Packard Bell DOT SE-615NL Review

dr. koos 19 april 2011, 1.890 views

Packard Bell DOT SE-615NL

Pluspunten

• klein, goedkoop, vrijwel alles zit er op wat je nodig hebt, compleet, batterijduur is fijn

Minpunten

• windows 7 is een te groot moloch voor zo'n klein computertje. wat mij betreft had er dos op gedraaid met wp51 of zelfs windows 31, dan was het ding net zo waardevol geweest.

Als je eenmaal gewend bent aan een Mac, waar alles op werkt, waar alles soepel op draait, en waar je meteen op kan beginnen, dan schrik je je toch weer het leplazerus als je weer een windows machine koopt. Ik heb het ding vrijdag gekocht om tijdens mijn weekendje weg nog wat door te kunnen werken, zonder steeds bang te hoeven zijn dat ik hem kwijtraak, maar inmiddels heb ik er al bijna meer tijd in gestopt in het configureren en updaten dan dat ik er aan heb gewerkt. Inmiddels is het maandag en is het ding klaar met updaten.

In de doos een adapter, het netbook, een boek met uitleg en nog wat dingetjes die ik vast weg heb gegooid. Het netbookje doet iets goedkoop aan, maar alles zit er op en de kwaliteit valt me eigenlijk mee. De accu zou redelijk lang mee moeten gaan. Duur was ie niet (200 euro inclusief hoesje) en de eerste indruk is goed. Ook de specs vallen niet tegen: er zit een 250 GB harde schijf in, een ok toetsenbordje, webcam, 3x usb, 1x VGA, audio in en uit en zelfs een SD sleuf (!). Bluetooth zit er niet op. Wel een touchpad met multitouch, voor een dergelijk bedrag is zo'n apparaatje dus heel compleet.

Bij het opstarten openbaart zich echter meteen het nadeel: Windows. Windows is lang niet up to date en moet eindeloos worden geupdate en dat duurt lang. Daarnaast is het apparaat ondanks 1.6GHz dus traag. Zelfs een filmpje op youtube afspelen is soms te zwaar voor de machine en de geluiden worden vervormd afgespeeld! Als je overigens op restart drukt bij het windows updaten loopt de software vast op.... inderdaad "windows update" en bij het alt-tabben heb je mazzel als je een icoontje ziet verschijnen. De grafische kracht is dus niet zo sterk.

Kortom Microsoft 7 starter ("veel beter" volgens ingewijden) is nog net zo treurig als alle voorgangers sinds windows 2000. Naast de irritatie die ontstaat als je ontdekt dat je 80 euro moet betalen om je desktop background te vervangen (!) is in bijvoorbeeld het configuratiescherm wederom op de "shuffle" knop gedrukt bij het voor de zoveelste keer hernoemen van alle onderdelen.

Daarnaast krijg je van Packard Bell er het een en ander aan troep software erbij geleverd: er zijn allerhande irritante packard bell reminders en registration meuk pop ups die je niet weg krijgt (!). Heb je de ene ge-de-installeerd komt de volgende pop-up omhoog. Photoshop Elements is meegeleverd en een trial versie van Norton krijg je er ook bij. Dat is fijn en hij is niet meer zo enorm zwaar als vroeger. Microsoft office is overigens voorgeinstalleerd maar dat kan je niet gebruiken zonder dit te kopen (er is dus geen trial). Er zit overigens geen herinstallatie DVD bij. Je moet de netbook vermoedelijk van een partitie op de harddisk herstellen.

Ik heb zelf verder weinig software geinstalleerd: acdsee (2.42) skype, dropbox, open office en mozilla firefox. Meer heb ik niet nodig, al moet ik zeggen dat dropbox er eindeloos over deed om die 50GB te downloaden, zowel via het netwerk als direct via het web. Waar dat aan ligt weet ik nog steeds niet.

Kortom: het kost weinig maar dan kan je ook niet veel. Typen gaat goed, dan houdt het wel op. De netbook is wel compleet. Het grootste nadeel is dat je zelfs voor beperkte functionaliteit bijna een hele dag aan het updaten en installeren bent, dat valt toch een beetje tegen. Verder is het behalve een mini typemachine ook in te zetten als een mooie backup harde schijf met een schermpje en een toetsenbord er aan. Ook handig bij een SD kaart als je op vakantie veel fotografeert!

Heb jij ook een Packard Bell DOT SE-615NL?

Vandaag het ding weer even aangehad, maar allemachtig wat is dit een traag ding. Uitzending gemist kijken is echt op het randje van de technische mogelijkheden. Uiteraard ging het ding weer van alles updaten, want ik heb het ding bijna een week niet aangehad. Wellicht werd daarmee de processor en harde schijf "te extreem" belast, maar toch. De "bloatware" die ik meende allemaal inmiddels gedeinstalleerd te hebben bleek toch hardnekkiger dan ik dacht...
Ik gebruik Ubuntu op een laptop met (bijna) dezelfde specs. Resultaat: alles doet het zowat perfect, ik zou er niet van opkijken als ik 1080P-filmpjes mee af kan spelen terwijl ik aan het multitasken ben.
Tja, je koopt een low powered systeem voor weinig geld. Dan mag je ook niet vergelijken met een Macbook. Je moet deze review schrijven vanuit de gedachte dat netbooks nu eenmaal geen snelheidsmonsters zijn, maar dienen voor wat licht werk.

En ja, er zit wellicht veel bloatware op. Dat drukt de kosten. Dan zal je even tijd moeten investeren om een mooie schone installatie van Windows te doen. En prik er dan gelijk wat extra geheugen bij, want 1GB is vrij weinig.
ik vergelijk het daarom niet met een macbook maar met een typemachine dat een "ding" geluid maakt aan het eind van de regel. maar daar kan je meteen mee aan de slag. hier ben je eerst een dag je windows aan het updaten.

en over mac-dingessen gesproken: je herinnert me nog aan de andere overwegingen: ik heb geen ipad gekocht omdat ik daar niet zo carefree files op kan opslaan (zit immers geen verkenner op en geen offline dropbox). ik heb geen air of gewoon macbook gekocht omdat ik niet steeds met een duur ding wil rondsjouwen (bovendien had ik het geld er niet voor). ik heb geen tweedehands mac gekocht omdat ook die stuk gaan en daar heb ik er al een van.

en toch denk ik wel eens: een telefoon met een toetsenbord eraan presteert al beter.
de moraal, volgende keer een smartphone, geen iphone dan he?
Fantastisch zeg, zo'n één sterren review. Dan weet ik tenminste waarom ik het met de wereld deel. |:(
Ik heb deze netbook nu zo'n jaar ,en ik merk dat ik het ding best wel vaak pak.

Ja hij is traag als je hem opstart ,en je kan er ook geen zware dingen van eisen zoals high res filmpjes. (vereist ook best veel rekenkracht).

Ik heb het ding aangeschaft om tijdens fotoshoots de gemaakte foto's rechtstreeks te kunnen bekijken. En dat hij best goed. Het is zeg maar een verlengstuk van mijn eos camera. En hij weegt practisch niks en kan zo in de cameratas.

Op vakantie is het ding ook heerlijk ,foto's bewerken in picasa, internetten en je hoeft niet bang te zijn voor te weinig opslagruimte. Mp3tjes psp spelletjes opslag.

Als je de netbook afsluit in de slaapstand is hij binnen 30sec trouwens helemaal operationeel.

De accuduur is ook erg prettig ,als je bijv sávonds op de bank hangt te internetten met weinig backlight verlichting houdt de accu het zo'n 5uur uit.

Enig nadeel die ik heb ondervonden is dat sommige programma's minimaal 1024x768 vereisen en dat kan hij gewoonweg niet. Dit kun je eventueel omzeilen door tijdens installatie de netbook aan een monitor te hangen. Maar dan krijg je soms het probleem dat je in het programma niet bij sommige functies kan.

Een tip voor het kleine beeldscherm is een muis die met scrollwheel naar links en rechts kan scrollen.

Dus kortom hij voldoet aan "mijn" verwachtingen voor 200euro.
Ik heb het ding al een tijdje maar werd een hele tijd niet gebruikt omdat er iets bugged was. Na een jaar heb ik hem uiteindelijk voor reparatie opgestuurd en nu werkt ie perfect.

Ik vind het toetsenbord vrij lekker, trackpad is ok. Het scrollbarretje aan de rechterkant werkt voor geen meter maar gelukkig kan je met multitouch scrollen.

Ik vind het een prima ding, gebruik hem ontzettend vaak. Staat nu naast m'n PC aan zodat ik twee computers tegelijk heb, werkt heerlijk.

Waar hij niet fijn voor is is het echte power werk (in mijn geval is dat volop emailen en browsen) dan schakel ik liever over naar de PC.

Ik zit er over te denken om er Windows 8 op te installeren maar ben wel bang dat ik dan weer een driver probleem krijg oid en dan ik dan met de gebakken peren zit. Aan de andere kant installeert het systeem vanaf een "system reserved" partitie, dus die kan ik laten staan. Teruggaan naar Windows 7 Starter is dan altijd mogelijk. Helaas kan hij niet booten van USB stick en heb je er dus een usb cdromspeler bij nodig, sowieso.