan/uit knop niet zeggen. Ik deed het eerst af als iets waar ik aan moest wennen, de manier van indrukken, maar het wordt gewoon lastig om de PC aan en uit te zetten zo irritant is het knopje. Ik heb bouwkwaliteit dan ook maar even met een sterretje minder gewaardeerd. Direct maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de positieve negatieve eigenschappen maar iets te versimpelen.

Heb jij ook een Silverstone Fortress FT02B?

Ik lees deze review omdat ik erover zit te denken een nieuw systeem in deze kast te gaan bouwen

Ik heb nu een Silverstone Raven RV01W B daar heb ik de aanknop er al twee keer uitgeduiwt en dat is me een gekloot om hem weer terug in te krijgen

Kan me ook vinden in de HD brackets overigens net niet wat je ervan zou willen.

Voorderest goede review
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel gewend ben geraakt aan de aan/uit knop. Het gaat nu altijd in 1 keer goed, en heb hem ook nog nooit naar binnen geduwed (ik vraag me af of dat uberhaupt mogelijk is bij deze kast trouwens).