Apple Magic Mouse Wit Review
VormSymmetrisch (links- en rechtshandig) SensorLaser (???? dpi) VerbindingstypeBluetooth Bereik10 meter Een Magic Mouse wordt geleverd in het volgende doosje : Bron : http://www.flickr.com/photos/ocell/4214866088/ Het doosje kan in noodgevallen voldoen als travel case, maar omdat beide plastic delen niet in elkaar klikken is dit geen langetermijnoplossing. In het doosje zijn behalve de Magic Mouse ook een klein boekje en een set (2) AA-batterijen terug te vinden. De Magic Mouse wordt geleverd met 2...
Pluspunten
Scrollt heerlijk Gestures werken fijn Plug-and-play Stevig Symmetrisch
Minpunten
Tracking speed is hardwareMATIG Minder/niet geschikt voor mensen met een palm grip Minder/niet geschikt voor gaming
Eindoordeel

| Vorm | Symmetrisch (links- en rechtshandig) |
| Sensor | Laser (???? dpi) |
| Verbindingstype | Bluetooth |
| Bereik | 10 meter |

Een Magic Mouse wordt geleverd in het volgende doosje :

Bron : http://www.flickr.com/photos/ocell/4214866088/
Het doosje kan in noodgevallen voldoen als travel case, maar omdat beide plastic delen niet in elkaar klikken is dit geen langetermijnoplossing. In het doosje zijn behalve de Magic Mouse ook een klein boekje en een set (2) AA-batterijen terug te vinden.

De Magic Mouse wordt geleverd met 2 Alkaline-batterijen, waar je met aardig wat gebruik een aantal maanden vooruit kan. Vergeleken met de Logitech Performance MX, die je zeker elke twee weken mag voorzien van een verse batterij (1 AA) is dit prima. Vergeleken met bijvoorrbeeld een Logitech M570 trackball stelt dit echter weer weinig voor (een jaar met 1 AA gaat wel lukken vermoed ik). In tegenstelling tot veel andere draadloze muizen biedt de Magic Mouse geen mogelijkheid aan om met een kabeltje de batterijen op te laden.

Hoe je de Magic Mouse ervaart is vooral afhankelijk van je muisstijl. Als je een claw grip hebt zul je hem prima vast kunnen houden, maar als je een palm grip hebt, en hem dus omklemt, zul je weinig gebruik kunnen maken van de touch-functies. Ook zou de Magic Mouse mijns inziens in het laatste geval hoger moeten zijn om lekker in de hand te liggen. Ik beheers beide muisstijlen, dus bevalt de Magic Mouse mij prima.

Onderscheid maken tussen een linker- en rechtermuisklik kan de Magic Mouse net als zijn illustere voorganger niet bij het gelijktijdig indrukken van beide drukzones. Dit kan ervoor zorgen dat je een tijdje moet wennen aan deze nieuwe manier van klikken. De Magic Mouse diskwalificeert zich hierdoor in mijn ogen wel als (fps) gamemuis, omdat je tijdens gamen vaak fast en furious wisselt tussen links en rechts en soms ook beide knoppen tegelijk in moet kunnen drukken.
Voor casual taken (browsen, tekstverwerken, licht Photoshoppen) is de Magic Mouse mijns inziens (en gelukkig maar) juist weer wel zeer geschikt. Het swipen om vooruit/achteruit te gaan en de inertial scrolling, vergelijkbaar met scrollen @ een iPhone) werkt heerlijk en vind ik een grote vooruitgang ten opzichte van ouderwetse mouse gestures. Voor mensen die meer gestures willen : er zijn een aantal (al dan niet gratis) tools te vinden waarmee de Magic Mouse nieuwe trucjes aan te leren is.

Onderdeel van de Mouse settings @ OS X Snow Leopard

Op het internet vind ik tegenstrijdige berichten met betrekking tot de tracking speed van de muis, maar ik kan alvast verklappen dat deze niet bijzonder hoog ligt. Met een Razer-muis of een duurdere Logitech-muis (Performance MX bijvoorbeeld) zoef ik over het oppervlak van mijn iMac-scherm heen. De Magic Mouse heeft daar heel wat meer moeite mee. Het was in mijn geval even zoeken naar een gulden middenweg tussen overdreven muisacceleratie en niet RSI krijgen van het optillen van de Magic Mouse. Uiteindelijk ben ik op de volgende settings blijven hangen, waar ik prima mee kan werken :

Onderdeel van de Mouse settings @ OS X Snow Leopard

De Magic Mouse is compleet symmetrisch en kan dus prima door zowel links- als rechtshandigen gebruikt worden. Naast dat de behuizing perfect symmetrisch is, is deze ook zeer minimalistisch en clean. Qua vormgeving past hij prima bij de huidige lijn Apple-lijn, maar hij misstaat ook zeker niet bij een wat oudere MacBook. Ook fijn : door het ontbreken van knopjes en inkepingen is de MM perfect schoon te houden.


Als je een Magic Mouse niet elke dag kennis laat maken met een betonnen vloer denk ik dat je er een aardige tijd mee kunt doen. De balkjes waarmee de muis contact maakt met de ondergrond (skates) zijn bijvoorbeeld een stuk steviger dan die goedkopse slijtunits die onder zowat elke muis out there te vinden zijn. Dit bevordert de levensduur van de ondergrond en maakt de muis minder onderhoudsgevoelig. Verder is de onderkant gemaakt van aluminium en de bovenkant van hoogwaardig plastic waar je tot aan de ragnarök overheen kunt wrijven zonder dat het stukgaat.

In OS X Snow Leopard, het OS waarin ik de muis vooral getest heb, is de muis plug-and-play en kun je in een aantal handige opties instellen (intertial scrolling aan/uit bijv.). In Windows moet je aan de slag met de Bootcamp drivers (tip : je hoeft niet all BC-drivers te installeren), aangezien Apple deze drivers nog steeds niet los aanbiedt. Verwacht in Windows niet meer functionaliteit dan een standaard OEM-muis. De Microsoft Arc Mouse Touch is wellicht een betere optie voor Windows-gebruikers.

Als ik kijk naar de prijs van andere high-end muizen die ik recent heb aangeschaft, dan valt de prijs van deze muis mij best mee. Voor €69.- krijg je immers niet alleen een muis, maar ook een touchpad met bijbehorende coole features. Ik vond het frictieloze scrollen op Logitech-muizen bijvoorbeeld al heerlijk werken, maar scrollen op een Apple touchpad met inertial scrolling vind ik toch weer een duit fijner.
Beoordeel deze review:
Reacties (14)
nettje revieuw, maar wil er wel even bij vermelden dat waar jij hebt gezet: ''De Magic Mouse wordt geleverd met 2 Alkaline-batterijen, waar je met aardig wat gebruik een aantal maanden vooruit kan.''
Die van mij hield het nog geen maand vol. Ook nieuwe batterijen hooguit 3/4 weken.. en dan hebben we het over normaal kantoor gebruik, werk er nu een dik half jaar mee en moet nog steeds wennen aan het ''klikken'' vaak rust mijn rechter muisknop vinger op de muis waardoor de muis niet goed waarneemt dat ik met m'n linkermuisknop vinger aan het drukken ben, erg frustrerend ( Zal wel door m'n palm grip komen ) en heb dan ook vaak de neiging om hem het raam uit te slingeren.
Op de vraag van Flappiewappie, ik gebruik geen muismat en heb totaal geen krassen op mijn tafelblad. Je kunt wel zien dat de onderkant van de muis wat krasjes krijgt op de 2 Donkere strips, maar verder niks.
Die van mij hield het nog geen maand vol. Ook nieuwe batterijen hooguit 3/4 weken.. en dan hebben we het over normaal kantoor gebruik, werk er nu een dik half jaar mee en moet nog steeds wennen aan het ''klikken'' vaak rust mijn rechter muisknop vinger op de muis waardoor de muis niet goed waarneemt dat ik met m'n linkermuisknop vinger aan het drukken ben, erg frustrerend ( Zal wel door m'n palm grip komen ) en heb dan ook vaak de neiging om hem het raam uit te slingeren.
Op de vraag van Flappiewappie, ik gebruik geen muismat en heb totaal geen krassen op mijn tafelblad. Je kunt wel zien dat de onderkant van de muis wat krasjes krijgt op de 2 Donkere strips, maar verder niks.
Ik vind 3/4 weken echt ongelofelijk weinig en absoluut niet passend bij zowel het imago van Apple producten als ook de muis in het algemeen. Het is zelfs ronduit slecht te noemen, ik snap niet dat je hier genoegen mee neemt.
Voor exact hetzelfde bedrag of zelfs een tientje minder (hangt er van af waar je het koopt) heb je een Logitech muis met hoogwaardige afwerking en een batterijduur van 36(!) maanden. Dat is natuurlijk minder bij dagelijks intensief gebruik, maar dan mag je er zeker 24 uur maanden van verwachten. Da's 30(!!!) keer zo lang.
Toegegeven, die muis ondersteunt dan geen touch scrolling of gestures, maar die toevoeging lijkt mij in technisch opzicht geen factor 30 zwaarder.
Mijn ouders hebben de muis ook. Erg mooi afgewerkt en het hele touch-idee is leuk (voegt weinig toe imho, maar da's mijn mening), maar ik vind hem verschrikkelijk vervelend om langer dan 10 minuten mee te werken. Hij is zo laag en biedt zo weinig grip dat ik kramp in mijn vingers krijg als ik er een tijdje mee werk. Ik moet hem met de binnenkant van mijn pink, ringvinger en duim vasthouden en mijn hand zelf in een bol houden om er fatsoenlijk mee te navigeren.
Als ze hem een bollere rug hadden meegegeven (zoals de Microsoft Arc Touch) dan was het een veel betere muis geweest. Maar goed, dat is mijn mening
Voor exact hetzelfde bedrag of zelfs een tientje minder (hangt er van af waar je het koopt) heb je een Logitech muis met hoogwaardige afwerking en een batterijduur van 36(!) maanden. Dat is natuurlijk minder bij dagelijks intensief gebruik, maar dan mag je er zeker 24 uur maanden van verwachten. Da's 30(!!!) keer zo lang.
Toegegeven, die muis ondersteunt dan geen touch scrolling of gestures, maar die toevoeging lijkt mij in technisch opzicht geen factor 30 zwaarder.
Mijn ouders hebben de muis ook. Erg mooi afgewerkt en het hele touch-idee is leuk (voegt weinig toe imho, maar da's mijn mening), maar ik vind hem verschrikkelijk vervelend om langer dan 10 minuten mee te werken. Hij is zo laag en biedt zo weinig grip dat ik kramp in mijn vingers krijg als ik er een tijdje mee werk. Ik moet hem met de binnenkant van mijn pink, ringvinger en duim vasthouden en mijn hand zelf in een bol houden om er fatsoenlijk mee te navigeren.
Als ze hem een bollere rug hadden meegegeven (zoals de Microsoft Arc Touch) dan was het een veel betere muis geweest. Maar goed, dat is mijn mening
[Reactie gewijzigd door musje83 op 23 juli 2024 03:47]
Dat is het ook, alleen is dat met de meegeleverde alkaline batterijen. Als je pech hebt, zijn het oude brakke, als je geluk hebt, zijn dat nieuwe goede.Ik vind 3/4 weken echt ongelofelijk weinig
Dat mag ook wel voor 70 euro!Voor exact hetzelfde bedrag of zelfs een tientje minder (hangt er van af waar je het koopt) heb je een Logitech muis met hoogwaardige afwerking...
Wow! Batterijen die net zo lang meegaan als de levensduur van een gemiddelde PC!...en een batterijduur van 36(!) maanden...
Hoe is dit gemeten? Hoeveel uur per dag gebruik? Moet je de muis daarvoor met de hand uitzetten? Hoe snel werkt de muis als-ie uit de sluimerstand moet komen?
Wat jammer nou, je haalt net je mooie reclamepraatje van je vorige zin onderuit!...Dat is natuurlijk minder bij dagelijks intensief gebruik...
Waarop baseer je dit? Op je eigen ervaringen? Of een betrouwbare duurtest van een onafhankelijk persoon? Of is het een educated guess van jou?...maar dan mag je er zeker 24 uur maanden van verwachten...
Knap staaltje appels met peren vergelijken!Da's 30(!!!) keer zo lang.
Je vergelijkt hier de batterijduur van iemand die pech heeft met z'n bij de Magic Mouse meegeleverde batterijen met de theoretische optimale batterijduur uit de Logitech folder.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Logitech een goed merk, en Logitech maakt erg goede muizen. De (zeer goedkope en zeer goede) Logitech Laser LS1 is mijn nummer 2 muis, die komt direct na de Apple Magic Mouse.
Je gebruikt de muis verkeerd. De muis is laag, en daardoor kun je je handpalm gewoon op je bureau laten rusten. Daardoor vind ik deze muis de fijnste muis die ik tot nu toe heb gehad, en een verademing vergeleken met de Apple Mighty Mouse (met dat scrollballetje dat de hele tijd vet/vies wordt).Mijn ouders hebben de muis ook. Erg mooi afgewerkt en het hele touch-idee is leuk (voegt weinig toe imho, maar da's mijn mening), maar ik vind hem verschrikkelijk vervelend om langer dan 10 minuten mee te werken. Hij is zo laag en biedt zo weinig grip dat ik kramp in mijn vingers krijg als ik er een tijdje mee werk. Ik moet hem met de binnenkant van mijn pink, ringvinger en duim vasthouden en mijn hand zelf in een bol houden om er fatsoenlijk mee te navigeren.
Laat ik eerst vooropstellen dat je poging tot cynisme, en daarmee je denigrerende toon, faliekant mislukt en eerder lachwekkend kinderachtig is. Laat ons de discussie op volwassen toon voeren, shall we?
Als Logitech aangeeft een batterijduur van 36 maanden te hebben, kun je er gewoon van uit gaan dat zij tenminste 2/3 deel daarvan waarmaken onder bovengemiddeld zware omstandigheden, en 90% tot 100% waar kunnen maken bij zeer licht gebruik.
En ja, ik baseer dit ten dele op eigen ervaring. Ik heb 4½ jaar computers en randapparatuur verkocht. Ik heb ook vaak meegemaakt dat mensen met een Logitech muisje langs kwamen om te laten nakijken, terwijl enkel de batterij leeg was. En die was dan steevast 2 á 3 jaar oud. bekende modellen (zoals de V550) gaan in mijn directe omgeving (schoonzus, schoonouders) ruim 2 jaar mee op het meegeleverde setje AA batterijen en ook de combinatie pakketten (TB&muis) maken over het algemeen minstens 2/3 van de beloofde batterijduur gewoon waar.
Lekker consequente producten dan, die muizen van Apple, als ze de ene keer oude troep meeleveren en de andere keer tiptop batterijen. Logitech levert al sinds jaar en dag Duracell batterijen die out-of-the-box meteen goed dienen te werken en de beloofde batterijduur kunnen waarmaken (onder normale omstandigheden).Dat is het ook, alleen is dat met de meegeleverde alkaline batterijen. Als je pech hebt, zijn het oude brakke, als je geluk hebt, zijn dat nieuwe goede.
Ga je nu aan mij vragen hoe Logitech al sinds begin jaren '80 haar producten test? De indicatie van 36 maanden is daadwerkelijk getest en dient altijd met een korreltje zout genomen te worden, aangezien veel gebruikers een muis intensiever gebruiken dan bij optimale test-omstandigheden. Ik stel me daarbij voor dat er gekeken wordt naar het gemiddelde PC gebruik (daar wordt veel onderzoek naar gedaan). Dat extrapoleren ze vervolgens tot waarden die niet al te ver van de werkelijkheid afliggen en ook daadwerkelijk haalbaar dienen te zijn.Wow! Batterijen die net zo lang meegaan als de levensduur van een gemiddelde PC!
Hoe is dit gemeten? Hoeveel uur per dag gebruik? Moet je de muis daarvoor met de hand uitzetten? Hoe snel werkt de muis als-ie uit de sluimerstand moet komen?
Eh, ik denk dat jij gewoon niet goed hebt gelezen en dit gebruikt om toon van deze discussie te verbuigen. Beter lezen, en lees ook bovenstaand antwoord.Wat jammer nou, je haalt net je mooie reclamepraatje van je vorige zin onderuit!
Zie mijn vorige post. Het is een beetje zoals fabrieksopgaven van autofabrikanten: als jij een auto koopt die 1:20 zou moeten rijden, haalt 'ie in de praktijk meestal tussen de 1:18 en 1:19,5 en dat weet je als klant ook. 1:20 is onder ideale omstandigheden.Waarop baseer je dit? Op je eigen ervaringen? Of een betrouwbare duurtest van een onafhankelijk persoon? Of is het een educated guess van jou?
Als Logitech aangeeft een batterijduur van 36 maanden te hebben, kun je er gewoon van uit gaan dat zij tenminste 2/3 deel daarvan waarmaken onder bovengemiddeld zware omstandigheden, en 90% tot 100% waar kunnen maken bij zeer licht gebruik.
En ja, ik baseer dit ten dele op eigen ervaring. Ik heb 4½ jaar computers en randapparatuur verkocht. Ik heb ook vaak meegemaakt dat mensen met een Logitech muisje langs kwamen om te laten nakijken, terwijl enkel de batterij leeg was. En die was dan steevast 2 á 3 jaar oud. bekende modellen (zoals de V550) gaan in mijn directe omgeving (schoonzus, schoonouders) ruim 2 jaar mee op het meegeleverde setje AA batterijen en ook de combinatie pakketten (TB&muis) maken over het algemeen minstens 2/3 van de beloofde batterijduur gewoon waar.
Ik gebruik de muis helemaal niet verkeerd. Ik wil niet met mijn arm en pols op het bureau rusten omdat Apple (of welk merk dan ook) een platte muis uitbrengt. Ik wil een bolle muis met duimknoppen. Maar goed, dat is ook waarom ik duidelijk aangaf dat IK hem niet fijn vond werken.Je gebruikt de muis verkeerd. De muis is laag, en daardoor kun je je handpalm gewoon op je bureau laten rusten. Daardoor vind ik deze muis de fijnste muis die ik tot nu toe heb gehad, en een verademing vergeleken met de Apple Mighty Mouse (met dat scrollballetje dat de hele tijd vet/vies wordt).
Ik denk dat als je een palm grip hebt een touch-muis sowieso weinig zinnig is, omdat je constant je hand op de muis laat rusten. Een nette normale muis is ook nog eens stuk goedkoper, wat dan dus win-win is.Als ze hem een bollere rug hadden meegegeven (zoals de Microsoft Arc Touch) dan was het een veel betere muis geweest. Maar goed, dat is mijn mening
Dat is wel gek. Zet je je Magic Mouse wel netjes uit na gebruik ?
@Flappiewappie
Voor zover ik kan zien laat mijn Magic Mouse geen krassen achter.
@Flappiewappie
Voor zover ik kan zien laat mijn Magic Mouse geen krassen achter.
Ik haal er ook maar 3/4 weken uit. Zet hem idd ook niet uit, maar goed, 3/4 weken vind ik prima.
Muis laat bij mij ook geen krassen achter op het bureau, maar ben wel benieuwd hoe lang de zwarte strips het blijven uithouden. Die zijn namelijk al wel aardig aan het slijten.
Muis laat bij mij ook geen krassen achter op het bureau, maar ben wel benieuwd hoe lang de zwarte strips het blijven uithouden. Die zijn namelijk al wel aardig aan het slijten.
Leuk dat iemand weer eens een review maakt van het meest gehanteerde onderdeel...
Helaas doe je idd maar een maand, hooguit 6 week met de batterijen.
Voor mij een enorm minpunt en niet meer van deze tijd.
Heb nu een hele simpele Logitech V550 Nano die gaat meer dan een half jaar mee !
Helaas doe je idd maar een maand, hooguit 6 week met de batterijen.
Voor mij een enorm minpunt en niet meer van deze tijd.
Heb nu een hele simpele Logitech V550 Nano die gaat meer dan een half jaar mee !
Wat is nu het probleem? Ik gebruik oplaadbare NiMH batterijen (Eneloop, schijnen identiek te zijn aan de oplaadbare Apple batterijen), die gaan tot 2 maanden mee, en ik zet mijn muis nooit uit.
Dit dus.
Ik heb ook een heel simpele Logitech en ben er blijer mee dan de luxe Logitech Desktop set waar ik toen(2 jaar terug?) €200 voor neertelde.
Gewoon omdat ik met die simpele muis 5-6 maanden met een set batterijen doe en met die desktop set kan ik iedere 4-5 weken batterijen gaan wisselen. "Maar dan moet je ook de muis uitzetten dommie
" Nee dat moet ik verdomme niet.
Als het met de muizen van drie tientjes kan waarom kan het dan niet met de meest luxe en nette muizen van 2/3/4 keer meer geld?
Ik heb ook een heel simpele Logitech en ben er blijer mee dan de luxe Logitech Desktop set waar ik toen(2 jaar terug?) €200 voor neertelde.
Gewoon omdat ik met die simpele muis 5-6 maanden met een set batterijen doe en met die desktop set kan ik iedere 4-5 weken batterijen gaan wisselen. "Maar dan moet je ook de muis uitzetten dommie
Als het met de muizen van drie tientjes kan waarom kan het dan niet met de meest luxe en nette muizen van 2/3/4 keer meer geld?
Prima review, ik heb hem zelf ook en het is even wennen maar vooral het scrollen is meesterlijk. Heb je zelf ook nog applicaties gebruikt om gestures toe te voegen of niet?
Zelf gebruik ik geen extra tooltjes, maar ik heb goede dingen gehoord over BetterTouchTool.
Vraagje;
Hoe krast de onderkant? kan je deze langeretijd op het bureau gebruiken zonder dat je (gelakte) bureau weg krast?
Hoe krast de onderkant? kan je deze langeretijd op het bureau gebruiken zonder dat je (gelakte) bureau weg krast?
De onderkant krast niet. Maar de onderkant is heel sterk, dus ook al glijdt het erg soepel, je gelakte bureaublad wordt toch langzaamaan van zijn laklaag ontdaan.
Toch heb ik dat liever dan een muismat gebruiken. Muismatjes zijn altijd te klein.
Toch heb ik dat liever dan een muismat gebruiken. Muismatjes zijn altijd te klein.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn