Philips BDP8000 Review

TechApprentice 20 april 2011, 940 views

Philips BDP8000

Pluspunten

• Mooi apparaat, Veel apps, toegangkelijk

Minpunten

• Afstandsbediening, tekstinvoer, GUI ontwerp

Geluidskwaliteit Score: 4
Via Buzzer heb ik deze BluRay speler thuis gekregen om te testen en te "Buzzen", vooral de Net TV functie.
Ik heb deze nu al een week of 6 in huis en uiteindelijk toch maar de stoute schoenen aangetrokken om een review te schrijven. Dit is mijn eerste review op Tweakers, dus ik hoop dat ik een review van een beetje niveau kan aanbieden.

Referentie kader
In deze review zal ik proberen om waar mogelijk een vergelijk te maken met mijn HTPC op basis van een ION/Atom 330 bordje. Deze biedt met XBMC ook bepaalde NET TV mogelijkheden. Uiteraard zal ik ook kijken naar het gebruikers gemak.

Aansluitgemak
Voor een beetje tweaker geen probleem. Uiteraard met HDMI aangesloten op de Full HD TV en met SPDIF naar mijn versterker (oude 5.1 DD/DTS sony). Ik moest wel even zoeken in het configuratie menu om het geluid ook uit de SPDIF te krijgen maar dat was zo gepiept. Voor bv mijn ouders zou dit al gauw te ver gaan, maar daar verdienen de betere electronica winkels dan ook hun geld mee, de installatie service.

Afspelen van een BluRay
Het gaat bij de Buzzer actie vooral om Net TV, maar ik kon het niet laten om er een BluRay op de kijken.
Nu heb ik geen eerdere ervaring met BluRay spelers dus ik weet niet of dat wat ik meengemaakt heb normaal is of niet.

Tijdens het opstarten van de Disc eerst een mededeling over updaten (dit is normaal). Nadat dit gebeurt is leek het alsof de speler een reboot kreeg. Na weer in het menu de film gestart te hebben kreeg ik uiteindelijk beeld. Alleen geen prettig beeld. De film stotterde alsof je een HD film via een wifi (g) verbinding probeert te streamen. Na meerdere keren de boel uit en aan gezet te hebben had ik er de eerste avond geen zin meer in en heb ik het opgegeven. Bij de tweede poging een paar dagen later speelde de film wel gewoon af :? .

Ja en toen, super beeld en goed geluid. Ik zeg goed geluid omdat dit natuurlijk ook afhangd van de audio setup en versterker. Mijn 5.1 DTS setupje gaf goed geluid, vergelijkbaar met een DVD uiteraard.

Net TV
Een leuk concept waar meerdere leveranciers zich aan wagen, elk met een eigen naam en andere diensten. Bij Philips noemen ze dat Apps. Originele naam :P . Wel duidelijk
De hoeveelheid Apps kan alleen maar toenemen en de bekendste (althans voor mij dan) zijn :
  • Uitzending gemist
  • Youtube
  • Videoland
Later in deze review zal ik deze even kort bespreken.

Bedieningsgemak
Voor de gemiddelde consument is dit product echt een uitkomst. Geen software installaties, configuraties via Telnet, installatie van codecs. Gewoon vanaf de bank zappen, klikken en kijken wat er gebeurt.

Maar daar beginnen ook gelijk de problemen. De afstandbediening. Dit is een drama ding. De vorm oogt modern en weer eens wat anders, maar de bediening is een ramp. Om door de GUI heen te navigeren moet je een ring gebruiken als pijltjes toetsen. Om deze ring heen zitten weer andere bediening knoppen. Maar er dan ook pal boven op. Eerst dacht ik dat het aan mij lag maar ook mijn vrouw had er geen goed woord voor over. En nu na meerdere weken spelen bevalt het nog steeds niet.
Tekst invoer is nog erger. Dit moet via de T9 manier. Op zich geen punt, maar de toetsjes zijn heel klein en indrukken voelt vaag en onduidelijk. Je aanmelden bij een App is een echte klus. Duidelijk verbeter punt dus.

Op mijn XBMC systeem gebruik ik een oude MCE remote en kun je tekst invoeren door op een onscreen toetsenbord de letters te selecteren met de pijltjes toetsen. Dit gaat naar mijn idee veel beter. Tijdens een verjaardag heb ik een aantal gasten de Net TV en daarna de XBMC laten bedienen op zoek naar YouTube filmpjes. De XBMC heeft gewonnen op gebruiksgemak (met een straat lengte voorsprong)

Gewoon een DVD of BluRay door navigeren gaat prima, mits je niet naast de "pijltjes" ring duwt.

Uitzending gemist
Kende ik al van mijn XBMC systeem en deze gebruik ik dan ook als referentie.
Het laden van de uitzendingen (opbouwen van de lijst) duurt erg lang. Als ik dan een uitzending selecteer dan kan ik vaak eerst wat te drinken gaan halen voordat hij begint te spelen. De XBMC machine die op de zelfde manier verbinding maakt met internet (wifi) loopt duidelijk soepeler.

Youtube
Wie kent het niet? En ook op mijn XBMC.
De interface op de Net TV heeft nog wat oppoetsen nodig. en Sommige functionaliteiten (hele playlist in 1 keer afspelen) kon ik niet vinden. Voor de gemiddelde gebruiker zal het volstaan, voor een tweaker zal een PC/HTPC meer kunnen bieden.
En uiteraard die verdraaide tekst invoer!

Videoland
Dit kan mijn XBMC niet.
Via de Videoland App kun je via het net een film huren die bv 24 of 48 uur te bekijken valt. Deze wordt op een SD kaart opgeslagen en is dus meerdere keren in dat Time Frame terug te zien.
Als je door het aanmelden heen komt met die fijne tekst invoer dan gaat het vrij soepel. Alleen zijn er toch dingen die aantonen dat het platform niet helemaal af is.
  • Tijdens het downloaden van de film geeft hij eerst een download tijd van 45 minuten aan en ineens geeft hij aan dat ik kan gaan kijken
  • De interface (GUI) pas niet mooi op mijn TV, overscan? Daardoor mis is elementen
  • Beeld is van duidelijk mindere kwaliteit dan DVD
Leuk voor de gemiddelde consument, zeker als het afgemaakt wordt met beter functionerende apps, betere Gui en een andere afstandsbediening.
Voor de tweaker: kijk naar een HTPC.

• Panasonic Viera TX-P42G20

Heb jij ook een Philips BDP8000?