Specificaties Socket 1155 met Intel P67 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock P67 Extreme4 Review

ikkeman 13 april 2011, laatste update op 13 april 2011, 1.349 views

ASRock P67 Extreme4

Pluspunten

• complete featureset

Minpunten

• plaatsing Audio header
  • plaatsing CHA fans

Layout Score: 4
Onderbouwing:

Review vooral in vergelijking met de MSI P67-G65 (http://tweakers.net/price...i-p67a-gd65-%28b3%29.html). Niets op aan te merken.
plaatsing van audio header vind ik wat onhandig (links/onder hoek - onder expansion slots bij het backpanel) en twee CHA FAN headers links onder het CPU socket - dus precies tussen het de koeler en de GPU priegelen met stekkertjes, maar de CPU power socket is wel goed gedraaid (clip omhoog) en de dubbele CPU fan header gebruik ik om de top fan te laten samen werken met de cpu fan. Overall vind ik daarom de layout wel OK.

gezien het feit dat dit bord duidelijk goedkoper is dan het MSI bordje en bijna precies de zelfde features bied vind ik de prijs uitstekend.

Heb jij ook een ASRock P67 Extreme4?

Waar baseer je de positieve beoordeling op in vergelijking met die andere review? Die zei natuurlijk amper iets over het bord, het was niet meer dan een loze rant eigenlijk.
Dit bord kan wel goedkoper zijn, maar hoe zit het met het energieverbruik en bijvoorbeeld de prestaties. Je zegt eigenlijk bijzonder weinig over het bord, dat is wel jammer, want dat helpt niet echt bij het uitzoeken van een nieuw bordje, en zeker omdat je zo negatief was over die MSI vraag ik me af waarom je dit bord zo positief beoordeelt, terwijl je er amper iets over zegt.
Als jij wil geloven dat de prestaties of het energieverbruik van een systeem significant word be´nvloed door een MoBo verwijs ik je graag naar de meer professionele websites waar ze dit niet alleen kunnen meten, maar ook vergelijkend waren onderzoek doen.
(http://tweakers.net/revie...-moederborden-getest.html)

Het spijt me echt verschrikkelijk dat mijn USER review jou niet heeft kunnen helpen bij het kiezen van een nieuw bordje. Ik probeer alleen iets meer info te geven dan een paar simpele sterretjes, een motivatie te leveren voor mijn scoring.

Ik ben niet zeer positief over dit bord - het is "goed" met alleen de prijs beter dan gemiddeld. Het MSI bordje was "slecht", niet "voldoende". er is onvoldoende over nagedacht. Dit bord is "goed", beter dan "voldoende"
(http://tweakers.net/revie...-moederborden-getest.html)
Tja, ik heb zelf ook reviews geschreven voor t.net en andere sites, dus ik geloof graag dat het moederbord flinke invloed heeft op prestaties of het energieverbruik, ik heb het meer dan eens zelf getest.
Maar juist die motivatie mis ik volledig. Uit jouw reviews kan ik echt niet opmaken waarom die ASRock nou zoveel beter is dan die MSI. Ik ga niet zeggen dat die MSI beter is, ik heb de ASRock zelf niet getest, dus ik heb geen harde getallen, maar waarom er zo'n groot verschil zit tussen dit bord en de GD65 vraag ik me gewoon af, 2 tientjes prijsverschil, een debugledje en wat USBheaders kunnen dat verschil nooit zo groot maken lijkt me. En als dat wel zo is is het handig dat je het onderbouwd.

Juist omdat je 2 borden hebt (gehad) zou je daar een vrij uitgebreidde vergelijking mee kunnen maken, dat is interessant om te lezen, en dat mis ik hier helaas.
OK, bedankt voor de vraag.

Ik heb mijn score gebaseerd op mijn gebruikers ervaring en het installatie gemak. Het Asrock bord beviel me veel beter dan het MSI bord, en dan reken ik het niet willen starten in het begin niet mee.
In mijn ervaring hielp het debug led wel enorm. Op een gegeven moment heb ik bij het installeren van de koeler, een klipje van een van de ram slots om gegooid. RAM zat niet meer volledig vast, maar de koeler hing er gedeeltelijk overheen waardoor ik het niet zag.
Een snelle check van de debug code en ik kon weer verder.

Van het MSI bord valt het tekort aan USB headers me enorm tegen.

Ik krijg bij dit bord meer het gevoel dat er is nagedacht over het gebruikersgemak. Ik ben dan misschien een noob, ik doe zeker geen semi-professionele reviews, maar het installeren van het systeem op basis van dit bord ging met minder ergenis gepaard.
OffTopic,
Uit gelinkte review blijkt dat het moederbord keuze maximaal 5% en gemiddeld 2.5% verschil maakt in synthetische benchmarks. in de real world zal een thuis PC beperkt tot de max worden gestrest.

Is dat wat je bedoelt met flinke invloed? of heb jij een review waaruit meer verschil blijkt

Ben wel blij te zien dat het asrock bord zuinig blijkt onder load... jammer dat dat in idel niet zo is.
reviews: X58: de benchmarks en de conclusie
Energieverbruik ligt hier een heel eind uit elkaar, flink ten nadele van de Asus borden in die tests, om er zo maar even eentje bij te pakken.
Heel fijn dat je de moeite neemt om je ervaringen te delen, maar de review is niet geweldig. Volledige zinnen, hoofdletters en een duidelijker indeling zouden veel helpen.
En het zou ook iets uigebreider kunnen. Zelfs in je reacties op andere comments geef je meer info dan in de review zelf.

Toch bedankt dat je de moeite hebt genomen.
Om het toch nog wat uit te breiden:
Overclocking tot ~4.6 Ghz stable met een i5 2500k
Ook het nieuwe bios niet te vergeten, net als de OC recovery.
(bron)
Misschien moet je wat benchmarks posten.
Als ik heel eerlijk ben is het zonde van je tijd dat je deze twee reviews hebt geplaatst. Ik ben niets wijzer geworden behalve dat jij dit bord goed vindt en jij je hebt lopen ergeren aan het andere bord!