LG Optimus 2X Speed P990 Zwart Review

enverlin 22 april 2011, laatste update op 22 april 2011, 2.066 views

LG Optimus 2X Speed P990 Zwart

Pluspunten

• Design (buitenkant)
  • Stevig dankzij aluminiumrand
  • Helder display
  • Snel (ook android, ondanks 2.2)

Minpunten

• Batterij duur
  • Android-rom van LG is niet je-van-het
  • Geen mini-HDMI bijgeleverd!
  • Plastic klep achterkant
  • Android 2.2 (niet laatste versie op nieuw toestel)

Dit is mijn review van de LG Optimus 2X. In deze review zal ik met name de hardware bespreken en een klein beetje software. Android zelf zal ik niet reviewen.

Verleden
Mijn vorige toestel was een Motorola Milestone (duitse versie). Dat was tevens mijn eerste Android toestel en tot op heden is Android mij erg goed bevallen.
Ik vind het handig om apps te installeren en de gehele look and feel komt mij fijn over.
De Milestone had een fysiek QWERTZ toetsenbord wat mij bij de aanschaf zeer handig leek. En opzich is het ook wel handig maar ik heb ook vaak genoeg momenten gehad dat ik het niet zo handig vond. Dat heeft name te maken met het formaat ervan. Het is net te klein om lekker op te ‘typen’.

Bij het zoeken naar een nieuw toestel (altijd leuk!) heb ik dan ook de afweging moeten maken tussen weer een fysiek toetsenbord of gewoon onscreen. Omdat er niet zoveel telefoons met fysieke toetsenborden zijn werd mijn keuze flink beperkt: Motorola Droid Global/Milestone2, HTC Desire Z, Motorola Droid Pro. Volgens mij heb dan de meest belangrijke wel gehad.

Omdat ik toch wel graag wat ‘nieuws’(=dualcore) wilde vielen bovenstaande af en daarmee gelijk het fysieke toetsenbord.

De keuze
Echt heel erg goed onderbouwd is de keuze voor de LG Optimus 2x niet. Ik heb nare ervaringen met een LG Viewty gehad (software met name). Maar er draait Android op, en dat schepte toch wel wat hoop. Daarnaast vond ik het een mooi toestel en de VIP service klonk ook wel leuk.

Tevens koste het toestel bij verlenging ¤260 wat ik wel een nette prijs vond.

Wat overigens een mooie bijkomstigheid is geweest: het scherm van 4”. Ik vind 4.3” te groot.

LG Optimus 2X buitenkant
Voorkant
De voorkant van het toestel bestaat uit een glasplaat met daaronder het scherm en daaronder 4 touchsensitive toetsen. En het moet gezegd worden: ik vind de voorkant echt onwijs mooi. Zeer minimalistisch ook want de sensoren naast het LG logo vallen bijna niet op. Ook de luidspreker is netjes weggewerkt. Alleen de front-face camera valt een beetje op.

De glasplaat is aan de zijkanten een beetje ‘gebogen’(??). Op de foto’s bijna niet te zien maar bij normaal gebruik merk je het wel: met bijvoorbeeld naar links of rechts swipen kom je aan de zijkant van het toestel geen ‘randje’ meer tegen. Je vinger glijdt van het toestel af. Ik vind dit zeer nice gedaan.

Onder het scherm bevinden zich de touch sensitive toetsen. Bij mij Motorola Milestone zaten deze te dicht elkaar waardoor ik regelmatig de verkeerde functie aanriep. Bij de LG Optimis 2X zitten ze mede dankzij het grote scherm ver genoeg uit elkaar.

Ook zitten ze ver genoeg onder het scherm; zodat je ook daarmee geen verkeerde handelingen kan doen.
Doordat ze wat verder naar onder zitten heb je vrij veel ruimte onder het scherm. Dit maakt het toestel ook wat langer dan overige toestellen heb ik het idee. Zijn lengte van 12,4cm is wat mij betreft ók.
Heb je het toestel laag in de hand dan is de bovenkant van het scherm moeilijker te bereiken in mijn geval. Het midden en onderkant van het scherm zijn dan juist erg fijn te bereiken.

Achterkant
Wat direct opvalt aan de achterkant van het scherm is de metalenstrip met daarop het Google logo. Aan het eind van de strip zitten een 8MP camera met LED flitser (of zaklamp).
Deze camera steekt uit: de camera ligt hoger dan de rest van de achterkant.

Aan de ene kant is dat natuurlijk een nadeel: de camera itself ligt niet verzonken en zal dus mogelijk vrij snel krassen. Aan de andere kant: doordat de camera hoger ligt houd het toestel wel beter vast! Je plaatst je wijsvinger precies tégen de verhoging waardoor je meer grip hebt. Je zit wel dicht bij de camera, dus je zal ook regelmatig eerst je vinger op de camera plaatsen en daarna pas tegen de verhoging= vingerafdruk op je camera.
Nu is dat voor mij geen nadeel want ik maak toch geen foto’s met een telefoon ;).

Ik kan nog wel wat over het materiaal van de achterkant vertellen: dit is plastic. Als je de klep eraf haalt voelt deze er goedkoop aan (en dat zal die ook wel zijn). Hij is makkelijk te buigen. Eenmaal op het toestel merk je daar weinig van. Hij zit goed vast en als je er tegen aan tikt hoor je dat het plastic is maar het komt wel redelijk degelijk over.

Het plastic is afgewerkt met een goedje dat het een ‘soft feeling’ geeft. Dit zorgt ook voor meer grip omdat het plastic niet door je handen glijd. Ik las in een andere review dat het een wat luxer uiterlijk gaf: dat vind ik wel meevallen. Het is een leuke toevoeging.

Zijkanten
Hier kan ik kort over zijn: met het scherm naar voren zit aan de rechterkant 2 toetsen voor het volume. Deze toetsen voelen degelijk aan je merkt een duidelijk klik.

Verder zit er zowel rechts als links geen overige toetsen.
Mogelijk nadeel: ontbreken camera shutter. Maar zoals als gezegd: ik maak geen foto’s dus boeie.

De Optimus 2X is omgeven door een aluminium (? Denk ik) rand. Deze rand voelt erg stevig aan. Je hebt vaak je hand om de metalen rand om het toestel te bedienen vanuit de hand en als je een beetje kracht zet hoor je geen kraakje van plastic of iets dergelijks.

Onderkant
Hier zit de speaker (mono) en de microfoon. Over de speaker heb ik nog niet echt een mening gevormd. Ik gebruik heb smorgens als wekker; ik word er wakker van. Dat is voor mij voldoende.
Van overige contactpersonen nog geen klachten gehad dat ik slecht te verstaan was.

Tussen de speaker en microfoon zit de micro-usb. Dit is voor opladen via de meegeleverde adapter of via usb aan de pc/laptop. Tevens bedoeld voor overdracht van data.

Bovenkant
Een 3,5mm jack voor oordopjes. Nog niet gebruikt. Ik zal een update geven als ik deze een paar keer heb gebruik icm met de meegeleverde headset.

Aan/uit knop. Zelfde als de volume rockers: goed formaat, goed te bereiken en fijne feedback. Een echt knopje dat je indrukt. Grappig ook dat het knopje dezelfde vorm heeft als de volume rockers: schept een beetje eenheid.
Mogelijk nadeel: hij is echt bovenop het toestel geplaatst. Het in je zak doen van de telefoon (bovenkant first) kan deze telefoon aan zetten. Nog geen ramp: het toestel is dan nog gelocked. Maar toch.

En dan zit er nog een mini-HDMI! Helaas geen mini-hdmi meegeleverd (wtf?). Wel feature op de telefoon maar nog niet te gebruiken dus. Beetje jammer.

LG Optimus 2X Binnenkant
De binnenkant bereik je door de batterij klep te verwijderen. Dit gaat niet altijd even makkelijk. De plastic klep zit vast geklikt en wil soms niet vrijwillig los. Een beetje forceren helpt dan wel maar echt lief is het niet.

Binnenin vinden we de LG FL-53HN batterij van 1500 mAh en 5.6 Wh. Na een kleine week doe ik ongeveer een dag (20 uur) met deze batterij. Het is erg afhankelijk hoevaak je de telefoon aanzet en gebruikt. Bij mij staat WIFI altijd uit, 3G altijd aan, syncen om het halfuur.

Door de batterij te verwijderen kan je een simkaart plaatsen of verwijderen.
Het plaatsen van MicroSD gaat via de zijkant en hiervoor hoeft dus niet de batterij te worden verwijderd. Dat is wel handig .

Ik ga het toestel verder niet openschroeven ;).

LG en Android
LG heeft er geen stock Android opgezet, maar Android met een eigen skin en meer. De skin opzich is best wel aardig. Er zitten een paar handigheden in die ook zijn te lezen in de review van Tweakers zelf.
Het grootste probleem bij de installatie van de LG Android zijn de meegeleverd applicaties. Deze zijn ronduit irritant in mijn ogen. Met name dat apps zichzelf blijven opstarten en waardoor er soms 12 apps tegelijk actief zijn is zeer irritant.
Zodra je een app afsluit (kill via taskmanager) ga ik er vanuit dat de app ook echt gesloten is. Kijk ik 2 minuten later in de task manager staat diezelfde app er weer tussen!

Dat heeft doen besluiten het toestel te rooten zodat alle LG apps kan verwijderen. Het toestel voelt nu lekker schoon aan :P

Conclusie na een week
Qua hardware voelt het toestel fijn aan. Niet al te groot, wel af en toe wat moeite met in de broekzak steken. Verschilt ook per broek maar dat is niet meer dan logisch. Het toestel komt stevig over, evenals het scherm.

De software viel eerst wat tegen, maar na het schoonmaken hoor je mij niet klagen. Op naar Android 2.3!

Batterij ben ik altijd beetje huiverig voor. Zoals eerder gemeld gaat hij nu krap een dag mee. Uit voorzorg draag ik nu wel een Micro-USB kabel bij me en anders hebben ze die wel op het werk.
Overigens ben ik niet anders van smartphones gewend dan dat ze maar 1,5 dag mee gaan dus elke nacht aan de lader is mij niet onbekend.

Tot nu toe dus tevreden.

Changes
- wijziging ´stereo speaker´. Dit is microfoon en mono speaker.

Heb jij ook een LG Optimus 2X Speed P990 Zwart?

Reviews door de redactie

het is geen stereo speaker, de linker grill is van de microfoon :)
Nette review verder!
Zojuist getest en dat kan ik bevestigen er is slechts 1 speaker aanwezig.
Weet je zeker dat het stereo speakers onderaan zijn? Bij de iPhone is namelijke de "2e speaker" eigenlijk een microfoon.
Goede review, Ik heb deze week ook de LG 2x Speed aangeschaft en ben het helemaal met je eens dat de software van LG niet echt goed is daarom heb ik na een dagje gebruik het toestel geroot en er een Cyanogen Nightly opgegooid die is veel sneller, soepeler en ziet er mooier uit, verder ben ik helemaal tevreden over het toestel buiten de batterij maar dat kan ook veranderen aangezien ik het toestel maar net heb en de batterij enkele laadcyclusjes nodig heeft.
Dank jullie. Ik heb het verwerkt.