Specificaties Socket 1155 met Intel P67 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI P67A-GD65 (B3) Review

ikkeman 13 april 2011, laatste update op 13 april 2011, 2.192 views

MSI P67A-GD65 (B3)

Pluspunten

• SLI/xFire
  • Voldoende SATA poorten
  • OC Genie (klinkt goed, niet geprobeerd)

Minpunten

• Zoals beschreven:
  • Geen debug
  • Slechts 1 USB Header
  • onhandige PCIe clipjes

Layout Score: 2
Heb zeer slechte ervaring met dit moederbord.
Liep tegen 2 grote tekortkomingen en een paar minpuntjes aan:

1) geen debug optie.
Had zojuist mijn nieuwe PC in elkaar gezet (http://tweakers.net/galle..._id=128720#tab:inventaris) met initieel dit bord.
Alles erin, aangesloten - druk op het onboard power knopje - niets, alleen power knop lampje licht op.
druk op de kast power knop - niets,
Bord uit de kast, breadboxed - niets,
PSU op oude systeem - leven,
GPU op oude system - leven
HD op oude systeem - leven,

geen mogelijkheid om RAM/CPU te testen, maar was ondertussen overtuigd dat MoBo dood was. Verwachtte anders iig een POST die mij zou vertellen dat CPU of GPU problemen hadden.
Dus Bord ge-RMA's Volgens verkoper geen probleem... balen.

Bord opgehaald, RAM gewisseld - niets.
Bleek uiteindelijk (opgelost door nieuwe) PSU. blijkbaar was er iets aan het RAIDMAX 530 kastje wat dit MoBo niet lustte. Een debug optie had geweldig geholpen en ~50 euro aan verzend en test kosten kunnen schelen.

2) te weinig USB Headers
Slechts 1 onboard USB header. Mijn kast bied 4 frontpanel USB's (2 headers nodig), en de Cardreader heeft er ook 1 nodig.
Dit is de reden dat ik m definitief terug gestuurd heb

3) slechte/ onhandige PCIe slot clipjes
niet echt een probleem als je niet regelmatig nieuwe GPU's installeert - maar ik vond de clipje slecht bereikbaar en had constant het idee dat ik ze breken zou (online gelezen dat anderen minder geluk hadden dan mij)

4) Plaatsing Audio header
Audio in links/onder hoek van het bord (Onder Expansion slots, bij het backpanel). Mijn vervanging bord bord heeft dit ook, dus ik weet niet of er een producent is die hier wel over heeft nagedacht, maar mijn front panel audio kabel staat strak, zover zit die header weg.

Mijn Advies, Vermijden. Asrock Extreme4 is praktisch het zelfde bord voor (op dit moment) 20 euro minder! en dat bord heeft wel een debug led en voldoende USB headers!

EDIT 13 apr 2011
had betrouwbaarheid niet moeten beoordelen. Na gebruik van een andere PSU gaf het bord verder geen problemen.
Ook vond ik de belofte van simple overklok een plus punt - heb het helaas niet geprobeerd.

Heb jij ook een MSI P67A-GD65 (B3)?

Een klacht over een moederbord waar niks mis mee is en dat door reviewsites goed beoordeeld wordt, vermomd als een review. Ik ga hier niet eens een beoordeling voor geven - pas als het een echte review is. Trouwens, je gebruikt alleen hoogwaardige componenten (Kingston HyperX, Fractal Design Refine, een Crucial SSD) - hoe kom je er dan bij om een B-merk PSU te gebruiken?

Wat wel klopt, en waar ik je volledig gelijk in geef, is dat 1 interne USB-header te weinig is. Minimaal 2 is toch wel een must.
B merk PSU had ik al, is 530 watt (ruim voldoende voor initiele set-up)
Zou worden ge-update wanneer ik vervangende GPU ging bestellen.
De review gaat over het ontbreken van een debug mogelijkheid en een gebrek aan aansluitingen op het mobo.
Beide zaken waar makkelijk overheen gekeken word. Door mij wel iig

B merk PSU had ik al, was 530 Wat (meer dan genoeg voor initiele bouw). PSU zou worden ge-update wanneer ik nieuwe GPU ('s) aanschaf.
Beide zaken waar makkelijk overheen gekeken word. Door mij wel iig
Dan heb je dus je huiswerk niet goed gedaan.

Overigens is het niet correct wat je zegt, het bord heeft 2 USBheaders, niet maar 1.
Je hebt 1 USB2.0 header (die rode) en een USB3.0 header (die bredere die onder de PCIsloten zit).

Dat die clipjes wat fragiel zijn klopt, bij mij zijn ze ook afgebroken, maar onhandig, nee, dat totaal niet.

Je geeft prijs 2 sterren, en layout 2 sterren, terwijl dat juist 2 sterke punten zijn van dit bord.
Ik heb de B2 stepping gehad van dit bord, en kan me echt niet vinden in je beoordeling.
Hij bedoelt de standaard usb 2.0 header met 9 pinnetjes. De meeste moederborden hebben meer van die dingen dan je ooit nodig zal hebben (ASUS/ASRock 4 of 5 op hun betere borden) maar deze MSI heeft er maar eentje. Schrale troost dat er dan een USB 3.0 header op zit, wat tot nu toe op geen enkele behuizing standaard te vinden is.
4 of 5... nou, dat zal je aardig tegenvallen. De meeste borden hebben 8 tot 10 poorten achter, dus dat betekent 2 tot 3 headers.
Daarbij, je kunt de USB3.0 header ook gebruiken voor USB2.0 apparaten als het echt moet, daar zou je eventueel een verloopje voor kunnen halen.
Maar als je je USB3.0 header opgeeft aan USB2.0 of zelfs 1.1 devices heb je dus geen front panel USB3.0 connectivity.
Een naar mijn mening groot en onnodig verlies.
Hoezo groot en onnodig? Of je nu USB1.1, 2.0 of 3.0 apparaten eraan knoopt, dat maakt niet uit, dat werkt allemaal prima. Je kunt ook gewoon een USB3.0 header erop aansluiten, en daar USB2.0 apparaten induwen.
maar dan ben je wel de USB3.0 speed kwijt.
Nu misschien niet wereldschokkend, maar USB3.0 is here to stay, en om nou iedere keer de complete PC van de muur te trekken om er een USB3.0 ding in te kunnen pluggen lijkt mij ook zonde.

USB3.0 snelheid onnodig opgeven aan 2.0 of minder is (IMHO) zonde.
Koop een hub, en leg die op je bureau neer. Heb me nog niet in verdiept, maar ik neem aan dat die er wel zijn.
Klopt! Ik had even geen rekening gehouden met de limiet van max. 14 poorten. Mijn eigen P8P67-M Pro heeft maar 6 achter, dus 4 interne headers - maar helaas geen interne USB 3.0 header. Gelukkig heb ik die niet nodig. Dan nog, MSI verkiest om op een bord dat moet concurreren met Gigabyte's UD4 en ASUS P67 Evo/Pro relatief weinig features te bieden. Dat is gewoon jammer omdat deze fabrikanten er wel werk van hebben gemaakt. Maar wat het echt bizar maakt is dat de spirituele voorganger van dit bord - de P55-GD65 - wl 3 interne headers had!
Relatief weinig features? Ok, maar 2 USBheaders had misschien wat beter gekund (ben het met je eens dat niet alle USBpoorten op de achterkant hoeven te zitten), maar verder biedt dit bord juist alle features die je mag verwachten vind ik.
Qua features die gericht zijn op overclocken heeft dit bord zeker een streepje voor op de concurrentie in die prijsklasse - de UD4 en Evo die ik eerder noemde. Maar verder is dit 'just another' P67 bord, ze hebben niet geexperimenteerd met een prachtig kleurschema zoals Gigabyte, de uitstekende UEFI van Asus (die ik beter vind dan die van MSI) of de lage prijs van ASRock. Ze hebben op veilig gespeeld.

Ik vind zeker niet dat het bord er minder door wordt - de prestaties liggen op 1% van de andere P67-moederborden. Maar ik denk dat MSI toch een paar kansen heeft laten liggen. Kansen die ze goedmaken op het nieuwe GD80-moederbord, maar dat ligt weer in een hogere prijsklasse.
... Ja je kan proberen te beweren dat ik mijn huiswerk niet heb gedaan. Helaas is het moeilijk van te voren vast te stellen of je een debug led nodig hebt.
Om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit een debugled gebruikt op een bord, als ik het al nodig had ging m'n P80P erin, maar zelfs met een debugled ga je er niet zonder vervanging van je voeding achterkomen dat je voeding brak is.
Ook weet/wist ik zeker dat het bord USB2.0 EN USB3.0 headers heeft. Gebaseerd op mijn ervaring met P35 en P45 borden ging ik er van uit dat het ruime verzameling van 2.0 met een enkele 3.0 zou zijn. Heb er geen moment bij stil gestaan dat een veel jonger bord minder connectivity zou bieden. Ja is mijn fout, maar ik vond de fout makkelijk genoeg gemaakt om in deze review mensen te waarschuwen.
Het bord biedt niet minder connectivity dan een P35 hoor, het deelt het alleen op een andere manier in, je hebt meer poorten op de achterkant dan als header.
Van mij hoeven ook niet zoveel poorten achterop te zitten waardoor je maar 2 headers hebt, maar dat is gewoon een selectiecriterium bij het zoeken van je bord.
Mijn ervaring met de PCIe slots, en hoe voorzichtig (IK dacht) dat ik er mee om moest gaan maakt dat ik het onhandig gepriegel vindt.
Als jij het een handige oplossing vond ondanks het feit dat ze bij jou wel zijn gebroken is jou keuze. Misschien dat wanneer je iets minder handig had gedaan ze nog heel waren geweest.
Maar zeg dan waarom dat het onhandig is, want dat maak je nergens duidelijk. Ze zijn redelijk fragiel, dat ben ik met je eens, maar verder zijn ze goed te bereiken, haal je je kaarten er gemakkelijk uit, en ze klikken er ook prima in vast. Ik zie dus het probleem totaal niet.
Prijs krijgt een "slecht" en niet een "voldoende" beoordeling omdat ik voor meer dan 20 euro minder (~15%) een superieur bord heb gevonden. dat lijkt mij een slechte prijs/kwaliteit verhouding
Maar daarbij schiet je totaal voorbij aan het feit dat dit bord wellicht een stuk sneller en stabieler is, en meer features biedt met bijv OCing e.d. Je beoordeling hier is best eenzijdig, dus nogal kort door de bocht genomen, gezien je helemaal niets schrijft over de prestaties van het ding.
Layout vind ik "slecht" en niet "voldoende" omdat de CPU power connector zo is geplaatst dat je je vingers bijna geheid open haalt aan het backpanel IO als je de stekker er uit moet halen en IK de PCIe slots zeer slecht vind uitgevoerd. Wederom zijn dit allebei zaken die op een goedkoper bord beter zijn uitgevoerd.
Dat jij je niet kan vinden in deze review kan ook te maken hebben met dat je niet weet wat je mist. Voor minder geld heb je een bord met bijna identieke layout en connectivity en niet de tekortkomingen van dit bord. Als jij er wel blij mee bent, more power to you. Toekomstige kopers kunnen beter krijgen. Dit bord is onvoldoende.
Dat ik me niet kan vinden in deze review is niet dat ik niet weet wat ik mis, maar dat deze review geschreven is als een rant die amper onderbouwd is.
Ik heb werkelijk nog geen enkel goed onderbouwd punt gezien waarom ik de ASRock zou moeten verkiezen bovenop dit bord, behalve dan de USBheaders.
Fijn dat jij wel een offboard debug hebt - niet iedereen heeft dit, ik val in de laatste groep. Wel fijn dat je toegeeft dat een debug mogelijkheid handig is.
Weet niet hoe het zit met de PSU - het was niet kapot - ander (ouder) systeem wilde er wel op draaien.

Kun jij me uitleggen hoe ik in de pricewatch selecteer op het aantal onboard USB headers?
Ja, ik heb naar de manufacturer specs gekeken. Daar heb ik niet opgemerkt dat er slechts 1 (2 incluus USB3.0) USB headers op het bord stonden: USER BEWARE

De clipjes vind ik ondandig omdat ik ze slecht bereikbaar en inderdaad fragiel vond. Waardoor ik veel zat te priegelen voordat ik de GPU er uit had. geen probleem als alles in een keer goed gaat, wel een probleem je het wel moet gebruiken.

Voor een uitmuntende performance comparison verwijs ik je graag naar http://tweakers.net/revie...-vantage-en-vermogen.html en de rest van het internet.
Dit is een gebruikers review en ik heb niet mijn LOX setje op beide borden gebouwd om het overclock potentiaal te testen. Wel leek mij de single click OC button handig (en dat heeft goede reviews), maar ik ben niet zover gekomen. Daarom geef ik geen overclock en stabiliteit score's - ik weet het niet.

Als jij in mijn review geen reden vind om de Asrock beter te vinden kan dat ook zijn omdat jij andere dingen belangrijk vind aan een bord dan mij. Ik vind gebruiksgemak en geen nare verrassingen belangrijk en geef weinig om procentuele verschillen in (theoretische) prestatie of verbruik.
Ik ben zelf wel erg tevreden met dat boardje. Oc'ed erg goed en voor die prijs blijft er voldoende budget over om ook een goede PSU aan te schaffen.

Kiezen voor een B-merk PSU en vooral ook niet alle specs controleren van te voren, zegt meer over hoe slecht je keuzes kunt maken, dan over je review skills.
Fijn te horen dat jij er blij mee bent. Ik heb overklok niet geprobeerd en dus bewust niet beoordeeld.

De simpele single klick OC genie was een van de redenen dat dit bord mij aantrok.
Toegevoegd als positieve eigenschap.
Controleer de volgende keer de specs voor je een moederbord koopt.
Mooie review, hier schiet iemand iets mee op |:(
Dat er geen debug led op zit is toch al bekend...

[Reactie gewijzigd door lehoon op 13 april 2011 14:21]

Dit is geen review. Dit is afkraken.

[Reactie gewijzigd door 195780 op 17 april 2011 23:42]

Moet ik toch zeggen dat ik met je eens ben.

Ik heb het bord nog niet gekocht, maar heb het wel op het oog. Dat er 1 usb header op het bord zit. Ik heb daar geen problemen mee. Ik heb toch maar 2 aansluitingen op de voorkant zitten.

En zoals ik eerder een reactie heb geplaatst. Die usb3 slot dat je er bij krijgt (toch?) voor de achterkant, Ik haal wel even een usb3 hub voor op me bureau. Dat ook weer opgelost.

Gr, W
Bij Alternate kun je er een extra header voor 4.95 bij bestellen! Werkt ook.

[Reactie gewijzigd door Kees21 op 23 september 2011 11:43]