Specificaties 4,2" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia arc LT15i Blauw Review

l3art 15 april 2011, 2.552 views

Sony Ericsson Xperia arc LT15i Blauw

Pluspunten

• Design
  • Gewicht
  • Scherm
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Bijgeleverde accessoires
  • Icoontjes worden niet verlicht.

En toen was daar de Xperia Arc
Al een paar jaar gebruik ik nu Android. En het afgelopen jaar heb ik met veel plezier de HTC Desire gebruikt. Maar toen was daar opeens de aankondiging van de Xperia Arc. Het deed mijn hart meteen wat sneller kloppen. Niet eens zozeer vanwege de specificaties, als wel het uiterlijk. Wat een mooi telefoontje. Ondanks dat mezelf voorgenomen om hem niet meteen te kopen. Ook om mijn vriendin niet helemaal gek te maken. Maar uiteindelijk moest ik er toch aan toegeven en heb ik mijn Desire weten te verkopen en is daar direct de Arc voor in de plaats gekomen.

Wat wordt er bij de Arc geleverd?
Als je de Arc uit de doos en het plastic haalt, zou je het niet zeggen, maar vanuit de fabriek zit er al een screenprotector op. Geniaal! Dit ben ik nog niet eerder tegen gekomen bij een telefoon. Je moet echt goed kijken wil je het zien, maar hij zit er echt op. Netjes! Dat is nog eens meedenken met de consument! Jammer is wel weer dat er verschillende pakketten zijn, en dat we er in Nederland maar redelijk karig vanaf komen. Zo krijgen we er hier alleen maar een headset, usbkabel (+lader) en een class 2 16Gb geheugenkaartje bij. Terwijl in Duitsland, Zweden, etc ze een class 2 8Gb kaartje, hoesje, headset, hdmikabel en een usbkabel (+lader) bij krijgen. Vandaar dat ik de featureset wat laag heb gewaardeerd.

Beeld
Het scherm ziet er netjes uit. Het demofilmpje wat er op staat is echt schitterend om te zien op het scherm. De kleuren springen echt van je scherm af. Hiervoor had ik een HTC Desire met een amoled scherm, dit zou dieper zwart moeten hebben, maar zo kijkend naar dit scherm heb ik nou niet het idee dat ik dat mis. Sterker nog, de kleuren kwamen op mij sprankelender over dan op mijn oude Desire. Zelfde geld voor foto's, ook die worden erg mooi weer gegeven.

Geluid
Geluid is prima. Wel grappig dat ze van tevoren nummers er op hebben gezet die duidelijk in het voordeel van de speaker van de Arc zijn. Maar over het algemeen met andere nummers is het geluid voor een telefoon ook zeker redelijk te noemen. Het kan aardig hard, zonder dat het vervormd. Een telefoon gesprek over de speaker is dan ook goed te volgen. Wel vond ik de beller aan de andere kant wat dof klinken, maar dat kan natuurlijk ook door de ander komen. Dus daar kan ik eigenlijk echt pas wat over zeggen op het moment dat ik de nodige mensen telefonisch gesproken heb.

Camera
De camera.... Gisteravond een foto geprobeerd te maken van de slapende kat hier op de bank, dat lukte op zich wel, alleen sloeg alles geel uit. Welke witbalans is ook nam, de kleur werd niet goed. Blijkbaar kan de camera bij close-ups de flits niet goed verwerken waardoor er kleur verschuivingen zijn. Maar ook dit zou met een update te verhelpen moeten zijn.

Timescape
Timescape, tja wat zal ik er van zeggen... Het is leuk, maar ik mis nog wel wat handigheidjes erin. Zo is het leuk dat je kan scrollen door allerlei twitter en facebook berichten, en dat ze dat dus leuk hebben vormgegeven, en meestal loopt het nog lekker soepel ook. Maar persoonlijk vind ik het jammer, dat als je wil reageren op iemand, dat dan eerst de hele facebooksite wordt geladen. Waarom niet een snel menu oid in SE stijl waarin je kan reageren??? Nu heb ik facebook en twitter er maar weer uitgegooid uit mijn timescape en gebruik ik tweetdeck weer, dat is ten minste snel en laadt niet eerst de hele facebook site als je een reactie wil geven.

Accu
Accugebruik vind ik nog lastig te zeggen aangezien ik er zo'n beetje de hele dag mee bezig ben geweest. Ik vind persoonlijk wel dat hij erg snel oplaad. Dat is dan wel weer een voordeel. Ik heb wel het idee dat de accu een redelijke tijd meegaat. Tja als je alles van timescape aanzet, automatisch laat updaten, etc. Tja dan gaat je accu snel leeg. Maar dat is met elke smartphone zo. En hoe groter het scherm hoe sneller een accu leeg gaat over het algemeen. Maar al met al is de eerste indruk over de accu positief.

Design
En dan heb ik het natuurlijk nog niet eens over het uiterlijk gehad. Dat is gewoon top notch! De telefoon voelt erg licht aan, ondanks dat hij toch best groot is. Al moet ik zeggen dat alles wel in verhouding is. Omdat hij zo dun is, en zo licht aanvoelt heb je helemaal niet het idee een groot toestel in je hand te hebben (in tegenstelling tot de koelkasten van vroeger). Ok het is inderdaad plastic, maar laten we het dan wel solide plastic noemen. Zelf heb ik gekozen voor de Midnight blue, omdat naar mijn idee, de mystic silver, wel heel erg zilver zou worden. En de telefoon heeft van zichzelf al zilveren accenten. Op een afstandje lijkt het eerst zwart, maar kijk je in het licht, dan heeft het een diepe blauwe gloed. Erg mooi.
Als ik dan toch nog een puntje van kritiek moet geven. Tussen de hardware toetsen zitten twee witte lampjes die oplichten in het donker. Leuk, maar wat heb ik er aan? Ik had liever gehad dat de 3 icoontjes boven de toetsen oplichten zodat je weet welke toets waar voor is. Zeker in het begin is het nog even wennen namelijk.

Conclussie
Al met al ben ik tot op heden wel tevreden over de Arc, al zijn er nog wel wat verbeterpuntjes, maar dat zijn punten die volgens mij in firmware updates wel te verhelpen moeten zijn.

De Arc is dus hard op weg naar de 5 sterren, maar met name het soms traag reageren staat wat mij betreft de 5 sterren in de weg.
Nu een dagje met de Arc kunnen spelen. In de meeste gevallen is hij lekker snel, maar het valt me ook op dat hij soms erg traag reageert. Soms moet ik meerdere keren op een knop drukken (onscreen knop) wil hij reageren. Maar goed dat zijn van die dingen die allemaal in updates opgelost kunnen worden.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia arc LT15i Blauw?

Op de X10 zit ook standaard een screenprotector, misschien bij elke SE?
Mensen als jullie de review niet ok vinden, geef dan in ieder geval aan waarom ipv alleen te stemmen. Thnx
Mooie review. Ik heb een beetje de zelfde ervaringen met de Arc tot nu toe. Ik raakte wel na 5 minuten de GPS fix kwijt bij Google maps. Probeer het later nog wel een keer.
Wat betreft de niet verlichte knoppen, na twee dagen weet je niet beter dus dat is in mijn ogen niet echt een minpuntje.
Wat betreft het scherm. Wat een waanzinnig mooie kleuren. Ik kom van een iPhone 4 en die was (logisch is ouder) lang niet zo scherp ondanks de hogere resolutie. Het scherm van de Arc ziet er veel beter uit. Zo blikt het maar weer, de resolutie is niet wat een scherm goed maakt.

Ik moet wel even wennen aan Android menu en de oneindige instel mogelijkheden. Alles is te tweaken naar persoonlijke smaak. Dat bevalt mij erg goed.
Dank :)

Wat je zegt over de verlichting van die icoontjes klopt, dat is ook wat ik bedoel met dat het in het begin even wennen is. Maar uiteindelijk weet je het natuurlijk wel.

Heb zelf geen ervaring met een iPhone, maar kan me voorstellen dat je hier wel wat meer kan instellen dan bij de iPhone. Al zou het leuk zijn als je in Android zelf al kon kiezen wat voor kleur je wil dat het ledje knipperd bij de verschillende meldingen. Neem bijvoorbeeld het sms programma. Zou toch leuk zijn als je daar de kleur kon kiezen van de LED als je een nieuw bericht hebt. Natuurlijk kan je wel weer een programma als Handcent gebruiken waar het wel kan, maar zou mooi zijn als het al standaard in Android kon.
@l3art Je kan ook zelf instellen op android welke kleur LED je wilt. Dit kan tenminste wel op de Xperia X10
Hoe dan??? Want ik kan het nergens vinden.