Maxtor MaxLine III 250GB , 250GB Review

junkbuster 2 november 2008, 1.547 views

Maxtor MaxLine III 250GB , 250GB

Pluspunten

• Laag geluidsniveau, snelheid.

Minpunten

• Af en toe die hangers.

Ik heb sinds maart 2006 twee van deze schijven in gebruik in m'n linuxserver (software RAID1). Deze disks heb ik gekocht vanwege het 24x7 bedrijf (hoge MTBF). Ze draaien in RAID1 (mirroring) omdat ik een lage(re) kans op dataverlies wil hebben, ik sla niks meer op enkelvoudige disks op. Ervaringskwestie, ben ooit eens wat kwijtgeraakt...

De schijven hebben tot nu toe probleemloos gedraaid, alhoewel ik een aantal malen een 'hanger' heb gehad die m'n machine deed haperen. Een van de disks bleek niet meer aanspreekbaar. Na een poweroff en herstart bleek er niks met de disks aan de hand te zijn en ook de smart-log op de disks gaf geen storingen te zien. Ik vermoed dat de controller op m'n moederbord gehaperd heeft (Asus A8N-E). Inmiddels is dit euvel een paar keer voorgekomen, maar telkens weer blijkt er met de disks niks aan de hand te zijn.

De schijven draaien lekker stil, ik krijg ca. 60 MB/s lees- en 53 MB/s schrijfsnelheden (gemiddeld sustained, gemeten met Bonnie++) en ben heel tevreden over de performance. Ik heb inmiddels twee 500 GB disks gekocht (Samsung SpinPoint, Sata II) en het geheel draait vrolijk in RAID 1+0 (vier 250 GB partities). De lees- en schrijfsnelheid is hiermee met bijna een factor twee toegenomen.

Ze worden normaliter handwarm. Ik heb een (rustige) 8 cm fan langs m'n disks (5 in totaal) blazen. Een klein beetje luchtstroom langs de harddisks is meestal voldoende om ze niet te warm te laten worden.

edit 26-12-'07: stabiliteit/betrouwbaarheid met 'slecht' beoordeeld vanwege de haperende disks.

edit 02-11-' 08: Begin 2008 ben ik overgestapt op een quad-core systeem. De schijven hebben nog een aantal maanden in de nieuwe machine probleemloos dienst gedaan en zijn toen bij de zoveelste upgrade (opslaghonger, nog meer Samsung SpinPoints van 500GB) vervangen.

Heb jij ook een Maxtor MaxLine III 250GB , 250GB?

heb er ook 2 sata veries, tot nu toe de beste schijven afgezien van de dure raptors enzo !
ik had 2 diamondmax 10's en 4 maxline III schijven maar herken het "niet meer aanspreekbaar zijn" euvel wel.. voor mij een reden om over te stappen naar andere schijven..

Eerst werden ze gekoppeld aan een XFX Revo64 omstebeurt (enkel de maxxline's) eruit gekegeld, loshalen drive checken.. nix mis.. er weer in.. en gewoon weer werken..

Toen de raidcontroller vervangen door een Highpoint 2320 Pci-express 8x sata raidcontroller.. precies dezelfde problemen. Error, array critical schijf loshalen, checken.. en weer terug de server in.

2 van de 4 maxxlines, allen geproduceerd op 25jan2006 zijn inmiddels overleden.. terwijl de temperaturen van de schijven in hun coolermaster 4 in 3 modules prima zijn..
Bij de eerste ging de schijf zelf van kapot.. de tweede overleed vorige week aan kapotte printplateritus. (niet zichtbaar..maar bij wisselen printplaatjes spinde hij gewoon weer op)

Dus.. ook al was ik blij met de performance, prijs.. het geluidsniveau... ben ik voornamelijk blij met de lange garantietermijn (5 jaar) want ze zijn duidelijk niet te vertrouwen.

Hopelijk brengen mijn nieuwe Samsung schijven me meer vreugde
Ik heb zelf een Areca 1220 raid controller. Daar heb ik ook van deze maxtor maxline schijven aan gehad. Hier viel ook af en toe een schijf uit. Power en sata kabeltje eruit. Terug erin en de schijf werd opnieuw gerebuild. Niets mee aan de hand dus. Op een gegeven moment was ik het zat en heb andere hd's aangeschaft. Het is een bekend euvel en schijnt door een firmware aanpassing op te lossen te zijn. Nooit aan begonnen want ik wil niet zolang zonder schijven zitten. Wel gaven ze erg goede prestaties. Nu heb ik er een paar als losse disks in verscheidene pc's zitten. Daar geven ze geen problemen. Lijkt mij dat ze een tijdje aan moeten staan voordat het euvel zich openbaart.