Bestmedia Platinum MyDrive USB 3.0 750GB Geel Review

frAmEd 21 april 2011, laatste update op 21 april 2011, 5.102 views

Bestmedia Platinum MyDrive USB 3.0 750GB Geel

Pluspunten

• Mooie uitstraling (ja, dit is persoonlijk)
  • Goede snelheden
  • Stil

Minpunten

• Bouwkwaliteit mag beter

Mobiliteit Score: 3
Bestmedia

Bestmedia is een Duits bedrijf dat was opgericht in 1996. In het begin hielden ze zich uitsluitend bezig met optische media (CDs, DVDs), maar de laatste jaren proberen ze daarnaast ook een graantje mee te pikken van de alsmaar groeiende geheugenmarkt met een (beperkt) aanbod aan geheugenproducten, variŽrend van flashgeheugen tot externe harddisks.

Platinum MyDrive

Bestmedia heeft de neiging aan al hun producten te associŽren met het woord ‘platinum’, wat in het geval van van de externe harddisks leidt tot ‘Platinum MyDrive’. Het assortiment bestaat uit de volgende schijven:

- 1.8” USB2.0 120GB
- 2.5” USB2.0 250GB/320GB/500GB/640GB/750GB
- 2.5” USB3.0 320GB/500GB/640GB/750GB

Ondanks dat ze maar 1 productlijn hebben, is er dus toch voldoende keuze, ook vanwege de mogelijkheid om voor schijf met een USB3.0 interface te kiezen.
De keuze wordt echter uitgebreid door het (bijna absurde) arsenaal aan kleurtjes, bestaande uit:

- Zwart/Zilver/Wit/Rood/Groen/Paars/Geel/Blauw
- Transparant/Transparant Geel/Transparant Groen
- Transparant Blauw/Transparant Rood/Transparant Oranje

Het leuke hiervan (althans voor mij) zijn de transparante cases, hiermee bereiken ze namelijk dat ze de markt niet met een 13-in-een-dozijn-ik-heb-een-standaard-(saaie)-behuizing-om-mijn-schijf opslagmedium betreden en daarnaast genoeg keus bieden voor iedereen.

PLATINUM MyDrive Lemon Yellow

Afijn, deze review gaat niet over Bestmedia of over de kleuren van de regenboog, maar over de PLATINUM MyDrive Lemon Yellow, de transparant gele variant. Ik heb gekozen voor de grootst mogelijke opslagcapaciteit (750GB) en aangezien mijn primaire systeem, de HP EliteBook 8540p, over 2 USB3.0 poorten beschikt, was de keuze voor een USB3.0 interface de meest logische, zeker gezien het geringe prijsverschil van circa 5 euro met de USB2.0 variant.

Wat heeft Bestmedia te melden?

Als ik ff snel surf naar Bestmedia.de en een paar mouseclicks uitvoer, vind ik deze informatie:

- Capacity: 750 GB, 5400RPM
- Read speed: max. 80 MB/s
- Write speed: max. 70 MB/sec.
- Buffer: 8 MB
- Weight: ca. 160 g
- Size (W x L x H): 81 mm x 130 mm x 16 mm
- Warranty: 3 years after day of purchase

Het gaat dus om een standaard laptop schijfje met een toerental van 5400RPM en een buffer van 8MB, niks bijzonders dus. Interessanter zijn natuurlijk de geclaimde lees- en schrijfsnelheden, die ik later zal meten. Uiteraard zullen deze snelheden alleen gehaald worden (als ze al gehaald worden ;)) , wanneer de harddisk op een USB3.0 poort wordt aangesloten, aansluiten op een USB2.0 poort levert de standaard ik-word-gebottleneckt-snelheden van circa 30MB/s op.

TNT komt langs…

Het moment van de waarheid is aangebroken (ok, zo spannend is het nou ook weer niet…): een mevrouw van TNT post staat voor de deur met een pakketje van Azerty. Na het pakketje aangenomen te hebben, viel me op dat het om een kleine en bovenal saaie doos ging. In de doos vinden we de schijf zelf, vastzittend tussen karton, maar zonder verdere bescherming, en een USB3.0 kabel, er is geen vorm van documentatie aanwezig. De schijf heeft standaardafmetingen voor een 2.5” externe harddisk en ligt lekker in de hand. De schijf beschikt naast de mini (zo klein is die nou ook weer niet!) USB3.0 aansluiting over een status LEDje. Door de behuizing heen (transparant he… ;) ) is te zien dat er een Toshiba MK7559GSXP schijf in zit.

Aansluiten

Toen ik de schijf aansloot op mijn HP EliteBook 8540p, werd de schijf meteen herkend door Windows 7 32-bit en kon ik de reeds NTFS geformatteerde schijf benaderen: de schijf was, op een handleiding in .pdf formaat na, leeg. De schijf wordt ondersteund door alle moderne Windows versies (XP, Vista, 7) en in beperkte mate door Mac OS (verdere info daarover op de site van Bestmedia). De schijf is verder relatief stil, ik kan hem alleen horen als ik er expliciet op let. Geluidsmetingen kan ik helaas niet doen, vanwege het ontbreken van de benodigde apparatuur. Daarnaast zeggen ze mijns inziens weinig, omdat het afhangt van teveel factoren en het weinig zeggende getalletjes oplevert. De temperatuur van de schijf zit, gemeten met HD Tune PRO 4.50, tussen de 30-35 graden Celsius onder load.

Bouwkwaliteit

Plastic..het eerste wat bij mij opkomt, wanneer ik de behuizing oppak. De behuizing is bijna geheel uit plastic vervaardigd, met uitzondering van een glimmende rand om de behuizing heen wat een metaal zou kunnen zijn. De behuizing is verder niet al te stevig. Door relatief zacht te drukken, kan die op enkele plekken relatief gemakkelijk ingedrukt worden. Voor thuisgebruik, waarvoor ik hem ga gebruiken, geen probleem verder, maar als reisgenoot is deze dan toch wat minder geschikt, een extra beschermingstasje is dan wel aan te raden. Wat verder opvalt, is dat er tussen de schijf en de behuizing een klein beetje speling is, waardoor je de schijf een beetje kan ‘rammelen’ in de behuizing. Gelukkig is dit zo gering dat het de schijf nooit zal beschadigen, maar slordig is het zeker.

Prestaties

Waar voor mij de uitstraling het belangrijkste punt is, geven velen (vooral tweakers ;)) toch de voorkeur aan de prestaties. Naast de standaard benchmarks heb ik ook real-life transfers van bestanden in deze test opgenomen. Ik zal de schijf hier en daar vergelijken met de (relatief snelle) schijf in de HP EliteBook 8540p, de Western Digital Scorpio Black (WD2500BEKT) met een toerental van 7200RPM.

HD TUNE

De Platinum MyDrive:

De Western Digital Scorpio Black:

De 2 schijven verschillen volgens deze tests qua prestaties niet veel van elkaar. Waar de Scorpio Black een hoger toerental heeft, heeft de Toshiba een hogere datadichtheid. De toshiba heeft namelijk 2 platters van 375GB. Verder komen de snelheden goed overeen met wat door Bestmedia beloofd werd (80MB/s lezen en 70MB/s schrijven max.).

CrystalDiskMark

De Platinum MyDrive:

Real-life

Leuk, die cijfertjes, maar hoe presteert de schijf in de praktijk? Aangezien ik toch een backup moest maken op mijn nieuwe schijf, heb ik maar meteen een paar snelheden bepaald:

- 6.1GB .iso, gemiddeld snelheid: 80.3MB/s
- 16GB aan series (350MB per file), gemiddelde snelheid: 44,8MB/s
- 6GB aan MP3's: gemiddelde snelheid: 34MB/s

USB2.0

Uiteraard is de schijf ook in een USB2.0 poort te gebruiken, echter zal de snelheid in deze modes vergelijkbaar zijn met andere USB2.0 externe schijven, aangezien USB2.0 een bottleneck vormt voor moderne schijven.

Het laatste puntje wat ik zal behandelen, is de prijs. De MyDrive is bij de goedkoopste winkel in de PW te krijgen voor 0.096 cent per GB en is daarmee voor een USB3.0 schijf van deze grootte vergelijkbaar geprijsd als concurrenten zoals de Western Digital Passport serie. Wat mij betreft dus een prima prijs. Wellicht lever ik wat in op gebied van bouwkwaliteit, maar ik krijg er wel een opvallender design voor terug.
USB2.0 schijven van deze grootte zijn vanaf 0.083 cent per GB te krijgen. De meerprijs voor USB3.0 vind ik het zeker waard, gezien de snelheidsverbeteringen die daarmee haalbaar zijn

Als conclusie kan ik zeggen dat deze schijf voldoende scoort. De bouwkwaliteit is wellicht wat aan de zwakke kant, maar de schijf is stil en de prestaties zijn prima. Daarnaast is de prijs redelijk en de uitstraling bijzonder.

Heb jij ook een Bestmedia Platinum MyDrive USB 3.0 750GB Geel?

Mooie review. Ook goed om te weten dat er een USB 3 kabel bij zit.

Vraag me alleen af waarom die series zo traag kopieren (ongeveer de helft t.o.v. de 6 GB ISO). 350 MB per bestand lijkt me toch niet echt een reden om te vertragen.

Kun je de behuizing zelf schadevrij openen?
Als ik met mijn andere externe hardeschijf (USB2.0 WD Elements) vergelijk:

28MB/s voor de .ISO
18MB/s voor de series

Scheelt ook bijna de helft.

Verder is de behuizing niet zelf te openen. :>
Verder is de behuizing slechts 1 maal zelf te openen :P

Supremo vroeg om schadevrij:)

[Reactie gewijzigd door BmwFreax op 9 mei 2011 17:38]

Sorry voor de reactie zo ongeveer 2 jaar na datum, maar ik wil even vermelden dat de behuizing wťl schadevrij te openen is.
Hoe ik dat doe:
Klein schroevendraaiertje pakken en deze bij de ingang waar het kabeltje in moet er een klein stukje, schuin, insteken.
Zo kun je een beetje wrikken en komt de bovenkant van de behuizing een klein stukje los van de onderkant.
Steek hier vervolgens een ander, klein, schroevendraaiertje in (of je nagel of zo :p) en werk van daaruit de hele schijf rond.
Telkens kleine stukjes openwrikken.
Zorg er wel voor dat je de schroevendraaier op dat moment ver genoeg in de behuizing steekt anders maak je alleen maar de behuizing kapot.
Als je helemaal rond bent kun je de behuizing zo in 2 delen pakken en de schijf er uit halen :)
Dit is mijn eerste review, opbouwende kritiek is altijd welkom. ;)
mooie review, je bent een van de weinige die een review heeft geschreven over deze harde schijven, van bestmedia