Specificaties MP3 speler met 1GB opslag - Bekijk alle specificaties

Apple iPod Shuffle V2 1GB Zilver Review

Grannd 2 april 2007, 4.300 views

Apple iPod Shuffle V2 1GB Zilver

Pluspunten

• Ongelofelijk klein, ontwerp
  • Simpele besturing

Minpunten

• iTunes nodig
  • Slecht compitabel met ipod universal dock (je hebt een extra kabel nodig)
  • Niet mogelijk muziek te luisteren tijdens het opladen
  • Misschien iets tť klein (zie update)

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb de Ipod Shuffle 1 GB nu 2 weken in gebruik, en ben er erg tevreden mee.

Vormgeving

Het doosje is natuurlijk klassiek Apple en erg klein, als het moet past het doosje gewoon nog in je broekzak, na het eruit halen valt meteen op hoe ongelofelijk klein en licht hij is. Ongeveer zo breed als twee 50 cent munten, en minder dan een centimeter dik. Meer dan 50 gram weegt hij niet, het aluminium zilver ziet er goed uit, er is ook geen sprake van vingerafdrukken wat bij het plastic van de vorige shuffle wel zo was, alleen vind ik de witte ring niet zo heel erg mooi. Wat ook opvalt is natuurlijk de 'innovatieve clip', die wel goed clipt, blijft goed hangen op kleding etc. Alleen is het soms een beetje irritant op te clippen, omdat hij niet zo heel erg ver open gaat.

Besturing

Er zitten maar 7 knoppen op, aan/uit switch, shuffle/op volgorde switch, play/pauze, next, vorige en harder en zachter. Aan/uit spreekt voor zich, shuffle en vaste volgorde betekent dat je de liedjes in shuffle of op vaste volgorde wil afspelen. Met vaste volgorde zou je dus als je het heel erg graag zou willen de positie van bepaalde nummers kunnen onthouden en zo toch bepaalde liedjes opzoeken zonder dat je een scherm nodig hebt. Maar 1 GB betekent dat er zo'n 160 liedjes op passen (volgens Apple 240 in 128bits AAC). En de positie van 160 liedjes onthouden lijkt me toch wel erg veel van het goede. De andere knopjes spreken denk ik ook voor zich, met de play/pauze knop kan je hem ook op hold zetten door die drie seconden in te houden, en op dezelfde manier weer uit hold halen. En met volgende en vorige kan je ook vooruit- en terugspoelen door die langer ingedrukt te houden. Dit werkt prima zo, ik gebruik hold eigenlijk bijna nooit omdat de knoppen niet zo gauw worden ingedrukt, zeker niet als je hem aan je broek clipt, omdat er dan niet zo gauw iets tegenaan botst. Het scherm is verder ook totaal niet nodig, als je deze speler koopt weet je wat je koopt en dan hoef je ook geen scherm, als je muziek luistert kijk je toch niet op het scherm.

iTunes

Muziek erop zetten gaat natuurlijk via iTunes, wat ik eerst onhandig vond, maar nu ben ik er wel aan gewend. Eerst moet je je muziek importeren, en als je nieuwe muziek heb moet je dat steeds eerst importeren voordat je het erop kan zetten. Verder maakt iTunes dan zelf een selectie uit je liedjes als je meer dan 1 GB aan muziek heb aangewezen als plek waar hij de muziek vandaan moet halen. Tijdens het spelen onthoud de speler ook hoe vaak een nummer wordt overgeslagen of wordt beluisterd, en als je in iTunes je favoriete liedjes een hogere beoordeling geeft zullen die vaker komen tijdens het shuffelen, waardoor je toch je favoriete liedjes het meest hoort.

Batterij

Je sluit de shuffle aan met een apart dock (anders dan alle andere ipods), die erbij zat. Omdat de enige input/output plek de headphone aansluiting is. Wat onhandig is als je dus middels een lichtnetadapter aan het opladen bent je dus niet tegelijkertijd muziek kan luisteren omdat de headphone plug al bezet is. Het opladen zelf duurt zo'n 4 uur en dan ben je schat ik zo'n 12-14 uur wel zoet, zou het niet zeker weten omdat ik 's avonds hem altijd gewoon oplaad in de dock en weer nieuwe liedjes erop zet.

Geluid

Waar het ook natuurlijk om gaat is de geluidskwaliteit, en die is prima. Vergelijk het niet met de iPod's en Zen's van meer dan tig GB en meer dan 300 euro. Maar voor 80 euro blijft het zeer degelijk, je krijgt er uiteraard de iPod oortjes bij (waar je in de winkel ook 30 euro voor krijgt). Maar omdat ik intussen in-ear headphones gewend ben zijn die mij een beetje te groot en pijnlijk geworden, voor de beste geluidskwaliteit ga je dan ook nog steeds voor betere oortjes. Maar als je niet het allerbeste hoeft en gewoon wat muziek wil horen zal de shuffle je niet teleurstellen, het geluid is helder en de bass is prima.

Uiteindelijke mening
80 euro is misschien veel voor een 1 GB muziekspeler zonder schermpje, maar niet voor kwaliteit, het aluminium is robuust en de speler ziet er ongelofelijk gelikt uit, is ťcht de kleinste van zijn soort en van een paar kleine minpuntjes afgezien is hij verder perfect.

update
Ik heb de mobiliteit een puntje lager gezet naar voldoende.
Blijkbaar is de speler te klein voor mij, ben hem nu al 2 weken kwijt...

Heb jij ook een Apple iPod Shuffle V2 1GB Zilver?

Voor een vergelijkbare prijs heb je legio spelers mťt schermpje. Wat maakt het apparaat prijstechnisch een 4 waard?

Veel van die spelers gebruiken vaak ook gewone aaa batterijtjes, wat ik vreselijk onhandig vind.
ik ben juist voorstander van die aaa batterijtjes, kosten bijna niks. ik weet niet hoe het met deze is maar al heel wat ipods hebben de geest gegeven door kapotte/versleten accu's, en als je m dan moet opsturen om die door een monteur te laten vervangen :r
Kun je geen muziek luisteren als je je iPod aan het opladen bent door je iPod los te koppelen in iTunes en in het dock te laten zitten.

Dat werkt namelijk wel met mijn Nano, Video en Mini :+
Nee, dat leg ik dus uit, de oplader zit in je headphone poort, je kan dus niet nog een koptelefoon aansluiten omdat je dan niet meer oplaad.
Maar als hij oplaadt via de computer, dan kan je toch via je Itunes muziek luisteren?
Ja, dan wel, maar niet via een usb lichtnetadapter, als je dus op vakantie ofzo wil opladen kan je niet luisteren tijdens het opladen.
Ik heb een ipod Shuffle! Echt een topper, echt stevig. En met iTunes op men mac mini werkt het echt allemaal perfect ;)
Blijkbaar is de speler te klein voor mij, ben hem nu al 2 weken kwijt...
:+ Bekend probleem
Heb hem ondertussen wel weer gevonden hoor :)