Specificaties Actief oppervlak van 147x92mm met 512 drukniveaus - Bekijk alle specificaties

Wacom Bamboo Pen Review

xs4me 14 april 2011, laatste update op 20 mei 2011, 995 views

Wacom Bamboo Pen

Pluspunten

• Degelijk gebouwd
  • Ligt fijn in de hand
  • Werkt secuur genoeg op een laptop met 17" scherm
  • Labeltje aan tablet waar pen in kan (altijd alles bij elkaar)

Minpunten

• Geen buttons / scroll opties (maar dat weet je als je hem koopt)

Nou, inmiddels m'n 4e Wacom tablet in zo'n 3 a 4 jaar tijd.
Hier kun je m'n laatste review bekijken m.b.t. de Bamboo Fun S Pen & Touch: http://tweakers.net/produ...o-fun-s-pen-en-touch.html

De Fun & Touch was, ondanks de verder fijne werking, geen hele goede ervaring. Er zat een contactje ergens niet lekker en raakte steeds in de war van mijn hand bij gebruik van pen waardoor die dingen deed die ik niet wilde. Eerst dacht ik nog dat het een software dingetjes was met Mac OSX, maar al snel bleek het overal te gebeuren.

De tablet raakte een beetje in de vergetelheid. Ik was te druk met allerlei projecten en gebruikte een muis. Maar nu merkte ik toch weer lichte RSI trekjes, waar ik ooit de tablet al voor ging gebruiken. Dus het was weer tijd voor een nieuwe. Ik besloot voor de meest simpele variant te gaan, de Bamboo Pen. Dat touch gebeuren had ik geen vertrouwen meer in en ik zie de meerwaarde er ook niet echt van.

Ik vond de touch (met vinger op tablet ipv pen) van de vorige voor mij niet zoveel toevoegen (toen die het nog wel goed deed). Ook heb ik de buttons die erbij zitten normaal gesproken (functie voor CTRL / SHIFT e.d.) nooit echt gebruikt, dus ook die waren voor mij overbodig.

Dus de keuze is dan snel gemaakt. En het is nog steeds net zo'n fijn dingetje als z'n voorganger, zonder touch weliswaar, maar ook zonder risico dat de techniek me in de steek laat. Geen fratsen, gewoon doen wat ik wil dat 't doet.

En meer heb je van zo'n pen tablet ook niet nodig. Groter is echt overbodig bij een kleiner scherm of laptop, omdat je dan alleen maar aan het slepen ben van hoek naar hoek. De buttons heb ik nooit gebruikt, al geld dit wellicht niet voor iedereen, maar lijkt me ook geen essentieel iets. Je gebruikt toch nog je toetsenbord.

Enige wat ik een beetje mis is de scroll functie op het tablet. Normaal zat er een touch stripje hiervoor, maar die is nu weg. Dat is het enige wat ik even miste, al ben je daar ook zo aan gewend.

Voor dit geld kun je je er geen buil aan vallen in ieder geval. Heb je een kleiner scherm, geen behoefte aan touch functionaliteiten of ben je een beginner die 't met een laag prijsrisico eens wil proberen dan is dit de tablet voor jou.

• Macbook Pro 17" 2011
  • Windows 7 Desktop (i7 gen)
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Wacom Bamboo Pen?

Misschien komt deze "tip" (die duidelijk wordt vermeld in de bijgeleverde tutorials) wat laat, maar bij de Touch kun je in de instellingen gewoon het reageren op aanraken aan/uitzetten en dit zelfs koppelen aan een sneltoets. Zo reageert het paneel alleen nog op de pen en heb je 0,0 last bij tekenen van aanrakingen met je hand.
Ja, dat werkte niet. Er zat iets niet lekker met de kabel (breukje ofzo). Hij bleef raar heen en weer schieten.

Maar 't is een goede tip voor gebruikers die hier last van hebben zonder kabel problemen inderdaad ;)