Razer Krait Review
De inleiding Omdat ik dagelijks werk met de notebook op school en ook graag game, kwam ik er niet onderuit om een muis met staart aan te schaffen in plaats van door te werken met een touchpad. Met een touchpad werken heb ik geen problemen, maar met een FPS is een muis wel zo fijn Aanschaf van de muis Mijn budget lag op 40,- voor een fatsoenlijke muis. Draadloze muizen had ik geen behoefte aan (batterijen) 800dpi is voor mij te weinig in games, dus kwam ik in de 1600dpi-en-hoger categorie. In deze categorie kwam ik 2 muizen tegen die in mijn budget lagen: de Logitech G3 en de Razer Krait. De G3 hadden we hier al thuis, maar aangezien ik een enthousiaste Razer-gebruiker ben en ook een hippe muis zocht, was voor mij de keuze...
Pluspunten
Prijs Precisie Design Laag gewicht Instelmogelijkheden d.m.v. meegeleverde software
Minpunten
Knaagdier is aan de smalle kant Muisknop zat vast
Eindoordeel
Omdat ik dagelijks werk met de notebook op school en ook graag game, kwam ik er niet onderuit om een muis met staart aan te schaffen in plaats van door te werken met een touchpad.
Met een touchpad werken heb ik geen problemen, maar met een FPS is een muis wel zo fijn
Aanschaf van de muis
Mijn budget lag op 40,- voor een fatsoenlijke muis. Draadloze muizen had ik geen behoefte aan (batterijen) 800dpi is voor mij te weinig in games, dus kwam ik in de 1600dpi-en-hoger categorie.
In deze categorie kwam ik 2 muizen tegen die in mijn budget lagen: de Logitech G3 en de Razer Krait. De G3 hadden we hier al thuis, maar aangezien ik een enthousiaste Razer-gebruiker ben en ook een hippe muis zocht, was voor mij de keuze snel gemaakt en ben ik diezelfde middag naar Computerland om daar de muis op te halen voor 34,50.
De muis en de eerste ervaringen
Thuis aangekomen heb ik de muis aangesloten op een USB-poort en heb ik de bijgeleverde software (versie 1.02) geïnstalleerd.
Om de muis te testen, heb ik CoD2 en en CS:Source tegen een familielid gespeeld. Tijdens het spelen viel me op dat de muis een stuk preciezer is dan de Logitech Gx-telg. Waar de G7 een refreshrate heeft van 500Hz, komt deze muis tot 1200Hz (in Razertaal: APM oftewel Actions-per-Minute).
De muis is erg smal en dit vind ik erg onprettig voor mensen met grote handen. Dit kan ook te maken hebben met gewenning aan de muis.
Na een weekje te hebben gespeeld met de muis (waaronder een LAN van 24 uur) moet ik toegeven, dat de muis wel degelijk fijn in de hand ligt. De muis is zeer licht, waardoor bewegen een stuk makkelijker gaat dan met de G7.
Aantal knoppen
Er zitten 'maar' 3 knoppen op de muis en een scrollwheel. Maar dit is voor mij voldoende.
[Update 16 januari 2007]
De linkerknop van de muis zit vast. Ik ga hiermee terug naar Computerland om te kijken of dit te verhelpen valt.
Bouwkwaliteit
De muis is solide en tot nu toe nog geen gekraak gehoort van de muis.
Zoals ik eerder aangaf zat de linkerknop moer en moervast. Klikken ging nog wel, maar het ging echt te stroef. Ik ben met mijn knaagdier teruggegaan naar Computerland en heb de muis omgewisseld.
Software
De software is degelijk en simpel, maar er zijn veel instellingen zodat iedereen de muis naar eigen wens kan afstellen. Hieronder een lijst wat er valt af te stellen:
- Sensitivity
- X-axis and Y-axis
- Master Acceleration Control
- Master Windows Control
- 400dpi or 1600dpi
- Scroll Wheel Speed
- Orientation (Left-handed or Right-handed
- Button Assignment
De conclusie
Wellicht aan de korte kant voor een duidelijk oordeel, maar na een week intensief gebruiken, ben ik zeer tevreden over de muis. De precisie, het gewicht en de software zijn een aantal punten waarmee de Razer-serie toch de Logitech Gx-serie overtreft.
Dat neemt niet weg dat ik de muis nog steeds aan de smalle kant vind
Reacties (10)
ik heb namelijk de G5 en deze heeft natuurlijk een hogere refresh rate van zijn draadloze broertje G7.
(of ik vergis me)
wat mij wel opvalt is dat de Krait een beeldverwerking heeft van 5,8 megapixels en de G5 6,4 megapixels.......
maakt die refresh rate dan nog wel verschil
/edit
Heb nog even wat opgezocht, maar dat ''APM'' staat voor ''Actions Per Minute'' en er staat letterlijk dus 1200 acties per minuut, terwijl Logitech op hun site aangeeft dat de G5 ''500 rapporten per seconden'' haalt.......
(Zie www.razerzone.com en www.logitech.com)
dan lijkt mij die 1200 per minuut wel wat ongeloofwaardig
De hogere waarde van de megapixels/sec komt voortuit de hogere DPI waarde. Het is juiste de refresh rate (polling rate) die nog aardig wat uitmaakt bij hoge DPI muizen.
Een goede optical is overigens beter dan een laser muis.
De laser muizen overtreffen vooralsnog de optical muizen niet. De Deathadder doet het wel goed te zijn, maar is een verbeterde optical. Mijn Diamond back is ook beter dan de G5 die ik voor mijn laptop gebruik.
Bekijk deze review maar eens, die geeft je waarschijnlijk een hele andere visie op muizen.
Zoals DVIDER al zegt, haal je hier 2 dingen door elkaar.Waar de G7 een refreshrate heeft van 500Hz, komt deze muis tot 1200Hz (in Razertaal: APM oftewel Actions-per-Minute).
De refreshrate van een muis is het aantal 'reports' dat er per seconde over de USB draad gestuurd worden.
De Logitech G5 doet er bijv. 500, met een kleine hack 1000. De Razer Copperhead doet er standaard 500, en kan met een druk op de knop 1000Hz halen.
De APM is een suf marketingwoordje uitgevonden door Razer om aan te geven dat je hun knoppen heel vaak per minuut in kan drukken zonder dat er iets misgaat (interessanter nu jij een hangende knop hebt
De Razer Diamondback en Copperhead halen ook deze 1200APM, maar daar was het nog niet de moeite van het vermelden waard.
erg goede looks, dat wel. maar hij ligt niet lekker in de hand (niet in mijn hand althans
De G3 die ik hier ook thuisheb is minder precies, maar ligt wel een stuk fijner in de hand.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/149884/crop5d89fe4a44cb6.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/21673/crop65674aee06c6d_cropped.jpg?f=community)
:strip_exif()/u/13491/crop6090611b3ace9.gif?f=community)