Antec New Solution NSK2400 Review

Dedun 1 januari 2007, laatste update op 17 november 2015, 2.179 views

Antec New Solution NSK2400

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Indeling

Minpunten

• Afwerking
  • Fan outtake aan de zijkant.

Kwaliteit voeding Score: 4
Keuze
Nadat de voeding van mijn Antec Overture II stopte met werken, was ik toe aan een nieuwe HTPC kast. Belangrijk was de prijs, de geluidsproductie en het voorkomen. Hierdoor kwam ik uit bij de Antec NSK2400. Met een prijs van rond de 90 Euro inclusief voeding, was deze stukken goedkoper dan vergelijkbare oplossingen.
Specificaties
* High-efficiency 380 Watt ATX12V v2.0 power supply
-Universal input
-Active PFC and high efficiency design for superior environmentally friendly operation
* Triple-chamber structure to isolate power supply and hard drive heat for cooler & quieter operation
* Advanced cooling system:
-- 2 sidemounted 120 mm TriCool™ 3-speed fans
* 4 Drive Bays
-Front Accessible: 2 x 5.25”
-Internal: 2 x 3.5” removable HDD trays with silicone grommets to isolate drive vibrations
* 4 Expansion Slots
* Front-mounted ports for easy multimedia connections
2 x USB 2.0
Audio In and Out
* 0.8mm cold-rolled steel construction
* Accommodates up to MicroATX motherboards (9.6” x 9.6”)
* Dimensions:
- 5.5" (H) x 17.5" (W) x 16.3" (D)
- 14cm (H) x 44.5cm (W) x 41.4cm (D)
* Weight:
- Net: 17.4 lb / 7.9 kg
- Gross: 20.5 lbs. / 9.3 kg

De indeling
De kast is opgedeeld in 3 secties, een sectie voor de voeding en de 5.25inch inbouwsloten, een kleine sectie voor maximaal twee harddisken en de moederbordsectie waarin precies een mATX moederbord past. Door de indeling is deze kast iets breder dan Antecs traditionele HTPC kasten, zoals b.v. de Overture II

De secties worden door netjes afgewerkte en in grote verstelbare kabelgoten met elkaar verbonden, hierbij is genoeg ruimte voor platte IDE kabels en de voedingskabels.

Installatie
Nadat alle fandraadjes uit de moederbordsectie waren verwijderd liet het moederbord zich zonder problemen plaatsen. De harde schijven kon ik redelijk simpel bevestigen met behulp van de bijgeleverde grommets. Door het zachte materiaal van de grommets hadden de harde schijven best veel bewegingsruimte, omdat ik ze niet wou kapotdraaien en ze ondanks de speling toch echt vast zaten ben ik verder gegaan met het volgende onderdeel. Voor de bevestiging van de DVD speler haalde ik het bevestingsharnas uit de kast en plaatste deze na montage van de DVD speler met evenveel gemak weer terug.

Normaal gesproken is het plaatsen van PCI kaarten geen vermelding waard, echter bij het plaatsen van de TV-kaart in deze kast stuitte ik letterlijk op een probleem: Het metalen frontje van mijn TV kaart was te dik, waardoor het uiteinde niet door een klein sleufje onderin de kast paste. Bij nader onderzoek bleek de bodem net iets te dichbij de zijwand te zijn geplaatst. Met behulp van wat kracht en een schroevendraaier heb ik uiteindelijk genoeg ruimte kunnen maken voor de TV-kaart. Bij het aansluiten van de kabels kwam er een andere slordigheid naar boven: een SATA powercable was bij de constructie tussen de voeding en bodem terechtgekomen en zat daarom vast. Met behulp van wederom een schoevendraaier en wat kracht schoot deze uiteindelijk los.

Geluidsproductie
Het belangrijkste van een HTPC is wel de geluidsproductie en in dit geval is dat dik in orde. De twee 120mm fans doen hun werk op 3 verschillende standen, waarbij de laagste stand meer voldoende is om het geheel koel te houden. De plaatsing van deze fans is voor mensen die een systeem willen inbouwen wellicht een probleem: de outtakes van de fans zitten namelijk aan de zijkant. Antec heeft op het schot tussen de secties een soort vilttape heen geplakt, die het trillen van de deksel moet tegengaan. De bijgeleverde voeding is relatief still, op 1 meter hoor ik alleen de stockcooler van mijn processor.

Voor een vergelijkende test heb ik een van de standaard coolers verwijderd en een Papst 4412 F/2GL cooler geinstalleerd. Deze bleek na installatie en bij gelijke luchtverplaatsing iets stiller te zijn. Het verschil in geluidsproductie was pas vanaf 25cm hoorbaar. Bij het vervangen van de fans kwam weer een slordigheidje naar boven, de schroeven waarmee de fans aan de kast zitten vastgeschroefd waren beschadigd, waarbij er 2 bijna waren dolgedraaid.

Cooling
Mijn processor (AMD 64 3000+) zit te idleen op 25-30 graden celcius en komt niet boven de 40 onder load.
Alleen de harde schijf die het verst van de coolers afzit kan best warm worden, ik heb er dan ook voor gekozen om mijn systeem HD de meeste koeling te geven zodat alleen mijn storage HD iets warmer wordt.

De Antec NSK2400 voldoet voor mij aan de eisen van een HTPC kast, stil en toonbaar. Vergeleken met de Antec Overture II, mijn vorige kast is hij stiller en lijkt hij beter met stof om te kunnen gaan, de fans zijn groter en er zijn minder verzamelhoekjes voor stof. Het is jammer dat de afwerking niet helemaal in orde was, want van een bedrijf als Antec verwacht je wel wat meer kwaliteit. Voor mensen die zeer gecharmeerd zijn van de 120mm fans maar liever een 'echte' HTPC front willen hebben is er de Antec Fusion, precies dezelfde kast met een iets sterkere voeding, een volume knop + display, maar wel twee keer de prijs van de NSK2400

Heb jij ook een Antec New Solution NSK2400?

Nette survey!

Gelukkig nieuwjaar! :Y)