Specificaties Chipsetkoeling - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-NBF47 Review

The Mystic 6 januari 2007, 687 views

Zalman ZM-NBF47

Pluspunten

• Een van de positieve eigenschappen is weliswaar de prijs. Die is erg gunstig als je deze vergelijkt met andere concurrerende producten. Bovendien vind ik het ding erg leuk staan op het moederbord, een blauwe bloemetje.

Minpunten

• Wat ik verder wil opmerken is de grootte van het koelblokje. Deze paste goed op mijn moederbord maar in combinatie met een ati x800xt met vf900 was het erg krapjes, de Vf900 moest een klein beetje op de heatsink leunen.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Ik heb deze heatsinkje van Zalman ongeveer 3 maanden gebruikt op een Asus A8-NE moederbord. De reden van aanschaf was dat mijn Northbridge cooler erg veel geluid maakte wat bij mij tot ergernis begon te leiden. Ik had toentertijd mijn oog laten vallen op deze Zalman en de HR-05 van Thermalright. De laatste viel af vanwege de prijs. Bovendien las ik op verschillende sites dat de Zalman wel voldoende was om een nforce 4 chip te koelen.

Over het product ben ik niet echt tevreden. Ok, het maakt geen geluid, maar het koelvermogen is naar mijn mening beperkt. In mijn kast heb ik een intake fan en 2 outtake (1 coolermaster 120mm en 2 Papst fans 4412f2glll 120mm) en de Zalman presteerde het om toch erg warm te worden. Volgens de temperatuursensor van mijn Antec kast liep de temperatuur onder load op tot 67 C, wat ik toch erg veel vind. Volgens speedfan werd mijn chip 55 C, en dat viel nog enigszins mee zou je zeggen maar is toch aan de hoge kant. Dat is overigens een slechtere prestatie dan de stock fan, wat ook wel logisch is met 5000rpm. Ik kreeg dus in de loop van de tijd spijt dat ik voor de Zalman had gekozen. Het koelde wel want ik heb er 3 maanden mee gezeten maar het was toch niet wat ik ervan verwachtte. Daarom heb ik nu 3 maanden de Thermalright HR-05 SLI gekocht. Binnenkort plaats ik een suvey van de Thermalright.

De installatie vond ik overigens ook geen pretje. Ik heb er lang over gedaan. Ik heb dat ding twee keer geinstalleerd, mede doordat ik dacht dat ik het verkeerd had geinstalleerd, maar vond het beide keren geen pretje. Het is toch een beetje friemelen met die kleine schroefjes, en proberen ze op de juiste plek te krijgen.

Heb jij ook een Zalman ZM-NBF47?

Weet je zeker dat het goed gemonteerd was?

Ik heb een a8n-e met NB47J (de iets oudere variant).
De temperaturen waren, met matige airflow, niet hoger dan 45 graden.
Ik had in mijn noname kast 80MM Zalman als intake en een 92MM Zalman als outtake. Beiden op 5v. Ook had ik een grote 7700Alcu koeler op 5v.

Misschien heb je teveel koelpasta gebruikt of het heb je de nforce4 chip niet goed schoongemaakt.
Nee ik heb het twee keer gemonteerd. Ik heb de nieuwe Zalman koelpasta gebruikt overigens. Het lijkt me sterk dat ik het twee keer fout heb gedaan. En het werd goed warm dus dan lijkt het me goed geinstalleerd. Dat ding werd 67 graden volgens de case thermometer. En de sensor plaatste ik op de heatsink, tussen de ribben in.
Je hebt toch niet alle koelpasta op de northbridge gesmeerd?
Evercool VC-RE op 3000RPM is een veel betere oplossing
dan die Zalman ZM-NBF47.
Waar baseer je dat trouwens op? Een onderbouwing is wel zinvol :)
Ik ben er wel tevreden over dit ding, en ik heb ook een nforce 4 sli heethoofd.
De NB draait een effective FSB van 1.2 GHz op 1.57V, dat gaat prima passief gekoeld. Ik heb er wel eens min of meer voor de grap een fannetje opgemod, gewoon een 40mm fannetje met de schroefjes door de gaatjes van de fan, en de schroefjes tussen de vinnetjes van het zalman blokje drukken. Dat bleef prima zitten. Stressed kreeg ik toen geloof ik 45 graden uit, best netjes voor een NF4 SLI :)
Bij passieve koeling moet je altijd zorgen voor een goede ariflow. Dat is zeker bij dit blokje vereist. Heb je een goede airflow dan zijn de koelprestaties van dit blokje voldoende tot meer dan voldoende. Ik draai er al tijden mee op een van de systemen hier. De aanwezigheid van meerdere fans hoeft niet te betekenen dat er ook daadwerkelijk een goede airflow is. Warme lucht moet voldoende kunnen worden afgevoerd maar ook koele lucht moet voldoende kunnen worden aangezogen.

Wat betreft de grootte van het koelblok: dit kan ik niet zien als nadeel gezien je dit weet voor je hem aanschaft neem ik aan. De omvang is nodig om voor voldoende koelend vermogen te zorgen.

De installatie is inderdaad erg onhandig en zelfs goed gemonteerd staat het blokje wankel.
Het is de bedoeling dat je de lap tekst eerst schrijft, en dan bij + en - de plus en minpunten kernachtig samenvat.
Even een update, staat fout in de review en in veel comments, de A8N-serie heeft geen temperatuursensor in the northbridge zitten, alleen op 't moederbord zelf, welliswaar in de buurt van je NB, maar dus niet erop/erin waardoor je de temperatuur ook niet af kunt lezen, tenzij je een losse sensor gebruikt ;)
Ok, je kunt niet precies weten hoe warm de chip wordt, maar je kunt het wel ongeveer schatten. Kijk als Speedfan 55 C aangeeft dan ga ik er al vanuit dat de chip warmer is dan 55 C. De reden is dat de sensor die op het moederbord zit dichtbij de nforce 4 chip zit. Als die 55 C aangeeft dan zal de warmtebron wel warmer moeten zijn. Wanneer de heatsink 67 C wordt, is de kans groot dat de nforce 4 chip ook tegen de 67 C ligt. Dus mijn chip had een temperatuur van rond de 55-67 C graden.

Verder, over het aanbrengen van de koelpasta, heb ik gewoon een normale hoeveelheid gebruikt. Ik heb tot nu toe redelijk wat dingen geinstalleerd, een Zalman 7000, Scythe Ninja als voorbeeld. Bovendien wordt het goed heet dus geleidt het goed en is dus goed geinstalleerd, lijkt me. Of ik heb een slechte item ontvangen maar daar ga ik niet van uit.
:) Ja sorry mijn eerste survey, volgende keer plaats ik alles in de algemene beoordeling.
Je kunt je survey editen.
Alles onder kopjes zetten maakt het ook wat netter.