Samsung Spinpoint F3 HD253GJ, 250GB Review

de echte flush 4 november 2011, laatste update op 4 november 2011, 1.715 views

Samsung Spinpoint F3 HD253GJ, 250GB

Pluspunten

• Snel
  • goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Onduidelijkheid over de garantieregeling

Je kent het vast wel, je bouwt/herstelt even voor een familielid een pc, Om het goedkoop te houden koop je een gewone niet te grote harde schijf. Ik kwam uit op deze Samsung Spinpoint F3 HD253GJ bij de lokale pc boer.Ik heb hem ¤39,5 betaald, wat nog net binnen het budget viel. (hierdoor vielen grotere schijven al uit).

Prestaties
Als vergelijking gebruik ik een Hitachi Deskstar ('08) http://tweakers.net/price...1000c-250gb.html#tab:info
En een Western Digital WD2500AAJS (eind '10) ook ¤39,5 bij de lokale pc boer. http://tweakers.net/price...0aajs-250gb.html#tab:info

Van de WD schijf heb ik enkel een CrystalDiskMark benchmark, omdat ik mijn HDtune printscreens verloren ben, en de schijf nu in een RAID array zit :s

Laten we eerst een kijken naar de resultaten van CrystalDiskMark voor de 3 schijven:
De Hitachi deskstar schijf:
De Western Digital
De Samsung schijf:
De Samsung schijf is vooral sequentieel een heel pak sneller, de Hitachi blijft overal eigenlijk wat achter, maar is ook bijna 3 jaar ouder dan de overige 2.

HDtune read test
Hitachi schijf:

Samsung schijf
De Samsung heeft een lager acces time, en is ook hier weer wat sneller.

HDtune Random acces
Hitachi schijf
Samsung schijf:
Ook hier is de Samsung schijf overal sneller dan de Hitachi schijf.
Op vlak van prestaties krijg de samsung 5 sterren!

Featureset
Hier krijgt ie ook weer gewoon het volle aantal sterren, ik denk evenveel features als de western digital voor dezelfde prijs.

// toegevoegd naar 22/04/2011
Van mijn western digital schijven krijg ik ook geen info met HDtune/CrystalDiskInfo omwille van de RAID array :s
Dus de vergelijking zal hier ook moeten met de Hitachi schijf.

Deze features krijg je bij de hitachi schijf:

deze features krijg je bij de Samsung schijf:

We krijgen zelf meer features bij de Samsung schijf, Die voor sommige onder ons misschien wel handig kunnen zijn: zoals AAM, advanced Power Management, Interface Power Management, Power-up in Standby. Voor mij niet echt van toepassing. Maar voor bv. een htpc waar energie en geluid toch belangrijk zijn,is dit handig.

De 2 screens hieronder zijn wel gemaakt met mijn Samsung 1TB, omdat de pc met de 250GB schijf al terug weg is :)
Je kan deze instellingen aanpassen in bijvoorbeeld CrystalDiskInfo:

Zoals je ziet kan je met:
- AAM--> instellen of je meer prestaties wil of minder geluid.
- APM--> instellen of je meer prestaties wil of minder energie.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
De schijf is nog maar 2 dagen in gebruik dus hier kan ik maar weinig over zeggen :)
één van de 2 Western Digital schijven is wel al eens stuk gegaan.

update: de samsung schijf is nog steeds levend :) (4/11/2011)

Compatibiliteit
Ik heb de schijf enkel getest onder windows 7. hij werkte ook direct na het aansluiten en opstarten van de computer. (na even een bevestiging te geven in de BIOS dat er een nieuwe schijf in zat natuurlijk) dus laat ik hier ook maar geen score geven.

Ondersteuning door fabrikant
Dit is niet mijn eerste Samsung schijf, maar ik heb er nog geen problemen mee gehad dus hier kan ik ook al niet veel over zeggen :s
Toevallig stond er vandaag op tweakers dat Seagate de harde schijf tak heeft overgenomen van Samsung: http://tweakers.net/nieuw...hijftak-samsung-over.html
Zoals je kan lezen is er op moment van schrijven nog niks bekend over hoe het nu met de garantieregeling gaat.

Geluidsproductie
De geluidsproductie is laag, maar de harde schijf zit in een geluids-/trillend dempende bracket.
het geluid van de harde schijf komt niet boven het geluid van de ventilators uit. En deze schijf maakt (voorlopig) niet het vervelende trrrrrrt trrrr geluid dat mijn Samsung Spinpointer 1TB maakt. Ik merk ook niet meer geluid op dan met de WD of Hitachi schijf. (ik heb geen dB meter om het echt na te gaan)

Hij krijgt hier van mij 4 sterren, Omdat in een passief gekoelde toepassing hij waarschijnlijk wel wat hoorbaar zijn. (wat je bijna altijd hebt als je niet voor een SSD gaat :) )

Warmteproductie
Deze schijf wordt iets warmer als de Hitachi schijf (29° vs 31°). Terwijl ze in dezelfde behuizing zitten en de pc ongeveer even lang aangestaan (3h) heeft voor de benchmarks. Maar de temperatuur hangt natuurlijk af van je gebruikte hardware, behuizing, belasting etc.

De prijs is voor mij zeer goed, omdat hij hier hetzelfde geprijsd staat als de WD. Maar dan met toch wat betere prestaties. Ook t.o.v. de Hitachi doet de Samsung het naar mijn mening beter.

Omdat ik niet echt goed ben in negatieve eigenschappen opsommen meld ik enkel dat ik momenteel niet weet wat er gaat gebeuren als het schijfje het begeeft.

Dit was dan mijn korte review, hopelijk heeft iemand er ooit iets aan :)
Opbouwende opmerkingen zijn ook altijd welkom.

edits:
- 22/04/2011 screens van de features toegevoegd, met bijhorende tekst.
- 4/11/2011 de plaatjes waren verwijderd. Maar ik heb nu een fotoalbum op tweakers genomen. Plaatjes terug online! (bedankt voor het melden My-life)

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F3 HD253GJ, 250GB?

Misschien ook feit dat Samsung er nu mee gestopt is, vermelden bij negatieve eigenschappen?
Wat is daar negatief aan dan? Support zul je nog gewoon op je schijven hebben.
Ik ben ben niet zo'n fan van Seagate, dus ik ben niet zo blij met die overname ;) Mijn ervaringen met Samsung zijn erg goed, dit zijn goede betrouwbare schijven die lang meegaan. Mijn WD raptor is een keer naar de knoppen gegaan, heb hier nu een Velocityraptor en RE4 schijf in hangen van WD. Maar eens bekijken hoelang die het vol gaan houden ;)

Voor mijn server 2 F3 1 TB schijven besteld van Samsung :-)
Je plaatjes doen het helaas niet meer.