Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX Review

Tha Ra 3 januari 2007, 1.424 views

Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • Veel ruimte
  • Pci kaarten met thumscrews
  • Plek voor twee voedingen
  • Zwenkwielen meegeleverd
  • Goede koelingsmogelijkheden
  • Hdds gedempt met rubbers

Minpunten

• Voedingskooi soms onhandig
  • I/O paneeltje niet zo mooi
  • Drive rail systeem heeft speling

Hallo, ik ben nu enkele maanden in bezit van een CM Stacker. Ik heb hem gekozen omdat hij lekker veel bays heeft en er strak uit ziet.

De bouwkwaliteit is erg goed, het frame bestaat uit 1mm dik staal en de zijpanelen zijn van geborsteld aluminium. De kast is ook vanbinnen erg strak zodat je jezelf niet snel ergens aan openhaalt. Het paneeltje met aanstuitingen en knoppen is minder, het is van plastic en ik vind hem niet mooi staan bij de rest van de behuizing. maar gelukkig kun je hem er gewoon uitschroeven en zelf een alternatief maken (we zijn toch tweakers, of niet soms?)

Wat ik ook heel goed vind aan de Stacker is het feit dat je 12 5.25 bays hebt, je hebt ten eerste natuurlijk veel ruimte, maar je kan ook de hele indeling van de drives bepalen. Bij de meeste kasten heb je 5.25 bays, interne 3.5 bays en externe 3.5 bays die allemaal op vaste plaatsen zitten. Maar bij de Stacker kan je zelf bepalen welke bays je nodig hebt, hoeveel en waar ze moeten zitten, er zit namelijk een 5.25-->3.5 converter bij en een module om 4 hdds in 3 5.25 bays te bouwen. Deze twee converters zijn ook los te bestellen bij Coolermaster. Zo verspil je nooit ruimte!

In de CM Stacker kunnen veel fans! Ten eerste zit er voorin een fan om de hdds te koelen, als je meerdere 3in4 hdd modules hebt kun je meerdere fans in het front maken, de afdekplaatjes zijn namelijk helemaal geperforeerd (er zit ook een stoffilter achter). Achterin zit een 120mm fan en er is ook ruimte voor 2 extra 80mm fans. bovenin zit ook nog een 80mm fan. (ik heb trouwens alle fans vervangen omdat de fans die erbij zitten niet zoveel CFM hebben, maar ze zijn wel erg stil !) Wat vrij uniek is aan deze kast, is de optionele Cross Flow Fan. Dat is een langwerpige koeler om het mobo te koelen, maar deze is op de hoogste stand niet zo stil. Voor waterkoeling is deze kast geschikt mits je niet te grote radiatoren hebt, anders zul je toch je dremel moeten pakken en het bovenpaneel onder handen nemen!

Van buiten ziet de Stacker er erg strak uit, vooral de aluminium zijpanelen zullen goed in de smaak vallen. Een window en de bijgeleverde zwenkwielen maken het geheel helemaal af!

Het inbouwgemak is prima, de PCI-kaarten gaan met thumbscrews vast. Voor de drives zit er een speciaal rail-systeem in, omdat de drives echter te veel speling hadden heb ik het eruit gemold. Er zitten namelijk ook gewoon schroefjes bij om de drives op de traditionele manier vast te maken. Het enige wat minder makkelijk ging was het instaleren van de voeding. Er zit namelijk een speciale kooi voor de bovenste voeding (ja, er passen er twee in!) en mijn PSU heeft een iets uitstekende fangril dus dat ging niet helemaal lekker. Maar nu zit hij toch goed vast, het koste alleen wat moeite.

Voor modders zal deze kast ook een goede keus zijn omdat je veel ruimte hebt en omdat je ook goed kabels kan wegwerken (achter de mobo-tray tapen ;) ). En voorin heb je natuurlijk alle ruimte om LCD's en baybussen te instaleren!

Als laatste wil ik nog kwijt over de prijs; de CM Stacker is duur maar je krijgt zeker waar voor je geld!

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX?