Asus U31F Review

V.Koppejan 17 april 2011, laatste update op 18 april 2011, 3.710 views

Asus U31F

Pluspunten

• Geen glasplaat voor scherm
  • meer volgt na langer gebruik

Minpunten

• Komen na langer gebruik

Hallo Allemaal,

Na lang alleen gelezen te hebben nu mijn eerste review op tweakers.

Na lang wikken en wegen ben ik gister over gegaan tot de aanschaf van de Asus U31F laptop. Aangezien ik hem net een dag heb zal ik me voorlopig beperken tot reden van aankoop en eerste indrukken en ervaringen. Als ik meer ervaringen heb zal ik dat zeker laten weten. Nogmaals dit is mijn eerste review, feedback is zeer welkom, gefrustreerde opmerkingen douw je maar lekker terug waar ze uitkomen.

Reden van aankoop
Sinds december ben ik op zoek naar (lees sparen voor) een laptop (mainstream/ thin and light). De laptop moest een aanvulling zijn op mn desktop en vooral als draagbare office & internet PC gebruikt worden.

Als basis kwam de best buy guide van GoT van afgelopen december. Best Buy Guide december 2010 Het budget wat daar gebruikte werd heb ik ook als uitgangspunt gebruikt.

Aankoopeisen
  • 12,1" - 14" scherm
  • Lange accuduur
  • Betrouwbare fabrikant, geen rare tijdelijke merken
  • minimaal dual core
  • full size toetsenbord
Via het forum kwam ik de Asus U31F tegen. Helaas is er internationaal niet heel veel over deze laptop te vinden. In deze zit een intel p6200 cpu terwijl de varianten in Azi en de VS een i3 of i5 hebben. Inmiddels zijn deze versies ook in Nederland verkrijgbaar.

Ik heb wel lang getwijfeld of de p6200 die hier in zit wel geschikt is voor wat ik wil. Uiteindelijk besloten dat mn geld liever naar een SSD (gaat wanneer deze nog wat zakken in prijs, go intel!!) dan naar een betere cpu.

Aankoop
Ik heb de laptop gekocht bij Computerland in Leiden voor 577E. Helaas geen korting op de laptop kunnen krijgen, wel 17E korting op wireless muisje. Toen ik thuis kwam startte de laptop steeds op in bios setup scherm. Teruggebracht naar Comp.land, daar bleken een aantal dingen niet in orde, ze hebben de laptop meteen omgeruild voor een nieuwe. Jammer van de reistijd maar verder goede service. De review gaat verder over de nieuwe goede versie.

Eerste indrukken

Mooie kleine doos, inhoud:
  • Laptop
  • Netstroom adapter + velcro kabelbindertje
  • Handleiding/garantiekaarten en drivers
  • Doekje voor scherm
De laptop ziet er erg stijlvol uit. Het deksel is van een metaallegering, waarschijnlijk iets van Mg. Helaas is de rest van plastic. Dit is overigens prima stijf en stevig en geeft nergens een goedkope indruk. Wat ik ok erg fijn vind is dat er geen glasplaat voor het scherm zit (kwestie van smaak), buiten indrukken volgen.

Bij het openklappen van de laptop vielen me 2 aan/uit knoppen op. Het blijkt dat n ervan voor de 'asus express gate' is. Dit is een op linux gebaseerd systeempje dat een aantal basis funties (uitgekledeFF browser, facebook, youtube, agenda (niet syncable) en wat gare spelletjes). Dit systeem is in de ROM ingebakken en was volgens de verkoper niet vervangbaar door Ubuntu netbook (jammer!).

Opstarten gaat erg vlot. De keuze voor de taal van windows leidt er wel tot dat van de andere talen de images gewist worden. Met een nieuwe win installatie is dit wel weer ongedaan te maken.

Er zit wel een hoop goedbedoelde maar toch overbodige bloatware op. Ik ben even begonnen met alles te un-installen. Later gaat Win7 er nog een keer opnieuw op.

Samenvattend is dit een erg fijn apparaat. Schermgroote (13,3") is een mooi compromis tussen handzaam en prettig kijken en de resolutie (1366x768) geeft een goed scherp beeld. De accu duur is na 1 keer opladen ongeveer 6,5 uur (wifi nonstop aan, sherm 50%), Ik neem aan dat dit na wat meer oplaad-cycli nog toe zal nemen richting de beloofde 8! uur.

Na wat meer gebruik zal ik de recensie meer uitbreiden en foto's uploaden (en bovenstaande meer samenvatten). Neem gerust contact op voor vragen/opmerkingen.

Mvg,

Victor

Heb jij ook een Asus U31F?

Prima eerste indruk review.
Ik heb zelf de U31F gekocht met de Core I3-380M processor. Ben zeer tevreden met de upgrade mogelijkheden (tot 8GB aan geheugen) en met alles wat deze 13 inch laptop van Asus te bieden heeft.

Zelf ben ik van plan om de Azurewave wifi kaart te vervangen voor een Intel WiFi N 6200, gezien de U31F een tweede antenne aansluiting heeft maar deze wordt niet gebruikt.

Voor de rest is het een prima laptop voor het geld. Lekker licht, snel en gaat heel lang mee met een acculading. Ik haal met het profiel Power4gear battery save mode, minimaal 8 uur (wifi uit, bluetooth uit, schermhelderheid op 50%).

Oh ja bios update 207 is uit. Er staat geen changelog bij, maar updaten kan geen kwaad.
bevalt de U31F nog? ik kan zo weinig vinden aan recensies..
Ik heb lang zoeken en overleg met de verkopen toch niet voor de i3 gekozen. Ik de 100 euro extra voor alleen een i3 ipv p6200 net teveel geld.

Op welke stand staat de cpu bij jouw batt. saving?

Ik wacht nog even met de bios update tot ik alles een beetje ken. Zijn er grote voordelen vqua hardware voor de update?
Heeft de U31F een anti-glare of glossy scherm?