Specificaties ~460W, niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM460-APS Review

darthdrinker 31 juli 2007, 1.507 views

Zalman ZM460-APS

Pluspunten

• Stil
  • Robuust
  • Uitstekende prestaties
  • Alle kabels netjes afgewerkt

Minpunten

• Kabels kunnen niet worden losgekoppeld

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Voor mijn oude Athlon XP 2800 systeem was ik op zoek naar een nieuwe voeding. Belangrijke eigenschappen voor mij waren: een stille voeding met genoeg power en features voor een eventueel nieuw systeem in de toekomst. Na wat onderzoek op internet ben ik bij deze voeding van Zalman uitgekomen.

De afwerking
De Zalman voeding wordt geleverd in een ruime doos waarin alles netjes in bublewrap is ingepakt. Voor een precieze omschrijving van de inhoud kan je het beste even op de pagina van zalman kijken. De afwerking van deze voeding is goed te noemen. Wat je tegenwoordig wel ziet bij voedingen is een systeem om de stekkers naar eigen inzicht op de voeding aan te sluiten. Dat is iets wat bij deze voeding niet kan. Het is niet iets wat ik mis, ik heb een bigtower en heb nog wel ruimte voor 3 illegalen. Een kabeltje meer of minder schik ik dus niet van.

Het geluid
Nadat ik mijn zalman in de kast had gebouwd en de computer had aangezet schrok ik even. Geen geluid, ik had toch echt op de power knop gedrukt! Tot mijn grote verbazing stond de computer wel degelijk aan. Het geluidsniveau van deze voeding is echt erg laag. De 12 CM fan op het lage toerental maakt feitelijk geen noemenswaardig geluid. Alle apparatuur in mijn kamer koelkast, klok, you name it. Echt alles komt boven het geluid van mijn voeding uit.

De prestaties
De geleverde prestaties zijn voor mijn huidige systeem, wat alweer een paar jaartjes oud is, uitstekend te noemen. Voor de toekomst verwacht ik wat meer van deze voeding. Als er een nieuw systeem komt dan zal ik zeker nog een keer deze review updaten. Voor mijn huidige systeem is het een beetje overkill wat wattage betreft.

De koeling
Wat de koeling betreft, ik vind het persoonlijk niet de taak van de voeding om je systeem te koelen. Echter deze voeding zuigt natuurlijk warme lucht uit de kast en helpt op die manier wel degelijk mee aan een koeler systeem. Er is op dat punt dus ook niets op aan te merken. Als je meer koeling wilt dan zal je toch zelf wat meer fans in je systeem moeten bouwen wat weer slecht is voor de geluidsproductie.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden met deze voeding waar ik 63,- euro voor heb betaald. Iedere keer als ik mijn computer aanzet komt er een lach op mijn gezicht. Heerlijk, wat een rust!

Update
Inmiddels heb ik een AMD 3700+ San Diego met een ATI 1950 PRO.
Dit systeem vraagt meer van mijn voeding maar nog steeds geeft de voeding geen krimp. Op dit moment ben ik nog niet aan het OC'en maar als dat wel gebeurd houd ik dit hier wel bij.

Heb jij ook een Zalman ZM460-APS?

Leuke survey, keep 'em coming.. Heb je trouwens temps enzo, ik weet eigenlijk niet of de temp van de voeding te meten is (:P) maar het lijkt me dat die best warm wordt.

Niet ontkoppelbare kabel voedingen noem je trouwens non-modulaire voedingen. ;)
Beetje teleurstellend voor jou misschien, maar temps heb ik niet. Mijn CPU en Vid worden gemiddelt gezien niet warmer of koeler van de nieuwe voeding.
Het kleine beetje lucht dat uit de voeding komt is lauw/warm nadat de computer 24+ uur heeft aangestaan.
De zalman ZM460 is de beste voeding die ik tot hiertoe heb gehad, draait bij mij op een AMD3700 (socket 754) met GF6800GT en aan de achterkant komt er veel-veel minder warmte uit dan mijn Superflower van 550Watt, die bovendien veel lawaai produceerde met 3 ventilators en wwarbij de HF-transfo hinderlijk piepte ( hij koste bijna het dubbele van Zalman), ik schat zelfs dat het rendement van de Zalman voeding meer dan 80 % is. Een echte aanrader
Ik heb deze voeding nu al een jaartje en ben er erg tevreden over. Omdat mijn PC echt gemaakt is voor stilte komt deze voeding goed van pas want stil is ie zeker.

460W is voor mijn systeem voldoende terwijl het toch best een redelijk zwaar systeem is. (E6600/X1900XT/2GB/4 HDD's)

Mijn volgende voeding wordt zeker weer een Zalman als ze zo goed blijven :)