OCZ Vertex 3 120GB Review

boontje88 14 april 2011, laatste update op 14 april 2011, 6.557 views

OCZ Vertex 3 120GB

Pluspunten

• Erg snel, zelfs voor een SSD
  • Geen ratelende systeemschijf meer

Minpunten

• Prijs per GB is hoog
  • Geen tijd meer om koffie te halen tijdens het opstarten

Deze SSD was onderdeel van een upgrade voor mijn desktop. Ik ging van een Core 2 Duo E6300 naar een Core i7 2600K, dus daar hoorde natuurlijk ook een bijpassend systeemschijfje bij. In de oude setup draaide het systeem op een Western Digital Caviar Black, dus al met al een aardige upgrade.

Voordat ik de upgrade bestelde, heb ik getwijfeld tussen de Intel 510 120GB en deze Vertex 3. De Intel was iets eerder leverbaar, maar in vroege reviews kwam de Vertex 3 toch wat beter uit de tests. Daarnaast beschikt deze Vertex 3 ook over garbage collection, wat in een eventueel toekomstige RAID 0 setup van pas kan komen. Om deze redenen heb ik besloten toch een paar weken geduld op te brengen en te wachten op de komst van de Vertex 3.

De inhoud van de verpakking is hetzelfde als de eerdere generatie Vertex 3, oftewel de SSD, een 2.5” naar 3.5” adapter en een sticker. Ik heb de SSD met de bijgeleverde bracket ge´nstalleerd in mijn behuizing (Arctic Cooling Silentium T4) en dat ging eenvoudig en zonder problemen.

Benchmarks

De gehele Windows installatie start in ongeveer 35 seconden op vanaf de SSD. Het voelt extreem snel aan, aangezien mijn systeem voor deze upgrade zeker 90 seconden nodig had. Binnen Windows is de snelheid van de SSD ook goed te merken bijv. in de zoekfuncties, het opstarten van Adobe programma’s en het laden van spelletjes.

Ik heb de oude en nieuwe systeemschijf aan een aantal benchmark tools onderworpen.

WD Caviar Black 640GB

HDTune - Read transfer rate (voor upgrade): 87.6MB/s
HDTune - Read transfer rate (na upgrade): 88.6MB/s
HDTune - Gemiddelde leestoegangstijd (voor upgrade): 12.9 ms
HDTune - Gemiddelde leestoegangstijd (na upgrade): 12.6 ms

CrystalDiskMark (na upgrade)

Atto Disk Benchmark (na upgrade)

OCZ Vertex 3 120GB

HDTune - Read transfer rate: 277.3MB/s
HDTune - Gemiddelde leestoegangstijd: 0.199 ms

CrystalDiskMark

Atto Disk Benchmark

Zoals uiteraard al vaak genoeg is aangetoond is de snelheid van een SSD niet te vergelijken met die van een HDD. Dit verschil in snelheid merk je ook erg goed binnen Windows. Daarentegen is de prijs van een SSD ook niet te vergelijken met die van een HDD. Toch vind ik de prijs van de Vertex 3 erg redelijk als je deze naast die van andere SSD's legt. Voor zover ik kan zien is deze SSD op dit moment qua prestaties wel een high-end model, maar toch betaal je hiervoor nog niet direct de hoofdprijs.

Ik ben zelf nog erg nieuwsgierig naar performance degradatie van deze SSD en de snelheid in een RAID 0 setup. Over het eerste zal ik na verloop van tijd nog wel wat rapporteren hier, voor het tweede ga ik eerst weer even wat sparen :)

Heb jij ook een OCZ Vertex 3 120GB?

Ik zie dat je C schrijf de zelfde grote heeft op beide schijven heeft.

Heb je de windows partitie gecloned?

grt Kars
Dat er op beiden evenveel data staat is echt puur toeval. Ik heb gewoon een compleet verse installatie gedaan, wat overigens niet eens al teveel tijd kost.
Clonen van een HD naar SSD gaat vaak niet goed; alignment is dan foetsie omdat een HD meestal een andere startsector gebruikt (vaak 63).

Een methode:

Partitioneer de SSD met Vista, Win 7 of met DiskPart, formateer hem (offset 2048), verwissel je HD door deze SSD en zet dan een image van de HD erop (met een opstart CD of USB stick van je imagingtool). Let op: hierbij het MBR niet overschrijven. Met deze setting behoud je dan je alignd offset.

True Image 2011 doet dit goed, met Macrium Reflect wat ik doorgaans gebruik (nog) niet.
Als aligment eenmaal ok is werkt Macrium wel uit de grote kunst, imo een van de beste imaging tools > http://www.macrium.com/

[Reactie gewijzigd door GreenFrog op 8 mei 2011 01:38]

je ziet toch dat de SSD 112GB is en de Caviar 596GB? Dus nee waarschijnlijk heeft hij zijn windows niet gecloned
Door Retaliator, donderdag 14 april 2011 13:05
Vrij beknopte maar prima review in mijn ogen. Wat ik wilde weten staat in de review. :)

Ik zou weleens een review van een Tweaker willen zien waar de Vertex 3 120GB en de 240GB heads up gaan. In de tests van Tweakers.net kwam de 120GB versie er niet zo goed uit... Ben heel erg benieuwd wat je in real life van de verschillen merkt...
Je bedoelt de 240gb versie? De 120gb hebben ze niet getest voor zover ik weet.

[Reactie gewijzigd door YaYo86 op 17 april 2011 15:41]

Sinds enkele dagen heb ik ook de Vertex 3 in bezit en ingebouwd in een Asus N73SV laptop als bootdisk, waarbij mij wel op valt dat de opstarttijd bij mij ongeveer 16 seconden is met opstart van het BIOS erbij.

Verder had ik in het begin wel last van feeze bij het installeren van programma's hetgeen nu opgelost lijkt na de firmwareupdate 2.08 en een tweak in het register die aangeraden werd vanuit het OCZ forum.

Qua benchmarks ligt alles ongeveer gelijk met de benchmarks in het review en tot nu toe lijkt alles stabiel te werken en ook na diverse koude en warme reboots heb ik niet direct problemen ondervonden.

Verder prima review !
Ik wil deze schijf ook graag gaan halen, dus daarom kom ik even buurten bij je review. Beetje kort, maar adequaat. Leuk dat je precies dezelfde negatieve punten vindt bij een SSD als ik, nl "- Geen tijd meer om koffie te halen tijdens het opstarten ", wat echt iets is wat ik ook doe ;)
je kunt ook geen SSD halen, dan kun je traditiegetrouw je koffie blijven halen :)
Ik denk dat de enige oplossing hiervoor is, is een koffiezetapparaat op je bureau te zetten :)
Je kan natuurlijk nog steeds koffie halen, het enige verschil is dat de computer dan op jou wacht haha. :)
Met zo'n harde schijf wordt je uiteraard gehaast 8) Nee, het is m'n eerste review dus ik heb nog wel wat te leren op dit gebied. Alle tips zijn welkom!

Ik heb even een omschrijving bij CrystalDiskMark gezet om aan te geven dat deze is uitgevoerd op mijn nieuwe systeem. Verder heb ik ook de resultaten van Atto Disk Benchmark toegevoegd.

Het Vengeance geheugen heeft inderdaad flink hoge koelvinnen, maar met de CPU koeler heb ik hier totaal geen last van. Het enige waar ik op moest letten was dat ik eerst de HDD's in m'n behuizing schoof en daarna pas het geheugen..

Bedankt voor de review. Ik ben van plan om deze SSD te kopen voor m'n Macbook Pro.
Pirma review. Deze ga ik ook maar eens halen. Mijn Intel 120GB SSD heeft de geest gegeven en ik zit al bijna een maand zonder, RMA duurt lang helaas 8)7 . Ik word helemaal gek van 5 minuten booten en het geratel van een oude schijf die ik nu tijdelijk als master heb. Maar wel genoeg tijd om koffie te zetten, op de ouderwetse manier zelfs.