Samsung Syncmaster 940BF Review

Jeroen797 6 januari 2007, laatste update op 7 januari 2007, 1.090 views

Samsung Syncmaster 940BF

Pluspunten

• Geen ghosting
  • Mooie kleuren en zwart is ook echt zwart
  • Vormgeving van de monitor

Minpunten

• Afdekklepje dat soms losschiet (meer weet ik echt niet te verzinnen).

Ik heb nu de Samsung Syncmaster 940BF 7 maanden en ben zeer tevreden over deze monitor. Ik gebruik mijn pc i.c.m.deze monitor vooral om te gamen (racegames zoals DTM 2 en UT2004). Dit zijn redelijk snelle spellen en ik heb totaal geen last van ghosting door de reactietijd van 2 ms.

Featureset:

Op de monitor zit een DVI-D en D-sub ingang. Ik heb alleen maar de DVI-D ingang in gebruik en het beeld is prachtig. De monitor is helaas niet in hoogte- of hoekverstelbaar. Aan de achterkant van de monitor zit een afdekklep voor over de kabels, maar deze schiet vaak los. Dit is een van de weinige nadelen van dit scherm.

Kleurweergave:

Voor dit scherm had ik een 17" CRT scherm. Ik had redelijk wat gelezen, dat veel mensen klagen dat sommige kleuren tegenvallen t.o.v.een CRT scherm. Ik heb hier totaal geen problemen mee. Alle kleuren zien er op dit scherm natuurlijk uit (heb geen software meer geinstaleerd, want toe ik de bijgeleverde software instaleerde gaf hij aan een conflict met mijn videokaart (Asus 7900GT TOP) te hebben, dus heb gelijk de software er maar weer afgegooid).

Contrast en helderheid:

Dit scherm heeft een contrast van 700:1, maar hierover kan ik niet veel vertellen want heb ik niet veel verstand. Zwart is echt zwart op dit scherm. De helderheid van dit scherm is erg hoog standaard. Je kan kiezen uit 6 standaard ingestelde modes (voor o.a. tekst, games en films). Dit vind ik een hele handige functie, want als de helderheid boven de 50 of 60 staat, terwijl ik aan het surfen bem, is het scherm veel te fel (doet dan echt pijn aan mijn ogen). Aangezien ik ook redelijk veel game en films kijk, is dit echt handig, zodat ik zelf niet iedere keer alles hoef in te stellen.

Ghosting:

De reactietijd is eigenlijk een van de grootste redenen dat ik dit scherm heb gekocht. Ik speel veel race spellen (Need for Speed Carbon, DTM racer 3) en First Person Shooters(Call of Duty 2, FEAR, PREY, UT2004 enz), en dan heb ik totaal geen ghosting.

Pixeldefecten:

Ik heb bij aankoop van dit scherm 7 dagen pixelgarantie gekocht. Nu, 7 maanden later, heb ik nog geen last van defecte of luie (sub)pixels.

Bouwkwaliteit en afwerking:

Het scherm ziet er top uit. De monitor staat lekker stevig op zijn voet (niet gammel ofzo). De knoppen zitten er nog stevig op (had ik al verwacht :P :P ). Zoals ik al eerder had verteld, zit er achter op de monitor een grote afdekklep, waarmee je de DVI-D, D-Sub en stroomkabel kan wegwerken. De voeding zit in de monitor gebouwt, en maakt geen geluid en wordt ook niet warm(ik heb er in ieder geval geen last van).

Vormgeving:

De monitor heb ik gekocht via internet zonder hem ooit in het echt te hebben gezien, omdat ik er zoveel goeds over had gelezen. De monitor zag er op afbeeldingen goed uit, en in het echt mag deze monitor er ook wezen. Ik vind vooral de dunne rand (nog geen 15 mm) langs de monitor zeer mooi, vergeleken met de dikere rand ( 20 tot 25 mm) van de 17" Benq LCD monitor (FP71G+) van me zusje.

Prijs:

Ik heb toendetijd de monitor voor 330 gekocht op www.euromaxi.nl, maar de monitor staat nu al vanaf 264,90 in de pricewatcher.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 940BF?

Nette survey! Maar je zegt dat hij niet in hoek verstelbaar is, ik heb dezelfde en die scharniert wel. Het gaat wat stroef, maar het gaat wel.
Heb jij dan nog wel de standaard voet? want bij mij gaat dit echt niet??
"(nog geen 150 mm)"

;) ik mag hopen dat je rand onder de 15 cm blijft idd....
Zat er een DVI-D kabel bij?
Bij de monitor zat een DVI-D en D-sub kabel bij geleverd