Specificaties 23" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG IPS236V Zwart Review

erredobble 7 mei 2011, 8.098 views

LG IPS236V Zwart

Pluspunten

• Prijsstelling ongeëvenaard
  • HDMI
  • Contrast/scherpte scherm
  • Grote kijkhoek

Minpunten

• Veel backlight bleeding links onder (2e scherm nagenoeg geen)
  • Geen correcte drivers voor HDMI meegeleverd

Op de gok de IPS236V besteld omdat er nog geen reviews te vinden waren. Dit scherm heeft een geweldige prijsstelling voor een IPS scherm met LED en met een HDMI aansluiting dacht ik het ideale scherm gevonden te hebben.

De inhoud: Bij het openen van de doos vind je de volgende items: scherm met vaste steun om in een los geleverde voet vast te draaien, DVI-D kabel en D-SUB kabel, stroomkabel (2 delen), helaas geen HDMI kabel en die had ik eigenlijk wel verwacht.

De looks: Meningen zijn persoonlijk maar ik vind het een mooi strak scherm. De plastic voet vind ik ook netjes en ik heb geen instabiliteit ervaren (zoals hier en daar ondertussen door reviewers aangegeven). De glimmende rand wordt door menigeen als vervelend ervaren maar ook die vind ik niet storend en wel mooi staan. Daarbij gebruik ik het vooral in de avond en dan is het donkerder en zie ik niet echt eventuele vingerafdrukken op de rand.

De opstart: Alles in elkaar gedraaid en met DVI-D aangesloten op de PC. Bij opstarten geen problemen en na de eerste beelden even de installatie cd gebruikt om drivers te installeren. Voor DVI-D (losse opties in het keuzescherm) geen enkel probleem. De switch naar full hd is dan ook geweldig en het ziet er allemaal zeer strak uit. De kijkhoek is geweldig, van boven of opzij het blijft lekker scherp met weinig vervorming. De touchbuttons werken zeer goed en prettig.

De problemen: Maar dan komt het….. ik zet de achtergrond op zwart om te checken of er backlight bleeding is. Ja hoor flinke bleeding links onderin. Bij het afspelen van een filmpje blijkt dat het toch wel zo’n 5% van het scherm wat er last van heeft en dat is uiteraard bij donkere scenes zeer storend. Bij een lichte achtergrond is er verkleuring te zien op die plek. Erg zonde en vreemd dat het zo erg aanwezig is. Standaard staat het scherm op brightness 100 maar bij het lager stellen blijft het aanwezig. Dat is helaas nog niet alles want ik wil een HDMI aansluiting om ook geluid via de koptelefoon uitgang te kunnen gebruiken. Dus HDMI kabel van de woonkamer gepakt om te testen. Het geluid werkt prima via de koptelefoonuitgang echter…….ik zal mijn mail aan LG pasten:
de IPS236V via HDMI aan de pc gekoppeld en deze geeft nu geen full screen beeld bij 1920-1080 resolutie. Twee problemen. De driver installatie van de 236v versie geeft in de properties weer als 226v (en geen full screen beeld). Bij installatie 226v driver geeft deze in properties wel 236v weer (maar ook geen full screen beeld). Op de site staan geen drivers dus heb alleen de meegeleverde cd ter beschikking met de vreemde driverinstallatie.

De PS3: aangesloten en werkt prima. Ziet er allemaal lekker strak uit alleen de backlight bleeding maakt donkere scenes in films of spellen spelen natuurlijk erg vervelend.

Uiteindelijk heb ik besloten het scherm terug te brengen. Erg tegen mijn zin in want het is het ideale scherm wat betreft de specificaties voor mijn gebruik. Online zie ik nu meer reviews verschijnen (of gebruikerservaringen) en die spreken toch wel vaak over het backlight bleeding verhaal. Als het zo’n 5% over het scherm uitschijnt dan is het een raadsel dat het de kwaliteitscontrole van LG heeft gepasseerd. Teleurgesteld neem ik afscheid van dit scherm want het heeft zoveel potentie.

Update: Scherm teruggebracht en ga toch een vervangend exemplaar proberen dus zodra die er is een verdere update. Overigens een reactie van LG gekregen mbt de HDMI schermdrivers maar erg geloven doe ik het niet: Bedankt dat u ons contacteerde met uw vraag betreffende geen full screen beeld. Naar aanleiding van probleem met de IPS236V wil u adviseren om dit weer om te ruilen bij de Dealer aangezien het dan om een defect in het apparaat gaat.

Update II: Nieuwe scherm ondertussen een tijdje binnen. Geen opvallende backlight bleeding. Nu dus een stuk meer tevreden over het scherm. Opvallend om rekening mee te houden: 1.Vingerafdrukken op de glossy randen vallen in de avond niet op maar in het licht/zon des te meer. 2.Het scherm staat inderdaad niet heel stevig op de voet. Heb een stevig robuust bureau maar bij bv stoten gaat het scherm toch wel meebewegen.

Heb jij ook een LG IPS236V Zwart?

Je probleem van 'geen full-screen beeld' ligt 9 van de 10 x aan de drivers van je videokaart. Met name ATI-kaarten hebben daar last van. Plug een HDMI-HDMI in een ATI kaart en de Catalyst drivers zullen hem herkennen als een televisie en automatisch overscan toepassen. Deze moet je dan ook weer uitschakelen, dan is je probleem verholpen.
Dit komt niet voor bij VGA en DVI omdat dit herkend wordt als monitor.

Heb je een ATI? Even snel:

- Open ATI CCC (moet wel up-to-date zijn)
- Ga naar My Digital Flat-Panels
- Ga naar Scaling Options
- Zet hier de slide helemaal naar rechts (0%)
- Apply

Voor Nvidia moet je zelf even zoeken.

Succes!
ik heb dit zelfde probleem alleen met ATI kaarten ervaren.
Met Nvidia's nog nooit.

Bij de 11.10 driver was het zelfs zo erg dat je dit voor iedere resolutie apart moest instellen, heel erg vervelend als je een HTPC hebt met een ATI kaartje.
Ik ga deze dan ook weer ruilen/vervangen door een Nvidia variant...

Wat betreft je review, jammer van het "defecte" scherm, maar hoe presteerd het scherm.
IPS staat toch bekend als een paneel met veel kleur, hoe ervaar je dit en wat is je ervaring met andere schermen.
Ik heb zelf een 20" IPS DELL scherm verkocht en een 23" samsung TN terug gekocht, maar stilletjes verlang ik terug naar m'n DELL, dan wel in een groter formaat, want 20" is voor mij nu te klein...:P
Ik heb zelf de LG IPS 236V. Dit is een prachtig mooi scherm. Dit hoef je niet alleen van mij aan te nemen, zie bijvoorbeeld ook:

Ik gebruik dit scherm voor foto's, films, tekstverwerking en games. Ik ben eigenlijk overal tevreden over. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken zijn de vingerafdrukken die moeilijk te verwijderen zijn van het frame. Maar hier stoor ik mij niet zo aan. Ik heb het scherm via HMDI aangesloten. Een aantal tips van mij:
- installeer vooral geen drivers of kleurprofielen van LG. Dit scherm is het mooiste als je een standaard sRGB kleurenprofiel gebruikt, en je de LG-monitor op de sRGB-mode zet. Je hebt helemaal geen drivers nodig, alleen de drivers van je grafische kaart.
-Je ATI CCC versie hoeft helemaal niet up-to-date te zijn. Ik heb drivers van 2 jaar oud en de monitor werkt prima. Je gaat naar Desktops & Displays. Rechtermuisknop op het icoontje onderin van je monitor. Klik op configure. Zet bij scaling options de slider helemaal naar rechts (0% overscan). Je zult dan geen zwarte randen om het scherm meer hebben, en alle tekst is perfect scherp. Ga vervolgens naar de tab Pixel Format. Kies hier voor RGB 4:4:4 Pixel Format PC Standard. Dit zorgt ervoor dat de kleuren accuraat zijn. Deze twee instellingen stonden bij mij eerst verkeerd; je moet ze zelf goed zetten voordat je een goed beeld hebt. Na tien minuutjes experimenteren in CCC had ik beide instellingen gevonden.
- De brightness (is eigenlijk de backlight, maar wordt in het menu brightness genoemd) van de monitor heb ik op 40% ingesteld. Bij 40% is er geen enkele backlight bleeding, en het scherm produceert meer dan genoeg licht. Boven de 40% helderheid vindt ik zelf al minder prettig werken, aangezien er dan als het ware een zaklamp in je gezicht schijnt. [Overigens zijn er schermen die met de backlight op 90% ingesteld minder licht produceren dan dit scherm met de backlight op 40%). Ik heb het net even uitgetest, en pas met de backlight op 70% is er een héél klein beetje backlight bleeding links en rechtsonder. Maar zelfs met de backlight op 100% is de bleeding nog acceptabel. [Overigens kijk je met de backlight op 100% met hele kleine oogjes in een hele felle lamp en heb je na een uur vast en zeker hoofdpijn. Als je tenminste het sRGB-kleurenprofiel hebt geinstalleerd. Als je een heel donker kleurenprofiel installeert gaat dit natuurlijk niet op; maar dat moet je dan ook niet doen]
-Indien tekst niet scherp is ligt dit aan je ClearType instellingen. Met de correcte ClearType-instellingen is tekst perfect scherp. Het kan ook zijn dat de monitor is aan het interpoleren, stel dan de scaling options in CCC correct in (zoals ik hierboven heb uitgelegd).

@ Rygu. Aan de binnenkant van de frame zit een dunne glanzende rand van nog geen centimeter. Boven, links, en rechts, zijn hier geen reflecties te zien. Onder zijn er wel reflecties te zien. Ik ervaar deze persoonlijk niet als hinderlijk.
Teleurgesteld neem ik afscheid van dit scherm want het heeft zoveel potentie.
Dat doe ik na deze review ook. De backlight bleeding is gewoon niet acceptabel. Een Dell U2311H zou een betere oplossing zijn naar mijn mening, en ook vele andere (maak ik uit reviews op).
Heb zelf tweemaal een U2211H van Dell. Die zijn echt perfect qua kleuren. Het enige wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat het scherm niet altijd dezelfde kleuren weergeeft als de ander, maar dat ligt aan verschil in panelen.

Jammer van de LG. Ik zou echt een Dell aanraden.
Thanx musje83..... dat ga ik binnenkort zeker even testen en laat dan weten of het heeft gewerkt. Met het mooie weer en een HDMI kabel die ik nog moet kopen ben ik niet veel met het scherm bezig de laatste tijd.
Heb jij last van reflectie, aan de binnenkanten van de frame?
Een zeer uitgebreide review in het Duits van de LG IPS 236V vind je op prad.de:
Zoals je uit de overzichtstabel kunt zien is het een goede all-round monitor voor de prijs die gevraagd wordt. Op de meeste punten scoort het scherm goed. Het is alleen niet optimaal voor hardcore-gamers, wel geschikt voor mensen die af en toe gamen.

Ik heb ook een Engelse uitgebreide review van de LG IPS231P gevonden. Dit scherm gebruikt exact hetzelfde paneel als de LG IPS 236V, en verschilt alleen qua design (matte behuizing versus glanzende), ergonomie (in hoogte en tilt verstelbaar versus alleen in tilt verstelbaar), en features (ingebouwde luidsprekers versus HDMI) van de LG IPS 236V. Beide schermen kosten dan ook evenveel op een paar euro na. Grote stukken van de volgende review gelden dus ook voor de LG IPS 236V:
De conclusie van deze review: "In the case of the IPS231P I think I can sum this screen up as: a good general all rounder which would suit casual day to day or office work well. ... Colour accuracy, black depth and contrast ratio were all very good and even the out of the box settings were decent enough. Viewing angles were wide, uniformity was decent and responsiveness was ok. ... The input lag was very low which was good, but then if you are looking at a gaming screen then you would probably want something with a better response time. "
Hoe zit het met het aansluiten van een DVD speler met HDMI op een PC-scherm met HDMI uitgang? Gaat dit probleemloos of is dat een van de zaken die een TV beter kan.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een PC scherm (geen tuner nodig) om dvd's mee te spelen vanaf een DVD-speler met HDMI uitgang. Weet hier iemand raad op?
deze zal dat prima doen. heb de ps3 ook al eens erop aangesloten mbv hdmi. Er zitten echter geen boxen op het scherm dus via de uitgang van het geluid of op de dvd zul je dan iets aan moeten sluiten