Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys E3000 Review

Hipocrates 21 april 2011, laatste update op 21 april 2011, 4.964 views

Linksys E3000

Pluspunten

• Doorvoersnelheid
  • Afwerking

Minpunten

• Geen volledig beheer via webinterface
  • Draadloos signaal lijkt niet optimaal

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 3
Menu, installatie en beheer
Voor de installatie adviseert Linksys de meegeleverde CD met CiscoConnect software te gebruiken. De installatie kan ook draadloos worden uitgevoerd. Het is dus niet noodzakelijk om de router bedraad aan een PC of laptop te koppelen.

De installatie verloopt op zichzelf probleemloos. Na een minuut of 5 is het netwerk in de lucht.

Met de CiscoConnect software kun je de instellingen van de router beheren. Het blijft echter beperkt tot een aantal basisinstellingen. Voor geavanceerdere instellingen is er de webinterface. Maar daar komt de aap uit de mouw.

De CiscoConnect software bevat een aantal opties die de webinterface niet heeft en andersom. Je kunt via de webinterface het gast netwerk niet uitschakelen. Het ouderlijk toezicht kun je ook niet configureren vanuit de web interface.

Het wordt nog vervelender als je via de webinterface de instellingen wijzigt. De CiscoConnet software zoekt verbinding met de router op basis van de initiele SSID naam die je bij installatie opgaf. Het wachtwoord is hetzelfde als de WPA key. Wijzig je die, dan werkt CiscoConnect niet meer en kun je dus de instellingen van het gastnetwerk en ouderlijk toezicht niet meer beheren. Maar daar is een truucje voor. De software blijkt de instellingen op te slaan in een settings.xml die onbeveiligd wordt opgeslagen. Als iemand die XML weet bemachtigen krijgt die persoon zonder meer toegang tot je router en je netwerk. Alle instellingen (zoals SSID, wachtwoord en key) staan in dit bestand. Als je de gegevens aanpast naar de gegevens die je met de webinterface hebt ingesteld, zou CiscoConnect weer moeten werken.

Persoonlijk vind ik dit een grote misser van een bedrijf als Cisco. Je moet een dergelijke high end router volledig via de webinterface kunnen beheren. Dat kan dus niet. Dat is de reden waarom ik de beheerbaarheid met slecht beoordeel. Het is voor mij persoonlijk ook reden om deze router om te wisselen voor een exemplaar van een ander merk.

Prestaties en bereik
Het draadloos bereik en kwaliteit van het signaal valt tegen. Mijn huis heeft betonnen verdiepingsvloeren. Mijn router staat in de meterkast in de hal. Op de eerste verdieping heb ik op zich prima bereik. Maar ik zie routers van buren die een veel sterker signaal hebben dan mijn Linksys.

De doorvoer snelheid lijkt goed. Het voelt in ieder geval sneller aan dan mijn vorige WRT54G.

Overig
De overige opties heb ik nog niet getest.

Van een dergelijke router mag je verwachten dat je volledig beheer hebt via de web interface. Dat blijkt helaas niet zo. Ik vind dit echt een gemiste kans van Linksys en als ik dit vantevoren had geweten, had ik de router niet aangeschaft.

• Links WET610N

Heb jij ook een Linksys E3000?

Voor volledig beheer kun je dit apparaat flashen met de frimware van DD-WRT http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_E3000

Dit heb ik voor mijn wrt 320 N ook gedaan, en deze software werkt echt perfect.
Even melden dat het gebruik van de USB voor NAS-doeleinden (bij mij) echt waardeloos is qua snelheid. Ik heb meerdere harde schijven geprobeerd met meerdere adapters, en er is nauwelijks verschil te bespeuren. Ik dacht dan wel beter uit te zijn met de WUSB600N op de 5GHZ-band, maar dat bleek ook een zeer grote tegenvaller met het bereik en een nauwelijks hogere snelheid naast de router. Schrijven is iets sneller dan lezen (zal wel door caching ofzo komen), maar HD-streaming is bijna niet mogelijk met 2-3 MB/sec. Met een ethernetkabel is het ook nauwelijks sneller, maar met de harde schijf aan een externe mediaplayer (WD TV Live) gaat het draadloos pas een stuk soepeler met 4-5 MB/sec.
Mensen:

Het is GEEN Cisco. maar linksys.
Wil echt goed spul met een goede troughput koop dan het echte spul dan betaal je tussen de 400 - veel geld voor routers en dan werkt alles perfect.

Of zoals sommige al zeggen een dd firmware.
Huh, ik heb ook de E3000 en kan daar wel gewoon alles via de webinterface instellen.
Je zult zien dat je daar het gastaccount niet kunt beheren. Er wordt steen en been geklaagd in allerlei fora hierover.
geldt dit ook voor de E4200 eigenlijk?
Ik kan het zo snel niet vinden nl...

Zo ja dan valt die jammerlijk genoeg voor mij ook af...