Creative Inspire T7900 Review

maartenlambrech 13 juli 2007, 2.658 views

Creative Inspire T7900

Pluspunten

• Goedkoop
  • Prachtig geluid
  • Mooie satellieten
  • Goede verpakking

Minpunten

• Afwerking afstandsbediening
  • Werking volumeknop
  • Soms bij afzetten een hard geluid

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Ik kocht deze Creative T7900 surroundset samen met een X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro geluidskaart. Ik koos voor deze set omdat hij goed beoordeeld werd in vele reviews. . Het was ook de enige betaalbare 7.1 set van Creative die toch van zeer degelijke kwaliteit was.

Inhoud doos
Ik kocht deze T7900 bij Azerty. Na 1 dag was de kubusvormige doos al aangekomen. In de doos zit veel piepschuim die de speakers goed beschermt. De doos bevat: de satellieten zelf, kabels, subwoofer, afstandsbediening met draad en een kleine handleiding. Er valt dus niets aan te merken op deze verpakking, die alles compact en veilig opbergt. Let er wel op dat de doos veel weegt door de subwoofer.

Installatie
Dit ging zeer gemakkelijk door gewoon de handleiding te volgen. Alles spreekt voor zich. Er staan plaatjes in de handleiding en er worden stickertjes meegeleverd om op de kabels te plakken zodat je weet bij welke satelliet hij hoort. Ik moet wel toegeven dat het een hele warboel van draden is!

Kwaliteit
Met 92 Watt RMS voldoet deze set prima qua volume voor de meeste mensen. Heb je een uitzonderlijk grote ruimte, dan is het misschien beter om te informeren naar sets met meer Watt.
De geluidskwaliteit is super! Het geluid is helder, goede weergave van middentonen en een diepe bas. Dit laatste kan bijgeregeld worden met de afstandsbediening (met draad). Het maximum van volume bereik ik bijna nooit en ik hoor geen vervorming van het geluid bij hoog volume. De drie satellieten vooraan zijn uitgerust met een tweeter die de hoge tonen beter kan weergeven. Dit is het enige verschil met de T7700.
Een 5.1 set valt ook te overwegen om wat geld te besparen. Dvd-geluid kan immers maximum in 5.1 weergegeven worden en veel verschil met 7.1 zal er wel niet te horen zijn.

Vormgeving
Ik vind de set mooi gemaakt. De boxen zijn zwart met grijze rand en daarboven een soort halfdoorzichtig zwart velletje die enorm blinkt. Dit past zeer goed bij mijn zwart scherm, zwarte muis en zwart toetsenbord... Enig nadeel is de afstandsbediening die wat goedkoop oogt en uit ligt plastiek gemaakt is.

Afstandsbediening
De afstandsbediening is er eentje met een dikke draad eraan. Het voelt wat plastiekachtig aan en oogt goedkoop. Er zitten twee draaiknoppen op om het volume en om de bas aan te passen. De volumeknop werkt tevens als on/off knop. Wanneer de set aan staat, wordt de rand van de volumeknop groen opgelicht. Aan de zijkant van het zwarte doosje kun je twee minijacks steken, eentje om de koptelefoon op aan te sluiten en eentje als line-in om bv. je mp3 speler aan te hangen. Dit kabeltje wordt overigens niet meegeleverd.

Aansluitmogelijkheden
Deze set kan gebruikt worden bij zowat iedere geluidskaart die analoge output ondersteund. Hij kan 5.1 en 2.0 omzetten tot 7.1, maar dit heb ik niet kunnen testen.
De drie aansluitingskabels zijn allemaal mini-jacks.

Problemen
Vervorming bij hoge volumes, resonantie van de voetjes van de speakers en evenmin het loskomen van de rubberen isolatorvoetjes komen bij mij nog niet voor.

Besluit
Het is zeker een hele verbetering om je bestaande 2.0 setje te ruilen tegen de Creative T7900. Heb je geld te veel, dan kun je zelfs voor de GigaWorks-serie van creative gaan. De klank die de T7900 produceert is uitstekend maar de afwerking van bv. de afstandsbediening is dan weer een minpuntje.
Al bij al een uitstekende set voor de pc die veel luisteraars een plezier kan doen!

Maarten Lambrecht

Heb jij ook een Creative Inspire T7900?

zitten er ook pootje bij om je achterste speakers om te zetten? en hoe hoog zijn deze?

nette survey, ik ben ook van plan dit setje te kopen ;)
Er zitten pootjes bij en daardoor staan de boxen 2.8 centimeter hoger.
[quote]Problemen
De goedkoop ogende afstandsbediening zal het ook wel zijn, want die werkt bij mij niet altijd naar behoren. Bij het draaien aan de volumeknop, schakelt de set zich automatisch aan en kun je het volume naar behoren aanpassen. Nu gebeurt het soms dat de set zich niet aanschakelt. Dan moet je eens goed op het draaiknopje duwen en dan werkt hij weer. Dit ligt dus waarschijnlijk aan een slecht contactje in de binnenkant van de afstandsbediening.[quote]

dit probleem had ik ook. Maar als je contact opneemt met Creative dan krijg je een nieuwe opgestuurd van een betere kwaliteit.
Moet je de oude afstandsbediening dan terug sturen?
Hoe heb je Creative dit precies gemeld? Via hun site of...
Anders is het zeker de moeite waard want dit is echt wel irritant!
Weet je nog hoe je dat met Creative hebt geregeld ?
Wat is de lengte van de kabel van de 2 achter satelieten?

Tevens aan de "afstandbediening" zitten 2 aansluiten. Een line-out voor Headset en een line-in voor mp3 speler.
Is het ook mogelijk om hier een mircofoon voor je headset op aan te sluiten?

Zit te denken om deze te nemen.
Het is niet mogelijk om je microfoon aan de afstandsbediening te hangen.
Een koptelefoon kan dat wel, maar dan krijg je enkel het geluid die normaal uit de 2 front-speakers komt.

De lengte van die kabels moet ik je schuldig blijven, maar mochten ze te kort zijn, kan je voor geen geld een langere kopen.

Het is zeker de moeite waard om deze speakerset te kopen!
Enkel de volumeknop van de afstandsbediening is ondermaats...
Volgens mij staat in de eerste review dat de achterkabels 7 meter lang zijn. Ik kan het je deze week met zekrheid zeggen als mijn set binnen komt ;-)
volumeknop nooit last van gehad, dan draai ik hem eigenlijk ook nooit aan en uit dus dat zal het wel zijn.

lengte achterkabel is volgens mij 4 of 5 meter.

en volgens mij valt juist wel een microfoon en koptelefoon aan te sluiten op de afstandsbediening (zie er geen line in op zitten volgens mij!?!?)
Kunnen de satelieten opgehangen worden?
Wat voor opstelling heb je? Op oorhoogte of er onder?
Echt een goede review trouwens :)
Nog een kleine update van mijn gebruikservaring:
  • De subwoofer heeft al enkele keren niet goed meer gewerkt. Hij klinkt dan héél stil.
    De enige oplossing is dan de bas op het maximum zetten. Gelukkig is dit nog maar twee keer gebeurd.
  • Bij het uitzetten van de speakerset komt er soms nog een luid geluid uit de boxen. Dit gebeurt vaak maar niet altijd. Het geluid klinkt niet echt gezond...
@xavdeman:

De satellieten kunnen opgehangen worden met behulp van de schroefjes die meegeleverd worden.

Enkel de twee achterste boxen staan op oorhoogte. De rest staat er iets onder en de subwoofer staat op de grond.

Bedankt voor de reactie!