Synology DiskStation DS209 Review

bgever 21 april 2011, laatste update op 21 april 2011, 1.213 views

Synology DiskStation DS209

Pluspunten

• Zeer veelzijdig in functionaliteit.
  • Eenvoudig in gebruik en installatie.
  • Software updates gratis en bieden veelal nieuwe functionaliteit.

Minpunten

• Het apparaat kan wat warm worden in zomerse omstandigheden en met onjuiste instellingen oververhit raken.
  • Snelheid niet optimaal, maar er zijn inmiddels snellere modellen uit mocht je die behoefte hebben.

Ik heb de DS209 nu al een tijdje, en heb veel functies kunnen testen en ook wat firmware updates meegemaakt. Het apparaat is gekocht om alles centraal te bewaren en middels RAID-1 de betrouwbaarheid van gegevensopslag wat op te krikken, in het geval van falende harde schijven.

Algemene beoordeling
Functionaliteit die ik het meest gebruik:
  • Netwerk file-share op LAN voor Mac en PC.
  • WebDAV toegang tot files vanaf openbare locaties en werk via HTTPS.
  • Media streaming (DLNA) voor diverse apparaten: computers, tv, iPad, digitaal fotolijstje.
  • Download Station voor grote downloads.
  • TimeMachine backup voor Mac.
Dit alles werkt perfect en stabiel, en het koste maar weinig tijd om het in te stellen. Voornamelijk dankzij de upgrade naar het nieuwe "besturingssysteem" DSM3 wat op de NAS draait. Dit maakt het enorm eenvoudig om met de diensten te werken. Ook al zijn sommige NAS functies nieuw voor je, de contextuele help is goed uitgewerkt en opgedeeld in logische componenten. Ook wordt de software regelmatig bijgewerkt en uitgebreid, wat gratis is en eenvoudig verloopt.

Bouwkwaliteit en afwerking + Vormgeving
Het is een plastic doosje en daar blijft het bij. Redelijk compact, en met wat grote LED activiteits lampjes. Hij staat in de woonkamer, en dan valt het geknipper wel op, vooral omdat deze eigenlijk altijd actief is vanwege het vele DLNA verkeer. Door het plastic is het ratelen van de harde schijven extra gehorig. De zwarte uitvoeringen vind ik eigenlijk wat meer tijdloos.

Inbouw- mogelijkheden
De installatie ging soepel, en met de compatibiliteitslijst en uitgebreide ondersteuning voor vele schijven is het eenvoudig om de juiste componenten te selecteren.

Koelings- mogelijkheden
De koelmogelijkheden heb ik wat minder positief gewaardeerd vanwege een probleem wat ik had na de update van DSM2 naar DSM3. Na de upgrade was de ventilator instelling onjuist, en raakte één schijf oververhit. De NAS gaf netjes waarschuwingen aan, en wanneer afgekoeld herstelde hij netjes het RAID-1 volume. Na de juiste instelling te pakken te hebben, werkt nu alles goed onder normale temperatuur (zelfs met de 30+ graden Celsius hier in Hongkong).

Installatie- gemak
De installatie ging vlot, al moest ik even wat wrikken om de behuizing open te krijgen. Verder verliep het instellen van de NAS zeer soepel door het gebruikersvriendelijke web configuratie.

Tegenvallers
Enige tegenvallers waren er ook, maar meer doordat ik de details niet van te voren kende:
  • Offline Windows file share vereist Windows Professional edities, wat niet in de systeemvereisten uitdrukkelijk vermeld staat.
  • De 1Gbps wordt niet gehaald doordat mijn Linksys WRT-610N(v1) over wifi-n (300Mbit) slechts max 10MiB/s kan overpompen.
  • Na een firmware update of een hoop media files te uploaden, duurt het meestal een aantal dagen totdat al deze bestanden geïndexeerd zijn. Dan kan de performance van de NAS inzakken totdat het indexeren klaar is.
De prijs blijft een lastige. Qua hardware vind ik de prijs duur. Maar als ik kijk naar de software, het gebruiksgemak en de uiteindelijke functionaliteit die ik dagelijks gebruik, dan is de prijs schappelijk.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS209?

Als tegevaller geeft je aan

•De 1Gbps wordt niet gehaald doordat mijn Linksys WRT-610N(v1) over wifi-n (300Mbit) slechts max 10MiB/s kan overpompen.

Dat is meer een routerprobleem en ligt niet aan de Synology. De review gaat over de Synology :)

Verder een prima review.
Ben het met je eens.
Ik heb eenzelfde model en haal zo'n 65 tot 70MByte/s met de RAID1 configuratie die er in zit. Als ik mij goed herinner is dat de max van 1GBit/s?
Boeit me ook niet echt meer, vind het voor mij snel genoeg.
Klopt, ik geef in de review ook aan dat de oorzaak mijn router is en niet de NAS zelf. Het staat er in om kopers te herinneren uit te zoeken hoe snel ze de NAS kunnen benaderen met de aangesloten netwerkapparatuur. In dit geval had ik dus snelheden over de 100Mbit verwacht ivm de 300Mbit (theoretische) snelheid van m'n wifi-n router.