Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K50C-SX009V Review

PWM 19 april 2011, laatste update op 19 april 2011, 2.780 views

Asus K50C-SX009V

Pluspunten

• Goedkoop
  • Redelijk scherm

Minpunten

• Zeer slechte prestaties
  • Vol met bloatware
  • Uit de doos eigenlijk niet te gebruiken

Deze review heb ik geschreven als "normale" consument. Ik zocht een laptop die zo uit de doos was te gebruiken, zonder rare fratsen.

De aankoop van deze laptop heeft een voor mij wat treurige achtergrond: Een woninginbraak. Mijn dure laptop is daarbij gestolen. Na de inbraak direct een nieuwe laptop besteld, maar doordat deze 1.5 week op zich laat wachten, direct een vervangende laptop gekocht. Wat moest deze laptop kunnen? Een rijtje:
  • Internet
  • Office
  • 1.5 week gebruikt kunnen worden
Dat viel wel mee dacht ik zo. Ik ben naar de Media Markt getogen aangezien ik de laptop direct moest hebben. Na wat zoeken, de K50C meegenomen. Prijs in de PW is 310,- euro, de mega gekke prijs bij de MM... 369,-. Tsja, direct meenemen heeft zo zijn prijs.

Thuis aangekomen de laptop uit de verpakking gehaald en aangezet. Na de taalkeuze was de laptop in 20 minuten te gebruiken. Op zich prima, WiFi aangesloten en gaan. Het viel me op dat de laptop op zijn zachtst gezegd wat traag was, dus maar eens onder water gaan kijken. Daar vielen zo'n 15 ASUS programma's op die standaard draaiden, dus maar eens gaan tweaken.

Gezien het feit dat ik geen zin had in een verse install (immers, het ding moest gewoon 1.5 week ter vervanging dienen), heb ik wat processen uitgezet, en daar ging het fout.

Het wireless stopte met werken, en inmiddels ben ik erachter dat het nogal wat afhankelijkheden heeft. Er zijn meerdere ASUS programma's die het Wireless nodig heeft, stop je er 1, dan werkt niks meer. Ook gewoon een hotkey programma stoppen, resulteerde in een wireless wat direct ging staken.

Het aantal ASUS programma's is waardeloos, het ding staat helemaal vol. Ook een langzame virusscanner, Google toolbar, Adobe programma's en nog veel meer, alles stond er op.

Inmiddels Wireless weer aan de praat. Nu nblijkt bij het typen de focus overal te zijn, behalve waar je aan het typen bent. Zodra je met je hand een centimeter of 5 in de buurt ben van het trackpad, gaat de muis alle kanten op. Resultaat: Losse muis en toetsenbord.

Inmiddels bleek de laptop ook voor een 369,- een redelijke miskoop te zijn. Alles leek echter nog mee te vallen totdat ik een filmpje op internet probeerde te kijken (Youtube 480P). Vanaf dat moment ging de laptop volledig over de rooie. Multitasking bleek onmogelijk, en het filpmje leek op een diashow. Zowel geheugen als proc gingen riching de 100%, voornamelijk door meegeleverde programma's die niks met internet te maken hadden.

Een lang verhaal heel kort gemaakt: Deze laptop is onbruikbaar voor de normale consument. Wellicht helpt een schone installatie die elke Tweaker normaal doet, maar voor de echte Tweaker is deze laptop ook niet bedoeld. Voor de komende 1.5 week ben gebruiker van deze laptop, maar ook geen seconde meer. Outlook en text pagina's op internet, meer moet je niet met deze laptop doen.

Ik heb veel goedkopere netbooks gehad met Atom proc die veel betere prestaties leverden. Deze laptop kan je rustig links laten liggen, ook voor je oma die alleen wil mailen.

Heb jij ook een Asus K50C-SX009V?

Je geeft aan dat deze traag is, maar goed er zit dan ook maar een celeron processor in en 2gb werkgeheugen, in combinatie met win 7 is dit inderdaad geen snelle oplossing.

Bloatware wordt op veel notebooks steeds en steeds meer helaas, waardoor je eigenlijk genoodzaakt bent direct een clean instal uit te voeren.
Een Celeron is geen 80386.

Een Celeron kan prima zijn werk doen. Office, Internet, non-hd filmpjes, ik heb nog nooit een Celeron meegemaakt die daarvan op tilt ging. Als huis tuin en keuken pc moet een Celeron gewoon kunnen functioneren. Ik heb tragere Atoms die prima taken kunnen uitvoeren.
.....dit is alsof je klaag dat water nat is...

idd: Het is een Celeron 1.2(!!!)ghz, met SIS chipset en een laag resolutie scherm. het goedkoopste van het goedkoopste, maar: Wel een ASUS! :P
Anyway, als je alle meuk er afgooit scheelt het al een stuk. Ik heb veel van de recente asus laptops afgeinstaleerd( win7 installatie voltooien en de meuk er af) en dan heb ik nooit problemen gehad. 1x (1 op de 75 hebben we het dan over!) eentje gehad die na win7 install overleed. Direct vervangen door de leverancier en opgelost door asus.

Maargoed, zoals al gezegd wordt. het is een celeron...
(eerste stukje is kopie van mijn reactie hier boven ;) )

Een Celeron is geen 80386.

Ik schrijf in mijn introductie dat ik de laptop een review geef als normale consument, die gewoon een laptop koopt en aan de slag wil gaan. Natuurlijk, een schone install zal enorm uitmaken. Echter, er zit geen Windows CD bij waarmee ik dat zou kunnen uitvoeren. Ook lijkt het me voor een product niet de bedoeling dat je als eerste actie hem helemaal opnieuw moet installeren.
Celeron is een prima processor. Dan is het niet handig een 1.2ghz te nemen en hoge prestaties te verwachten. Ik heb hier een 2.2ghz Celeron 900 met 2gb ddr3 geheugen en die werkt als een trein met Win 7 home prem. Ik internet ermee, heel soms youtube filmpjes, wat downloaden, cd branden of dvd, mailen en dat gaat perfect.

Mijn tip is, koop je een Celeron dan altijd een 2.2ghz met minimaal 2gb ddr3 geheugen. Anders kan je beter een netbook nemen als je hier al geen geld voor hebt.
@reacties hierboven: De celeron hoeft geen reden te zijn om een laptop onbruikbaar te verklaren. Met een Atom hoor je zelfs prima te kunnen internetten.

@PWM: Of het is de bloatware, of het is een defect. Ikzelf heb ook een notebook met celeron 1.2gHz (icm 4500MHD, win7) en kan daar prima mee werken. Internetten, office gaan prima en zelfs films in 720p lukt het nog net om af te spelen. Ik zou er mee teruggaan naar MM want wat je nu omschrijft hoort niet te gebeuren.

In ieder geval succes de aankomende 1.5week!
Een jaar geleden een de sx002 (cel 220, 2gb, 250, 15.6led, w7, €299 :P) en die werkt eigenlijk gewoon prima. Echt snel is ie niet, maar youtube, inet, office en muziek gaat gewoon prima. Multitasking is niet echt het doel van zo een laptop.

Morreskie en armani: of je hebt te hoge verwachtingen, of hij is stuk

Succes!

[Reactie gewijzigd door cantate op 20 april 2011 07:55]

Je begint met:
'Wat moet de laptop kunnen:'

Dan noem je office + internet

En vervolgens zeg je dit:
'Outlook en text pagina's op internet, meer moet je niet met deze laptop doen.'

Beetje tegenstrijdig niet?

Ook is je waardering voor de prijs 'slecht'
Terwijl onder positieve punten ook weer de prijs staat...
Had je beter een netbook voor ~200 euro moeten nemen. Het verschil in prestatie niet zozeer de hardware. Maar de netbook wordt redelijk kaal geleverd terwijl deze asus vol zit met troep. Dit vreet je werkgeheugen op terwijl de videochip dat ook doet, dan blijft er weinig werkgeheugen meer over. Deze cpu heeft verder te weinig L1 & L2 cache waardoor het de prestaties niet meer kunt bufferen voor het werkgeheugen. Het cachen gaat dan via de harddisk en hierdoor wordt de laptop super traag. Had je kunnen fixen door een 2GB SODIMM geheugen bij te prikken.
Dit is niet echt een review. Gezien de specs is het geen wonder dat hij niet lekker werkt.
Ik vraag me ook altijd af hoe zo'n laptop geschikt kan zijn voor consumenten die out-of-the-box gewoon echt werk van een tweaker nodig hebben om een beetje normaal te kunnen functioneren.
Echter weet jij natuurlijk ook dat dit simpel op te lossen is. Ook al is hij maar voor anderhalve week nodig. Het kost je een half uurtje, misschien iets meer, om even de programma's lijst in te duiken en alles de denstalleren wat je overbodig vind en om daarna CCleaner even op te starten en de onnodige services uit te schakelen. Dan ben je al een heel eind!
Op mijn werk hebben we trouwens de Celeron 900 (2.2GHz) in een aantal Acer laptops draaien en dat werkt meer dan prima!

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 21 juli 2011 10:56]

Om al die bloatware er in 1x vanaf te halen bestaat er PCdecrapifier. Een download van 1.29MB en een programma zo simpel dat zelfs iemnands kleine nichtje het kan.

Misschien dien je de drivers gewoon te updaten. 480p diashow lijkt te wijzen op foutieve of ontbrekende video drivers.