Nexus Silent Mouse SM-8000 Review

luckyjan 13 april 2011, laatste update op 14 april 2011, 4.735 views

Nexus Silent Mouse SM-8000

Pluspunten

• Accuraat
  • Werkt op diverse ondergronden
  • Stil
  • Prima bereik
  • Goede prijs

Minpunten

• Blister verpakking
  • Iets te hoog naar mijn smaak

INLEIDING

Mij werd een paar weken geleden gevraagd, door iemand van Gamelimited, of ik geen interesse had om af en toe een review te maken van een aantal producten. Gamelimited is een non profit organisatie die zich ten doel heeft gesteld om bedrijven te koppelen aan gamers.
Aangezien ik normaal alleen reviews maak van dingen waar ik zelf enthousiast over ben hebben we afgesproken dat Gamelimited de komende maanden een paar producten naar me stuurt om te kijken of ik het leuk vind om deze te reviewen.
Het eerste product is een muis. Een “stille” muis van Nexus. En dat komt goed uit want ik hou van stil ;) en ben een fervent muisgebruiker, dus daar kan ik wel iets over schrijven.

NEXUS

Nexus is volgens hun site, een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het maken van stille computercomponenten zoals voedingen, case fans, behuizingen, muizen en andere producten om stil te kunnen werken met je computer. Verder maken ze ook CPU koelers.

HET UITPAKKEN

De muis werd geleverd in een heuse blisterverpakking. Zo eentje die je alleen open krijgt met een stevige schaar. Gelukkig zie je dat steeds meer fabrikanten van deze ellendige verpakking afstappen.
Soms lijkt het nog wel een blister verpakking, maar is het toch goed uit te pakken, doordat er van een soort kliksysteem gebruik gemaakt wordt. Niet in dit geval dus.
Probeer een product maar eens in de originele verpakking terug te sturen, als het in een blister verpakking heeft gezeten.

SPECIFICATIES

- 2.4 Ghz draadloze techniek met 39 kanalen.
- Nano usb dongle.
- 5 knoppen.
- Automatische power save mode.
- Rood sensor licht.
- 2 AAA batterijen bijgeleverd.
- Grootte 11,7x7,6x4,2cm.
- Stille drukknoppen.
- 1000 DPI

Op de site van Nexus staat ook nog dat de muis 16 bits is, maar ik heb geen idee wat ik me daar precies bij moet voorstellen

FEATURE SET

Bij de muis wordt een kleine Engelstalige handleiding geleverd en 2 AAA batterijen. Verder is er geen losse driver te vinden, maar deze heb ik ook niet nodig gehad.

UITERLIJK/BOUWKWALITEIT

De muis is van een redelijk formaat. Nexus heeft ook een kleiner formaat stille muis, de SM-7000B.
Deze SM-8000B is hier de grote broer van. Het gedeelte waar je hand op rust is voorzien van een rubberen coating, wat zorgt voor een betere grip. Hier staat ook het Nexus logo op (een speakertje met een kruis eronder). Het gebruikte materiaal is redelijk, niet zo goed als bijv. mijn Logitech G9 muis (is ook een andere prijsklasse), maar stukken beter als de Fujitsu muis die ik op mijn werk heb.

De bijgeleverde nano usb dongle is erg klein. Als de dongle in een USB poort zit, zie je hem nauwelijks. Dit is handig voor mensen met een laptop.

INSTALLATIE

De installatie van de muis is erg simpel. Je stopt de nano dongle in een usb poort en bij zowel Windows XP 32 bit en Windows 7 64 bit werd hij bij mij meteen herkend en ge´nstalleerd. Eventuele fine tuning kun je daarna doen met de standaard muisinstellingen van Windows.

Het plaatsen van de AAA batterijen is ook niet erg moeilijk. Aan de onderkant van de muis zit een klepje dat je eenvoudig open kan maken, waarna je de batterijen kan plaatsen. Een druk op een van de knoppen zorgt ervoor dat de muis aangaat.

GEBRUIK/PRESTATIES

De muis is naar mijn smaak relatief hoog. Ik prefereer altijd een lage muis, maar dat is erg persoonlijk, want bijv. mijn vrouw vindt het juist prettig als de muis wat hoger is, zodat haar hand erop rust.
Hij is in ieder geval niet te hoog. Je hand rust erop en de onderkant van je hand raakt nog steeds de muismat.

De muis werkt verder prima en accuraat. Als test gebruikte ik een van mijn all time favoriete spellen namelijk Urbanterror (een op de quake3 engine gemaakte gratis shooter).
Als gamer heb ik altijd wat aversie tegen draadloze muizen, aangezien de eerste draadloze muizen vaak last van wat lag hadden, dus dat ze net iets later reageren dan je verwacht. Deze muis had er in ieder geval geen last van. Er was prima mee te mikken. De 1000DPI is meer dan voldoende om er af en toe een game mee te spelen.
Na een tijdje gamen had ik wel wat last van de grip bij de duim. Wat extra dik rubber aan de zijkant had geen kwaad gekund. Bij normaal desktop gebruik zul je daar geen last van hebben.
Ook heb ik verschillende ondergronden gebruikt zoals een tafelkleed, het hout van de tafel, mijn spijkerbroek en natuurlijk een muismat. Op al deze ondergronden werkte de muis goed.

Als de muis een paar minuten niet gebruikt wordt schakelt hij zichzelf uit. Om hem weer aan te zetten is een druk op een van de muisknoppen voldoende. De muis is nu te kort gebruikt om iets zinnigs over de batterijduur te zeggen.
Ik heb nu een bluetooth Microsoft muis, met los gekochte usb dongle, die ik gebruik met mijn mini pc’tje die ik aan de TV gekoppeld heb. Deze Microsoft muis werkt niet lekker als hij meer dan 1.5 meter van de computer af gebruikt wordt. Waarschijnlijk dat het bereik van de bluetooth dongle niet goed genoeg is. Daar had de Nexus muis geen last van. Hij werkte prima. Zelfs op meer dan 3 meter afstand werkt het nog goed.
En dan waar deze muis uniek in is. De stille werking. Er wordt gebruik gemaakt van speciale gepatenteerde switches die ervoor moeten zorgen dat het geluid minimaal is.

De doelgroep is volgens de site van Nexus, medewerkers die bijv. werken in een geluidsstudio, maar mij lijkt een betere doelgroep iedereen die een hekel heeft aan het hoge klikgeluid van een normale muis.
En laat ik nu af en toe zo iemand zijn ;) Bij ons staan 2 pc’s in de woonkamer en na een avondje stappen, lig ik de volgende dag wel eens bij te komen op de bank. Ik kan me dan wel eens storen aan het klikgeluid van zowel het toetsenbord als de muis in de kamer.
Een stille muis (en ook toetsenbord) zou dan een uitkomst zijn. Is deze muis dan stil genoeg? Ja, dat is hij. Helemaal onhoorbaar is de muis niet, maar het geluid dat hij nog produceert is heel zacht en dof. De muis is helemaal niet meer te horen vanaf een paar meter.
Voor de werking van het klikken maakt het niet uit. Je kunt nog steeds prima voelen, dat je een muisknop heb ingedrukt. Ook het scrollwieltje is lekker stil.
Dus wat dat betreft maakt Nexus zijn claim waar. De muis is echt erg stil.

Op youtube heb ik een filmpje van de SM-7000B gevonden waar je het verschil enigszins kan horen.

CONCLUSIE

Voor een redelijk bedrag (op dit moment rond de 18 euro), koop je een prima draadloze muis, die goed werkt op bijna alle ondergronden en ook nog te gebruiken is om af en toe mee te gamen.
Ben je een stilte- freak, dan is deze muis echt stil vergeleken met een normale muis. Het hangt een beetje van de persoon af, of de vorm en de grootte van de muis je ligt. Ik vermoed dat ik zijn kleine broertje de SM-7000B lekkerder in de hand vind liggen. Helaas is een stille muis niet genoeg, want je hebt dan nog steeds het geluid van het toetsenbord, dat als storend ervaren kan worden.
Dus ik hoop dat Nexus zijn speciale switches ook gaat gebruiken om een stil toetsenbord te ontwikkelen, zodat je echt een stille set hebt.

Heb jij ook een Nexus Silent Mouse SM-8000?

Afbeeldingen werken niet?
Voor de rest wel mooie review
Ik heb sinds gisteren gebruik gemaakt van mijn karma punten om een fotoalbum te gebruiken. De eerste map had ik een wachtwoord opgezet maar ik wist niet dat dan ook de public links naar de foto's niet werken. Wachtwoord nu verwijderd dus de foto's zouden nu zichtbaar moeten zijn :)
Bedankt voor je snelle reactie!
Goede review, en knap gevonden Nexus eigenlijk (zoals elk goed idee waarom heb ik daar niet aan gedacht ;) Je behandeld idd de eisen waar een goede muis aan moet voldoen, volgens mij dan: snelle reactietijd, op grote afstand te gebruiken van receiver en hij moet goed in de hand liggen.

Ik lees trouwens niets over het softwarematig instellen van knop 4 & 5 maar aangezien er geen driver bij wordt geleverd ga ik er vanuit dat dit dus niet mogelijk is.
Afbeeldingen werken nu prima :)
Zoek op macro software en ik denk dat je die 4de en 5de knop wel een functie kunt geven.
Ik heb deze muis besteld en die kan gelijk weer terug. De onderkant is niet recht. Als je met de linkermuisknop klikt dan wiebelt heel dat ding. Onpraktisch en zeer irritant. Mijn advies is niet kopen. Dan maar iets luidruchtiger en de kwaliteit van logitech. De knoppen aan de zijkant kan je trouwens ook niet goed bereiken en het materiaal van de muis is veels te glad.