Tweakers zegt: 9,5

Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart Review

FokSuk70 12 april 2011, laatste update op 12 april 2011, 5.835 views

Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart

Pluspunten

• Gebruiksgemak en geen zwakke plekken.

Minpunten

• Duur, zeker ook wanneer je alle apps die je al snel koopt meerekent.
  • Camera is niet super.

Ik was altijd anti Apple. Apple was voor mensen die bang zijn van techniek, voor Alfa's die blij zijn dat ze nooit meer hoeven te rekenen nu ze hun studie hebben afgerond. Toch heb ik zelf een iPad en geen Android tablet gekocht. En ik heb geen spijt.

Dit product is niet samen te vatten als optelsom van de eigenschappen. Het is de totale gebruikerservaring die bijzonder is. Mijn i5 en i7 laptops hebben veel snellere processoren, maar de ipad is in gebruik veel sneller. Het beeldscherm van mijn Samsung Galaxy S is veel beter, maar ik lees veel liever van de ipad.

Ik zou hier dus een klassieke review over alle eigenschappen kunnen schrijven maar dat doet wat mij betreft geen recht aan de iPad. Ik vermoed ook dat de Android tablets de iPad in technisch opzicht en in termen van value for money, snel voorbij gaan steken. Ook denk ik dat die tablets meer mogelijkheden zullen hebben en daardoor velen zullen gaan aanspreken. Toch zou een vergelijking op onderdelen geen recht doen aan de Apple. De iPad is ontworpen vanuit een strenge visie, en daar heb je je als klant aan te onderwerpen. Wil je Flash? Pech. Ok je kunt met een flinke omweg (Skyfire) aan flash komen, maar prettig werkt dat niet.

Daar staat tegenover dat de iPad door de integratie hard-en software, direct door mijn 1-jarige zoon is te bedienen (hij start hem zelf op en kiest zijn app uit). En mijn 4-jarige zoon kijkt geen TV meer als hij de iPad kan hebben. Het liefst verdwijnt hij ermee uit beeld en hoor of zie je hem uren niet meer. Als hij met een laptop speelt dan moeten wij hem steeds helpen. En ook mijn vrouw loopt nog dagelijks te schelden op haar Android telefoon. Ze weet dat de telefoon een flashlight heeft, maar ze wordt acuut chagrijnig als ze moet uitzoeken hoe je die aan moet zetten.

Verder heb ik de afgelopen dagen meer geld aan aanvullende software (apps) uitgegeven dan in de laatste jaren voor alle laptops in mijn huis. Het werkt allemaal heel gemakkelijk en mijn 1-jarige zoon kan binnen een dag zijn apps vinden en opstarten. Het aanbod aan apps zal snel beter worden, maar ook de huidige apps zijn soms verbazend goed. Zo leert mijn 4-jarige zoon alle letters te herkennen en schrijven met twee apps (wel Engelstalig, maar dat is hij ook). Maar even gemakkelijk lees ik de NY-times, of kijken wij films via de videotheek waar wij een abonnement hebben (Netflix).

Wij gebruiken de ipad als een tijdschrift, en je neemt hem overal mee naar toe. Verder zijn de 3d spellen (autoracen) zeer snel en soepel, en is het geluid verrassend goed (kippenvel bij Glennis Grace). Binnen de kortste keer is de iPad deel van je leven en wil je hem niet meer missen. Wij kopen binnenkort een tweede en waarschijnlijk kopen wij er een voor elk lid van het gezin. Een dure hobby, zeker ook vanwege de apps (die per stuk heel goedkoop zijn) maar wel een die het geld waard is voor ons.

Meer geheugen? Als je de iPad gebruikt als database voor muziek en films, dan kom je met 16GB niet ver (maar met 32 GB ook niet). Wij doen dat niet en dan is 16 GB prima. 3G? Kan ook via de mobiele telefoon, dus waarom een extra abo? De telefoon loopt echter wel snel leeg, dus als je de iPad de hele dag buitens huis wil gebruiken, dan is het handig om gebruik te maken van de iPad batterij en een 3G model te kopen.

Daarnaast moet je er rekening houden dat de eerste iPad mogelijk niet de laatste is die je als gezin koopt en dat is een extra reden om op de kleintjes te passen. Zelf verwacht ik dat de Android tablets snel en ver zullen zakken in prijs. Ik heb 10" Epads van Zenithink gezien op Android (2.1 en inmiddels 2.2) voor 150 euro. Wel bruikbaar, niet super, maar dat wordt snel beter. Wellicht koop ik die over een of twee jaar wanneer de goede schermen de onderkant van de markt hebben bereikt. Maar op dit moment zijn de Android tablets nog geen concurrent voor de iPad.

Heb jij ook een Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart?

Meer advertenties

Dit vind ik toch meer reclame dan een review. Jou ervaring klinkt vergelijkbaar aan wat ik van een Archos 7 v2 vond en ik zou praktisch hetzelfde verhaal hebben kunnen opschrijven. Voor een review van een tablet mis ik ongeveer alles.
Ik heb een Archos 5 gehad. Ook in de tijd dat ik me blind staarde op het feit dat 'Apple rotzooi was, te makkelijk, te saai, blablabla'. "Het scherm van de iPhone was kleiner, de resolutie lager, ik kon ook internetten en mailen, ik kon ook apps downloaden".
Een half jaar later stopte de Archos met werken en ben toen overstag gegaan en kan met 100% eerlijkheid zeggen dat voor mij niets tipt aan de gebruikerservaring (niet de specs, niet de mogelijkheden, de gebruikerservaring) van een Apple product... Ik heb een tijdje een HTC Legend gehad, maar ook Android werkt net niet zo makkelijk. Ik weet dat dat een bittere pil is die geslikt moet worden, maar met meer opties komt ook een lastigere gebruikerservaring. Dit is geen reclame, zo voel ik dat, en uit de review op te maken, de schrijver hiervan ook...
Ik ben niet tegen Apple oid. Deze tablet is van wat ik gezien en gehoord heb enorm goed. Deze review vind ik echter niet goed. De vergelijking met mijn Archos was puur om te laten zien hoe oppervlakkig deze review is. Zou ik "Archos" lezen ipv "Apple" dan is het opeens een Archos review.
Ik ben het niet met je eens.
Bij dit soort aparaten gaat meer om de user experience dan om de specs.
Hij geeft aan dat die super is. Dan ben ik zeer zeker met hem eens.

Ben ik het met alles eens? Nee dat niet.
Het is duidelijk dat hij nog geen fatsoenlijke android tablet in zijn handen heeft gehad.
Het staat echter buiten kijf dan de ipad de normale dingen beter doet dan elke andere tablet.
Wil je echt meer, dan kan dat helaas gewoonweg niet.
"Wil je echt meer, dan kan dat helaas gewoonweg niet."

Dit hoor ik mensen zo vaak roepen over de iPad, maar noem eens een voorbeeld van wat je wilt doen wat niet zou kunnen?
Bij dit soort aparaten gaat meer om de user experience dan om de specs.
Dat er geen specs bij staan vermeld vind ik een minpuntje maar die informatie staat 1 tab naar links.

Maar deze review gaat niet in op de experience van een Ipad. Ja, je kan er mee internetten, spelletjes mee spelen en films mee kijken. Je hebt het nu over zowat elke tablet die er bestaat.

Hier wordt in heel veel alinea's beschreven dat Apple goed is (prima, 't is een goede tablet dus vooral doen) maar er staan geen details bij, er wordt niet dieper ingegaan waarom het beter is. Ik mis voorbeelden, foto's / plaatjes, vergelijkingen waar Ipad beter is dan bij een andere tablet etc.

Dit stukje vind ik bijv. echt reclame maken:
Echt? Integratie van hard- en software? Dat is z uniek voor de Ipad, ik ken geen enkele andere tablet die dat heeft... Daar wordt dus mee bedoelt dat er een touchscreen is met grote knoppen erop?
En ook mijn vrouw loopt nog dagelijks te schelden op haar Android telefoon.
"En ook mijn vrouw loopt nog dagelijks te schelden op haar Android telefoon.
Duidelijk, Apple > Android. Mijn broers Iphone is al 5 keer kapot gegaan afgelopen jaar, betekent dat Android > Apple?"

Nee, dat betekend helemal niks. Dat zijn juw ervaringen ;)
In de review wordt vertelt dat de Ipad heel goed is en als voorbeeld komt die Android telefoon. Ik zet dan mijn ervaring tegenover die van de reviewer om te laten zien dat het nergens op slaat.

o Waarom is de Ipad zo goed?
- Nou, ik ken iemand die helemaal niet om kan gaan met een Android.
daar komt wel de aap uit de mouw. Zijn vrouw kan niet met android overweg, maar wel met de iPad. Gebruiksgemak heet dat denk ik....

En je kan zometeen als je meerdere iPads hebt je itunes account koppelen aan alle ipads (max 5 verschillende apparaten), apps die je nu al gekocht heb kan je dan weer gratis downloaden..
Goede review, maar toch ben ik er niet volledig mee eens.
Mijn moeder kan juist prima mijn android telefoon bedienen, dat is echt geen probleem hoor.
Het is echt niet alleen Apple die alles kinderlijk eenvoudig maakt, android zit ook vrij logisch in elkaar.
Het verschil zit er een beetje in dat Apple zijn gebruikers interface zo gemaakt heeft dat de domste van de domste gladiolen het nog begrijpen. Het nadeel daarvan is dat veeleisende gebruikers zich gelimiteerd voelen ;)
Jouw moeder =/= mijn moeder
"En ook mijn vrouw loopt nog dagelijks te schelden op haar Android telefoon. Ze weet dat de telefoon een flashlight heeft, maar ze wordt acuut chagrijnig als ze moet uitzoeken hoe je die aan moet zetten."

Die flashlight gaat aan met een app. Oftewel een icoon op het scherm van je telefoon. Als je er op klikt gaat hij aan en zie je tevens een zaklantaarn op je scherm. Bij mij kent de flaslight drie felheden. Nog een klik beetje feller. Nog een klik nog een tandje feller. Nog een klik uit. Simpeler kan letterlijk niet (hooguit de drie standen reduceren tot een). Tenzij je helemaal geen flashlight biedt.

Als "dingen weglaten" een superiere user experience betekent raad ik haar aan simpelweg een willekeurige telefoon te kopen en de batterij eruit te halen: geen functionaliteit en dus de ultieme userexperience.
Beste tweakers want dat zijn allemaal,
de iPad is inderdaad een zeer goed apparaat, maar waarom moet er altijd en echt altijd,
de discussie losbarsten wat is beter: iOS of android?
Kunnen wij als "masters of tech", de tweakers niet eens een keer gewoon
objectief en niet subjectief naar een onderwerp kijken???

Het gaat bij een iPad (iOS apparaten) niet om de beste specs maar om de gebruikers ervaring.
En ik moet zeggen dat deze ver boven de MEESTE tablets uitsteekt.
Er zitten zeer zeker voordelen maar ook net zoveel nadelen aan de manier
waarop apple de iPad in de markt zet.

Wij de tweakers willen graag de grenzen opzoeken van een apparaat. Maar
daar gaat het bij apple helemaal niet om. Zij willen gewoon een goede user experience!

Android is een goed besturingssysteem maar qua gebruikers ervaring kan het gewoon niet tippen aan iOS. Maar bedenk wel dat android op meerdere smartphones draait. Ook staat iOS en voorlopers al langer in de markt en is gewoon in een verder stadum.

Ook deze review geeft dat weer aan. En beste mede tweakers het moet gewoon voor jouw werken in het alledaagse leven. Niet voor de persoon die naast je zit.
mooie review, mischien zou je nog wat plaatjes kunnen gebruiken?? :)
Vind het toch wel knap dat je 1 jarige zoontje zo een app opstart, doet mijne niet ;)
Verder een aardige review
Zijn zoontje is vast een wonderkind :+
Wat een aandacht voor mijn review :-) Hierbij een paar reacties. Nee, ik ben geen Apple fan voor eigen gebruik. Ik houd wel van een beetje rommelen met mijn Android telefoon, zie ook mijn review van mijn oude SE Xperia 10X. Ik vind het leuk om de boel te kraken, en om er andere roms op te zetten. Helaas heb ik die telefoon al wel enkele malen gebricked, en loopt mijn Samsung Galaxy S ook regelmatig vast.

Wat ik wilde aangeven in mijn review is dat ik een keer ben overgestoken naar Apple. En ik moet zeggen, het werkt allemaal verbazend gemakkelijk. Nu ik de iPad heb begin ik te begrijpen waarom sommige mensen weglopen met Apple. Zelf ben ik teveel een nerd en heb ik ook te weinig voorliefde voor totalitaire regimes, om over te gaan op Apple. Voor mijn tv koop ik dus gewoon de Netgear Push2TV HD, en niet Apple TV.

En mijn zoontje van 1 is geweldig maar een wonderkind is het niet. Hij is gewoon bijna 2. Hij zet de iPad aan door een keer op de ene knop op het scherm te drukken. dan schuift hij met zijn vinger in de richting van het pijltje om hem te unlocken, hij schuift de andere kant op om zijn app te vinden en drukt op de app (hij speelt nu graag Lunchbox) om hem te starten. Hij kan nog niet alle spelletjes van de app zonder hulp spelen, maar puzzels bijvoorbeeld wel.

Verder is mijn vrouw wel slim, maar heeft haar telefoon geen app op het scherm staan. Waarschijnlijk kan dat wel, maar ze heeft geen zin om dat uit te zoeken.

Het klopt dat ik geen top Android tablet heb gebruikt. dus daar kan ik de iPad niet mee vergelijken. Ik heb wel ervaring met drie Android telefoons en een goedkope Android tablet. Nu ik de iPad gebruik merk ik dat het gebruiksgemak zo anders is dat ik die dure Android tablets ets niet hoef te kennen om tot mijn oordeel te komen.
LOL mij 3jarige kan op de pc met win7 prima zelfstandig zijn spelletjes spelen. En als ik mijn Android telefoon kwijt ben zit hij er fotos op te kijken. Mss zijn Apple product meer maar dat is hier niet nodig. verder prima review, bij Apple kun je idd niet op basis van specs of synthetische benchmarks een keuze maken.
Op zich prima review, maar waarom vergelijk je een Ipad van ongeveer 500 euro met een Android Tablet van 150 euro? Die laatste is natuurlijk geheid inferieur.