Foxconn NetBox-nT330i Review

CT 20 april 2011, laatste update op 20 april 2011, 1.853 views

Foxconn NetBox-nT330i

Pluspunten

• klein
  • licht
  • snel

Minpunten

• luid fan geluid
  • simpele bios

update half 2013
De foxconn wordt nog steeds wekelijks gebruikt met de nieuwste XBMC en doet het prima! Nieuwste films draaien perfect en xbmc is gewoon hemels ;) Met de 1000GB schijf die er al jaren in zit heb ik nog steeds ruimte over (zelden echt iets weggegooid)! Dus dat gaat ook nog wel jaren mee. Het is in ieder geval een van de weinige apparaten die ik al zo lang bezit :)

Omdat ik een simpele, kleine, lichte, goedkope mediabox wilde in combinatie met wat download-software heb ik wat rond gekeken. Al snel kom je dan bij van die mediaboxen waar al een harddisk in zit, maar die hebben niet genoeg power om ook te kunnen downloaden etc..
Vroeger op mijn oude Xbox had ik al jaren XBMC draaien en dat vond ik (toen al) heel fijn werken. Tot mijn grote vreugde zag ik dat er nu zelfs een XBMC Live bestaat die op basis van Ubuntu Linux werkt.
Aangezien ik erg bekend ben met linux - al helemaal op server niveau - was de keuze snel gemaakt.

Keuze
Nu nog de hardware. Daar had ik de keuze uit het nieuwe AMD platform of het vertrouwde Atom (ION) platform. Aangezien ik maar weinig success verhalen vond over AMD+Linux ben ik voor het ION* platform gegaan.

De Foxconn heeft geen CD-bay dus hij is kwa formfactor het kleinste wat je kan krijgen - dus dat ging 'm worden.

Uiteindelijk:
- Foxconn nt330i
- 2GB DDR2 SoDIMM
- 1TB WD 2.5" 5400rpm schijf
- Trust MCE Irda afstandsbediening + usb dongle

ION2
ION2 kon ook, maar ook daar waren de meningen over Linux verdeelt en als je een beetje thuis bent in linux weet je dat je altijd hardware moet kopen dat *nu* al ondersteund wordt - afgaan op een toekomst beeld zorgt er vaak voor dat je jaren aan het compilen/hacken/klooien bent en dat was nu net niet het idee van deze mediabox.

XBMC Live
Alles gemonteerd - xbmc live vanaf usb geinstalleerd.

Hierbij ontstonden deze problemen (wat naar mijn ervaring met linux nog vrij mild is):

Eerst koos ik voor LVM bij de installatie, maar dan start de installatie niet op - toen zonder LVM - en het werkte wel.
Vervolgens doet de netwerk verbinding het niet - dit was simpel op te lossen door de "/etc/network/interfaces" aan te passen tot:
auto lo
iface lo inet loopback
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Nu kon ik eindelijk gebruik maken van XBMC - na de installatie van de youtube add-on om HD streaming te testen (kijken of de ION zijn werk deed) merkte ik dat er geen geluid was.
Dit moest nog over HDMI ingesteld worden - dat deed ik door:
In XBMC System => System => Audio output (beide Audio Out and passthrough) op custom "plughw:0,3" te zetten.
En om in de XBMC menu's geluid over HDMI te krijgen heb ik in de homedir een file ".asoundrc" gemaakt met de volgende inhoud:
pcm.!default {
type plug
slave {
pcm "hdmi"
}
}

Prestaties
Bij Youtube HD streaming wordt de GPU ongeveer 60 graden (celcius) en de Atom core(s) ongeveer 55C. De load van de Atom cores is ongeveer 5~20% (heel laag) de ION zorgt dus voor alle rendering.

Bij een 1080P mkv wordt de GPU niet warmer dan 60C en blijft de CPU onder de 20% load.
Dus je kan heel mooi het overlay-menu blijven besturen terwijl er HD content wordt afgespeeld.

Als ik het doosje 'vol' laat downloaden (torrents) kan de ION nog 1080p afspelen zonder hapering en zijn de cores tot 40% belast.

Problemen
Helaas liep de foxconn toen "vast" niks deed het meer.. behalve hard blazen van de fan - echt storend hard.
Dus van de foxconn site heb ik een bios-update gehaald die de thermal-table zou aanpassen.. wellicht werd de foxconn toch te heet? USB Dos stick gemaakt en geflashed.
De fan gaat nu niet meer zo hard aan - maar wel vaker zacht - de temperaturen bleven wel ongeveer gelijk en een nieuwe crash bood zich aan na een paar uur gebruik.

Na wat googlen bleken meer mensen hier last van te hebben. Maar het probleem heb ik opgelost door:
- In de bios acpi op 'auto' te zetten & deep sleep uit te zetten
- '/etc/default/grub' bewerken in een editor
- 'noacpi' aan deze lijn toegevoegd: GRUB_CMDLINE_LINUX="noacpi"
- 'update-grub' draaien en herstarten

De box staat nu al zeker een week te loeien en is nooit meer vastgelopen.
Temp. nogsteeds voor de Atom cores rond de 50C en de GPU rond de 60C

Het kastje weegt echt niks en gaat dus ook makkelijk mee in de tas naar vrienden.
Alleen de HDMI kabel erin en je kan beginnen.

Al met al dus een goeie 'overall' rating. Alleen jammer van het fan-geluid, dat is naar mijn mening toch net iets te luid, maar zeker tijdens het film kijken of muziek luisteren niet storend. Ook is de BIOS erg simpel en kan je bijv de fan niet instellen en ook niet 'onderclocken' .. eigenlijk kan je niks boeiends behalve de boot volgorde veranderen.

Heb jij ook een Foxconn NetBox-nT330i?

Leuk project, en netjes dat bijna alle problemen zijn verholpen. Wat ik mij wel afvraag:
Heb je met 'noacpi' niet ook alle stroombesparende opties uitgezet? Kun je eventueel meten hoeveel stroom het apparaat verbruikt (met en zonder de 'noacpi' parameter)?
Goeie vraag, helaas heb ik geen meet-apparatuur om te meten hoeveel er nu verbruikt wordt. Maar afgaande op de huidige staat van de BIOS en de nogal kale opties voor ACPI en het huidige gebruikt (torrents, dus de harddisk staat toch altijd aan) denk ik dat het weinig uitmaakt.
Alleen weet ik niet of de ION ook via ACPI loopt, dat kan wel aardig schelen. Wellicht dat ik dit een keer uit ga zoeken :)