Canon EOS 600D Body Zwart Review

exyll 19 april 2011, laatste update op 19 april 2011, 6.378 views

Canon EOS 600D Body Zwart

Pluspunten

• Auto+ voor m'n vriendin
  • Grip beter dan de 550D
  • Batterij voldoende sterk
  • Video zoom
  • 1080p@30FPS

Minpunten

• Batterijindicator te positief
  • In de diverse modi zijn settings niet apart op te slaan (b.v. iso en wb i.c.m. een polarisatiefilter)
  • Belichtingscorrectie te positief (licht overbelicht)

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 5
Ik ben nu een aantal weken in het bezit van de 600D en het is tijd voor een kleine review.

Reden voor aanschaf

De reden waarom ik voor Canon heb gekozen is omdat ik een aantal maal van vrienden o.a. een 350D en een 500D heb geleend en ik daar zeer tevreden over was. De reden voor de 600D is het draaiende scherm voor video, 1080p@30FPS, draadloze flits en auto+ zodat mijn vriendin het als een point en shoot kan gebruiken.

Lenzen
Op dit moment heb ik de camera gebruikt met de volgende lenzen:
  • Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
  • Canon EF 50mm f/1.8 II
  • Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Achtergrond

Ik classificeer mezelf als een beginner maar was al wel bekend met termen als iso, diafragma, sluitertijd en dergelijke. Ik had dan ook geen moeite om direct met de camera aan de slag te gaan. Voor opslag gebruik ik een 16GB class 6 kaartje.

Op mijn flickr account zijn inmiddels genoeg foto's te vinden die ik met deze camera heb geschoten. Mijn favoriete onderwerp is mijn dochtertje : http://flic.kr/ramonsmits

Handling

Ik vind de grip prettig en ondanks dat de camera flink naar voren helt als ik met de 70-300mm schiet stoort mij dit niet. Tijdens het fotograveren ondersteun ik altijd de lens omdat ik deze toch al vast heb om te zoomen. Ik heb hierdoor juist het idee dat de balans klopt. Het menu is eenvoudig te bedienen en instellingen voor witbalans, iso, diafragma, sluitertijd, focusmodus en flitser kun je direct wijzigen met alle knoppen op het toestel. Ik vind dat een groot voordeel en dit kan dus ook terwijl je door de zoeker gluurt. Ik ben zeer tevreden over de autofocus. Deze is snel en nagenoeg altijd correct. Alleen als het erg donker wordt en je wilt focussen op een onbelicht voorwerp dan wil dit vaak niet lukken. Een specifieke sensor selecteren wil dan vaak helpen. Mijn 17-85mm lens kan gelukkig na het autofocussen nog handmatig gecorrigeerd. Dit kan niet met mijn 50 em 70-300mm lenzen.

Lichtgevoeligheid

Wat ik erg merk is dat bij schemering het lastig word om foto's met een goed contrast te maken. Hierin speelt natuurlijk mee dat mijn lenzen niet een zeer groot diafragma hebben maar natuurlijk ook de grote van de sensor. Ik denk dat als je veel in de schemering schiet met kleine sluitertijden dat je dan beter naar een fullframe camera kunt uitwijken. Mijn mening is dat als je een L lens van 1500 euro koopt met een groot diafragma dat je dan ook alles uit wilt halen en dat kan alleen met een full-frame. Voor mijn doeleinden voldoet het geheel prima.

Belichtingscorrectie

Verder ben ik niet zo tevreden over de automatische belichtingscorrectie. Met alle lenzen vind ik dat deze vaak te overbelichte plaatjes maakt. Ik schiet tegenwoordig dan ook alleen nog maar in RAW omdat ik hierdoor beter kan postprocessen. Dit probleem heb ik met al mijn lenzen bij een mooie heldere dag.

Batterijindicator

Een ander nadeel vind ik dat de batterijindicator iets meer gradaties had kunnen hebben. Deze heeft er maar drie en die schat ik in op (vol tot bijna leeg, bijna leeg tot leeg en leeg). Gelukkig kun je wel heel wat foto's schieten voor deze leeg is. Ik heb dan ook nog niet direct behoefte aan een spare.

Software

Er wordt ook software meegeleverd echter doe ik hier niets mee. Ik haal het kaartje steeds uit de camera en stop deze in de cardreader. Op dit moment gebruik ik voornamelijk Adobe Lightroom voor post processing en de FastPictureViewer Codec Pack om raw images te zien in Windows Explorer. Met deze software is het wel wat makkelijker om bepaalde settings om de camera eenvoudiger te configureren zoals meta data die aan elke foto moet worden toegevoegd. Een andere feature is dat je de live view modus op je monitor kunt zien en dat je ook foto's direct kunt capturen. Dit kan misschien handig zijn voor mensen die webcam achtige zaken willen doen met hun camera. Helaas is het niet mogelijk de camera als webcam te gebruiken (althans, ik heb het niet kunnen vinden).

Beeldkwaliteit

Het ligt denk ik aan mijn lenzen maar ik moet eigenlijk altijd het diafragma op 6.0 of kleiner zetten (meestal 8.0) om goed scherpe foto's te maken die ook scherp blijven naar de buitenkant. Hetzelfde geldt voor de vignettering. De 50mm lens is bijvoorbeeld best een leuk lensje maar voor mij pas bruikbaar vanaf tegen de 3.0 omdat er teveel onscherp is. Alleen echter het hart van de foto. Ik weet nog niet precies waar dit doort komt en kan het ook onder positief of negatief schuiven omdat dit waarschijnlijk niet aan de camera ligt.

Dode subpixel

Dit is inmiddels mijn tweede 600D body. De eerste bleek na een week een vaste rode subpixel te hebben. Deze was niet te zien tijdens fotografie maar wel tijdens de videoopname met een hoge iso waarde. Deze body werd zonder problemen omgeruild voor een nieuwe body (kamera-express). Na een grondige inspectie bleek deze wel 100% in orde en is dat nog steeds.

Video

De video kwaliteit is erg goed. Al snel stap je af van de automatische settings om zelf sluitertijd e.d. in te regelen. De 600D kan HD filmen op 1080p@24/25/30FPS en 720p@50/60FPS. Echter, je moet de camera in de juiste PAL/NTSC stand zetten om op 50/60 of 25/30 FPS te filmen. Bij mij staat deze in NTSC modus en dan kun je eenvoudig schakelen tussen 24 en 30 FPS. Een leuke optie is de 3x zoom zonder verlies. Deze werkt door een kleiner gedeelte van je sensor gebruiken. Het is dus een soort van crop maar wel volwaardig HD en dus geen digitale zoom zoals je op veel mobieltjes, compact en videocamera's ziet. Nadeel is dat je iets aan beeldkwaliteit moet inleveren. Je zou kunnen zeggen dat je dan filmt met een hogere iso waarde omdat het iets meer ruis oplevert. Vooral in combinatie met de 70-300mm kom je bizar dichtbij voor een videocamera!
Autofocus werkt opzicht prima maar is eigenlijk niet te gebruiken tijdens het filmen omdat je dit zeer goed ziet in het eindresultaat. Je manualfocus skills worden dus behoorlijk getoetst en ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet zeer goed onder de knie heb. Echter, als je auto focus gebruikt in combinatie met korte clips van 2 tot 8 seconden dan levert het een prima resultaat op dat ook niet saai oogt.

Ik ben zeer tevreden met deze body. In het begin was ik nog even bang dat ik misschien voor de 60D had moeten gaan maar dat is helemaal goed gekomen. Na het stoeien met de witbalans zet ik deze nu meestal 1 of 2 ticks naar links (donkerder). Binnenkort schaf ik ook een fatsoenlijke flitser aan die ook samen kan werken met de draadloze flitsmogelijkheid.

• Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
  • Canon EF 50mm f/1.8 II
  • Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Canon EOS 600D Body Zwart?

In de schemering heb je van nature weinig contrast ;)
Zoals je beschrijft dat je je camera vast houdt, hoor je een spiegelreflex ook vast te houden.
Je kunt ook je belichting bevriezen als je bijvoorbeeld het gezicht van je dochtertje in het midden van het frame hebt, ontspanknop even half indrukken om de belichting en focus in te stellen en daarna op de ster-toets drukken, om deze instellingen vast te houden als je je compositie verandert (gezicht niet meer in het midden).
Probeer anders ook met andere lichtmetingsmethoden te werken.
Mooie review verder!
Ik had in de handleiding dat wel gelezen voor de video modus maar zoals jij het beschrijft werkt het dus ook in de foto modus zo. Morgen gelijk even testen :)
Inderdaad een goede review.

Wat betreft de belichtings problemen heb ik een paar tips die mogelijk kunnen helpen in jouw geval gezien het probleem vooral op een zonnige dag is:
  • Gebruik een lagere ISO waarde dan de hoogste stand
  • Gebruik een zonne kap op de lens, deze halen een deel van de ongewenste spiegelingen en reflecties in het glas weg omdat het licht rechter op de lens valt. Let echter op bij zoom objectieven dat de kappen van een ander merk dan de lens zelf vaker op de foto kunnen komen tijdens het zoomen!
  • Gebruik filters, eigenlijk altijd. Buiten dat deze de lens zelf beschermen tegen stoten en krassen zit bij de duurdere filters (50+euro) van hard glas een betere lichtbreking in het filter waardoor je een nog beter resultaat krijgt. Er zit echter veel verschil in de filters, merk maar ook wat het filter voor resultaat oplevert en doet met kleuren, vraag en test dit dus eerst bij een fotozaak in de buurt wat het beste is in combinatie met jouw eigen lenzen. Helaas heb je voor iedere lens een ander filter nodig omdat de diameters afwijken van elkaar.
Ook heb ik even op jouw flicker account gezeten. Een tip van mij uit is: verander de compositie van een foto eens. Wat mij heel erg opvalt is dat je het onderwerp in het midden zet. Dit levert vaak 'rare' foto's op.
De regel van derden helpt ontzettend. Bij portret fotografie bijvoorbeeld wat jij met jouw dochter heel erg doet.
De volgende keer moet je maar eens haar links in beeld zetten als ze naar rechts kijkt dus in de linker 1/3 zodat je rechts 2/3 gras of een andere achtergrond hebt en dan met haar billen onder in beeld zodat er geen overbodige ruimte onderin is. Als ze naar links kijkt of loopt doe je uiteraard het omgekeerde, je zet haar rechts in beeld zodat ze naar de 'open' ruimte kijkt of loopt.
Hier enkele voorbeelden: http://3.bp.blogspot.com/...ejY/s400/Gulden+snede.jpg

Door de compositie anders te maken of juist maar een deel van haar gezicht op de foto te zetten krijg je ineens TOTAAL andere foto's.

Ik zal zelf eens een aantal foto's maken en op de een of andere manier hier gaan posten zodat ik een beetje kan verduidelijken wat ik bedoel.

Nog veel plezier met de aanschaf van deze camera en hopelijk zie je mijn reactie als opbouwende kritiek en niet als een afkraak sessie want dat is echt niet mijn bedoeling.
Op zich zijn het prima tips, maar ik merk dat (ondanks dat ik altijd die tips heb toegepast) bij mijn 500D ook last heb van soms extreme overbelichting. Erg vreemd is dat, ook als je bedenkt dat tijdens het schieten van de foto alles oké lijkt te zijn. In RAW kan je uiteraard alles wel weer goed krijgen, maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

De regel van derden wordt ook wel de gulden snede methode genoemd. In het begin ging ik vaak objecten in het midden plaatsen om wat te spelen met de instelling. Echter voelt de foto vaak mooier wanneer de gulden snede is gebruikt, maar niet altijd. En een tip: durf af te wijken van de standaard kiekjes die een klein kind kan maken ;).
Dank voor de reactie. Ja ik ben inderdaad vaak nogal erg bezig met het volledig in beeld krijgen van haar gezicht. Dat komt omdat ik nog steeds erg onder de indruk ben van de details die zichtbaar worden als je sterk inzoomt. Gezichts haartjes die door het licht zichtbaar zijn en wimpers die er echt uitspringen. Ik probeer het af en toe wel eens om bewust meer in beeld te brengen maar daar moet ik inderdaad nog in groeien.

Verder probeer ik altijd wel zelf ISO in te stellen maar vaak ook mislukt daardoor de foto omdat deze dan niet meer scherp is omdat de sluitertijd iets langer is. Ik merk al wel dat daardoor de kleuren dieper worden en dus een beter contrast oplevert.

Ik gebruik juist geen filters omdat ik gelezen heb dat dit niet nodig is en alleen maar voor bescherming dienen. Tot nu toe schiet ik altijd met kap behalve op m´n 50mm want daar heb ik geen kap voor. Wel heb ik een polarisatiefilter en dat kan ik sommige omstandigheden wel enorm fraaie heldere en diepe kleuren produceren.

Nogmaals, thanks for the comments. Ik ben nog een ontzettende fotografie noob dus alle tips zijn welkom.
Goede review! Alleen verwarrend dat je het over de witbalans hebt als je belichtingscorrectie bedoeld, zijn toch echt 2 verschillende dingen :)
Inderdaad.. dat bedoel ik :) ik zal het even aanpassen.