Specificaties Radiogestuurde muis en 1.500dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Performance Mouse MX Review

nXXt 15 april 2011, laatste update op 18 oktober 2012, 1.819 views

Logitech Performance Mouse MX

Pluspunten

• Verwisselbare accu, goede featureset, goede accessoires meegeleverd

Minpunten

• Stevige prijs, niet geschikt voor linkshandigen

Dit is niet de eerste muis van Logitech die ik gebruik. Voor de aanschaf van dit model heb ik 6 tot 7 jaar met volle tevredenheid gebruik gemaakt van zijn voorganger, de MX1000. Na deze jaren van trouwe dienst besloot hij op een kwade dag dat het genoeg geweest was. Zodoende heb ik besloten om te kiezen voor de Performance Mouse MX, de logische opvolger.

Bouwkwaliteit
De Performance Mouse MX is, net als zijn voorganger de MX1000, een relatief zware en grote muis. Voor sommige gamers is hij daarom misschien iets te log. In dat geval is een lichtere gamersmuis aan te raden. Zelf geef ik de voorkeur aan dit iets zwaardere model, omdat ik graag het gevoel wil hebben dat ik iets vasthoud. De bouwkwaliteit is prima in orde, alles sluit goed aan en er is geen hinderlijk gepiep of gekraak. Het uiterlijk oogt goed en chic; donker kunststof met details van metaal.

Ergonomie
Zoals gesteld is de muis vrij groot en zwaar. Dit hoeft niet per se een nadeel te zijn, zelf ervaar ik het zelfs als een voordeel. Voor iemand met kleine handen is deze muis misschien minder comfortabel dan de iets kleinere modellen die ook op de markt zijn, vaak voor een eveneens kleinere prijs. De muis ligt prettig in de hand door de vormgeving, waarbij de duim comfortabel kan rusten op de daarvoor bestemde rustplaats links. Wellicht ten overvloede betekent dit dat de muis niet geschikt is voor linkshandig gebruik.

Functionaliteit
Qua mogelijkheden zit het wat mij betreft ook goed, naast de reguliere linker- en rechtermuisknop is er uiteraard een scrollwiel aanwezig. Dit scrollwiel kan zowel horizontaal als verticaal scrollen, waarbij er met een knopje gekozen kan worden voor rustig scrollen (met incrementele klikjes) of scrollen door een zwiep aan het nu vrij draaiende wieltje te geven. Dit is ideaal voor lange pagina's, scrollen stop je dan door je vinger tegen het wieltje te plaatsen (anders blijft het zeer lang doordraaien) of door op het knopje te drukken (dit geeft tevens een apart knerpend geluid, dat al snel tot verslaving kan worden). Uiteraard dient dit scrollwiel ook als middelste muisknop. Verder zijn er nog knoppen voor 'vorige' en 'volgende' in de browser, evenals een zoomknop. Tot slot is er dan nog een knop, verborgen in de rustplaats voor de duim. Deze knop kan gebruikt worden te schakelen tussen programma's (dit gaat volgens een Mac-achtige Expose-manier). Het nut hiervan ontgaat mij enigszins, aangezien er via Windows al Alt+Tab en WinKey+Tab bestaat. Verder is deze schakelmethode niet aan te raden tijdens het gamen.

De muis is zeer accuraat en werkt op elke gangbare ondergrond uitstekend. Op een minder gangbare ondergrond, zoals spiegelende oppervlakken en glas, weet de muis zich nog kranig te weren. Voor dagelijks gebruik is een dergelijke ondergrond echter af te raden. Via de software kan de gevoeligheid van de muis aangepast worden aan de wensen van de gebruiker, precies zoals van een muis in deze klasse verwacht mag worden. De gevoeligheidsinstelling kan overigens ook aan een muisknop gekoppeld worden.

Software
De software doet zijn werk goed, geeft duidelijk de opties weer en biedt de mogelijkheid om knoppen andere functies toe te wijzen. Hierdoor is de Performance Mouse MX flexibel in te zetten voor verschillende doeleinden. Helaas is er geen volledige flexibiliteit op het vlak van instellingen. Ik had graag de Logitech Application Switcher verruild voor Alt+Tab, danwel WinKey+Tab.

Overig
Een ander groot voordeel van de Performance Mouse MX ten opzichte van de voorgangers is het gebruik van een kleine ontvanger, die overigens meerdere Logitech-apparaten kan ontvangen. Dit is ideaal voor laptops, aangezien de ontvanger zo klein is dat deze prima in de laptop kan blijven. Al met al vele malen handiger dan het oude systeem met een groot basisstation dat zowel oplader als ontvanger was. Opladen van de Performance Mouse MX gebeurt via een USB-kabel die bijgeleverd wordt, evenals een adapter voor het stopcontact. Dit alles kan bewaard worden in een net etui, dat eveneens door Logitech bijgeleverd wordt. De muis kan tijdens het opladen als bedrade muis gebruikt worden, al vind ik dit in de praktijk wegens de stugheid van de USB-kabel nogal onpraktisch. De accu is een NiMH AA-batterij die vervangen kan worden.

De prijs is aanzienlijk hoger dan veel van de mainstreammuizen. Ik ben echter de mening toegedaan, zeker gezien mijn ervaring met de kwaliteit van de MX1000, dat deze investering zich meer dan voldoende uitbetaalt in de vorm van een zeer goede muis die lang mee kan gaan.

Totaal
Samenvattend is het een zeer goede muis, zeker voor de wat meer veeleisende gebruiker. Het is wel jammer dat de software een paar kleine steekjes laat vallen, al is dit verder prima in orde. De prijs is hoger dan een goedkope instapmuis, maar als mijn ervaringen met de MX1000 enige indicatie zijn, is het zeer goed mogelijk om vele jaren plezier te hebben van deze investering. Zeker gezien de zeer goede klantenservice van Logitech, die zelfs buiten de garantieperiode vaak nog behulpzaam is, kan ik niet anders dan dit product van harte aanbevelen.

Heb jij ook een Logitech Performance Mouse MX?

Is de voorganger van dit ding niet de MX Revolution?

Ik heb het ding ook, prima muis voor thuisgebruik.

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 15 april 2011 12:44]

de MX Revolution is inderdaad de voorganger van de Performance MX.
Ja, de MX Revolution is de directe voorloper, de MX 1000 is weer een voorloper daarvan.