OCZ RevoDrive PCI-Express SSD 50GB Review

Rick-Jan 19 april 2011, laatste update op 29 juni 2011, 3.219 views

OCZ RevoDrive PCI-Express SSD 50GB

Pluspunten

• de hele computer wordt gewoon sneller!
  • Installatie
  • prijs t.o.v. andere ssd's
  • geen kabels/voeding nodig
  • zonder sata 600 poort toch hoge lees/schrijfsnelheden

Minpunten

• toch wel duur per GB.
  • geclaimde snelheden worden soms niet gehaald.
  • compatibiliteit

Dit is mijn 1e review, dus tips en verbeterpunten zijn welkom! O-)

Waarom?

Ik heb voor een ssd gekozen, omdat mijn oude schijf(na veel upgraden van andere componenten) de bottleneck van mijn pc was. Nu ben ik al bekent met eens ssd omdat ik in mijn netbook een Kingston SSDNow V series 64GB heb. na rondgekeken te hebben in de tweakers pricewatch, ik zocht een ssd onder de 200 euro ( waarbij de revodrive x2 dus afvalt, de 100gb is op dit moment 338 euro.) die hoge lees en schrijfsnelheden heeft en waarbij de opslagcapaciteit niet belangrijk was, dus alleen voor opstarten en veelgebruikte programma's. Waarom niet? omdat ik voor 3,5tb aan traditionele harde schijven in mijn pc heb zitten, wat voor mij voorlopig genoeg is.

Nu bleven er een paar over:

Sata 600 viel al snel af, omdat mijn moederbord (Asus m4n98td EVO) simpelweg geen sata 600 poorten heeft!
Verder kwam ik tot de conclusie dat mijn videokaart (Radeon HD 5970) een 3,5inch bay in mijn coolermaster elite 430 blokkeerde.
Toen ik informatie over de Revodrive ging opzoeken, werd ik al snel verliefd. De lees en snelheden zagen er geweldig uit. Op mijn moederbord heb ik nog wel een pci-e x16 slot die ook op x16 kan draaien vrij, waar de kaart goed in kan.

Bestellen en aflevering

Als ik iets wil bestellen, wil ik het altijd zo snel mogelijk hebben. een blik bij de prijzen liet al snel zien dat Mycom de Revodrive binnen 24uur kon leveren. bestellen ging goed en snel, betaling via Paypal. Even later kreeg ik al een verzendmelding, erg goed Mycom! Pakket werd de volgende morgen door TNT aangeboden. De doos van de revodrive zat goed ingepakt tussen luchtkussens, kon wel een stootje hebben.

Inbouwen en installatie

Nou kan niet missen! ssd in pci-e slot duwen, vastschroeven en gaan! Oke Bios ziet de ssd. Heb meteen een nieuwe installatie gedaan dus eerst opstarten vanaf dvd speler. In de handleiding staat keurig beschreven hoe je de stappen moet doorlopen. op de locatie waar je windows wilt installeren zal eerst de revodrive er niet bijstaan :( Je kan van de OCZ site de driver downloaden, uitpakken en op usb zetten, en die tijdens de installatie laden en plop daar staat je ssd! :) Wat mij opviel is dat de installatie razendsnel ging (+/- 10 minuten)
via Windows update krijg je later nog een driver update voor de silicon controller.

Compatibiliteit

Windows updates gehad, maar even opnieuw opstarten. En toen..... insert correct boot device and press enter.
nou ja :/ Ik in bios kijken, staat gewoon als eerste bootschijf ingesteld. Ik dus via select boot device opstarten, doet het! Ik de andere schijven back-uppen en formatteren en maar weer eens herstarten. Nu blijkt dat mijn bios een soort delay-time heeft, waardoor de ssd als eerste Windows ge´nstalleerd moet hebben! Nu geen problemen.
Let dus goed op dat je moederbord kan booten vanaf een pci-e slot! O ja, zet energiebeheer op de pci-e sloten uit. power error' bsod zijn is ook niet alles. :O

Prestaties en Benchmarks

allereerst de Windows prestatie index:

Ik weet dat het niet echt waarde heeft, maar een 7,9 staat toch wel heel gaaf! }>

As ssd benchmark:

vergelijking met mijn 2tb Western DIgital:

Oke mooie snelheid, maar niet de beloofde 540mb.

hd tune pro:

hmm. de ssd word niet helemaal herkend door hdtune. net als ssd life trouwens, maar dat komt omdat de schijf een internal raid-0 heeft. ook hier niet overal de beloofde snelheid, maar komt wel in de buurt!

crystaldisk mark

Het verschil tussen de revodrive en de traditionele schijven:
-opstarten windows gaat razendsnel (20 sec)
- Goede lees prestaties
- echt alles gaat sneller.
- maakt geen herrie!

In vergelijk met de kingston is dit een veel beterhet voelt gewoon net wat sneller aan! En wat betreft de prijs: 170 euro is voor een harde schijf natuurlijk nog steeds duur, maar in vergelijking met andere ssd's dan weer niet. Vind het een prima prijs, hoewel het verschil niet bijster groot is met andere ssd's.

Ik vind dit een echte aanrader voor elke tweaker die een snelle ssd wil, maar geen sata600 poort of (nu nog) 50 euro meer voor een vertex 3 wilt neertellen. Vooral het reageren van het systeem is een groot pluspunt!

Heb jij ook een OCZ RevoDrive PCI-Express SSD 50GB?

dit is wel een hebbeding schijn ik te lezen, nog meer gewild dan een sata ssd.

kunnen die betrouwbaarheidsproblemen trouwens niet liggen aan je moederbord die er misschien nog niet echt voor gemaakt is? (ik zeg maar wat)
firmware is ook te updaten, en er schijnt een tool voor te zijn waarmee de schijf beter presteert. de schijf werkt bij mij nu gewoon prima, het waren meer beetje installatie problemen.

EDIT: link gevonden!

[Reactie gewijzigd door Rick-Jan op 27 mei 2011 11:35]

En wat betreft de prijs: , 170 euro is voor een ssd niet heel zo duur. Vind het een prima prijs, hoewel het verschil niet bijster groot is met andere ssd's.

Je spreekt je zelf beetje tegen
Bij negatieve eigenschappen staat er - toch wel duur per GB.

Misschien dit stukje nog beetje aanpassen, voor derest geeft het een goede indruk wat voor iets je in huis haald wanneer je dit koopt.
toch wel duur per GB bedoel ik de ssd's over het algemeen mee, 50 GB voor 170 euro is natuurlijk erg veel.

bedankt voor het opmerken!

edit: en aangepast

[Reactie gewijzigd door Rick-Jan op 19 april 2011 22:01]