Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

damnyankee 17 april 2011, laatste update op 17 april 2011, 604 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• prijs
  • betrouwbaarheid
  • snelheid

Minpunten

• resonantie
  • ouder model

Gebruik
Ik heb nu ongeveer drie jaar een lading Samsung Spinoint F1's in gebruik.

De eerste heb ik gekocht toen ik in contact kwam met p2p en meer opslag nodig had, en dat heb ik uitgebreid naar een leuke array met 7 harde schijven. Ze maken niet extreem veel uren; ze zijn bulk opslag, en staan dus niet de hele dag toeren te maken.

Ze draaien in raid 5 via een aparte controller; veel opslag, goedkope schijven en toch geen risico's...

Voor het OS gebruik ik een snellere schijf; 15k rpm, dus ik kan niets zeggen over opstarttijd e.d..

Ik gebruik ze onder Free BSD, Debian en Fedora voor films, muziek, distro's en tijdelijke opslag van gevirtualiseerde systemen.

Ervaringen
De lees/schrijf snelheid is goed, ik run er geen tests op, maar ik kopieer vaak grote bestanden (15GB++) en heb geen klachten. De schijven beschikken over 32MB cache; dat merk je soms wel tov. andere schijven, maar bij grote bestanden is het niet opzienbarend veel. Snelheid ligt meestal net onder de 100MB/s (werkelijke snelheid).

De geluidsproductie per schijf heb ik niet als heel storend ervaren, maar met 7 boven elkaar gaan ze resoneren, en produceren ze soms ineens een vervelende brom. Hiervoor heb ik als geprobeerd wat oplossingen te vinden; andere volgorde monteren, klooien met rubber, etc. maar dat hielp niet

Na een tijdje draaien worden ze wel lekker warm, maar met mijn airflow (of beter gezegd; gebrek daaraan) had ik ook niet anders verwacht.

Ze hebben me nog nooit in de steek gelaten, ik heb bij hoge uitzondering wel eens een klein waarschuwingetje van mijn RAID controller gehad dat er ergens een bitje is omgevallen, maar nog geen fatal errors, noch tekenen die erop wijzen.

Het zijn goede schijven, en ik ben er blij mee!

Het zijn echter alweer wat oudere schijven; als je sneller wil zijn, of grotere capaciteit wil hebben zit je voor beide fout bij deze schijf. Mocht je echter gewoon wat ruimte te kort komen, dan kan je prima met deze schijven uit de voeten.

Als ik ruimte te kort kom zal ik eerder een tweede raid-array beginnen met nieuwe schijven, dan deze verder uit te breiden. Niets slechts voor deze schijven, maar er is gewoon vooruitgang geboekt in de tussentijd.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

Toch een vraagje, zelf heb ik ook een 1Tb. UJ maar ook een SJ 1Tb. wat ik weet zit in de UJ 3 platters van 333Mb. en in de SJ 2 Platters van 500Mb. ik heb ze in een Corsair Obsidian Series 800D gezet met het systeem "hot-swap bay" wat een vervelende resonantie veroorzaakte, maar daar ging mijn vraag niet over.

Nu zie ik dat de SJ goedkoper is dan de UJ en dat begrijp ik niet helemaal, juist omdat er word gezegd dat wanneer er minder platters inzitten de slijtage minder is, waarom dan de UJ duurder moet zijn snap ik niet.

Ook is het zo dat de SJ sneller is dan de UJ.

Afijn, ben er blij mee en zoals jij ook vind en zegd, ze hebben mij ook nog niet in de steek gelaten :-)