Nuforce Icon HDP Review

iAudio 9 april 2011, laatste update op 9 april 2011, 2.481 views

Nuforce Icon HDP

Pluspunten

• Verbluffende geluidsverbetering
  • Compact
  • Mooi Design
  • Multifunctioneel

Minpunten

• Prijzig

Geluidskwaliteit Score: 5
Review Nuforce Icon HDP

Nuforce is een bedrijf dat zich een weg omhoog heeft gewerkt in de consumenten audio markt. Hoewel ze ook koptelefoons en speakers maken staan ze toch vooral bekend om hun high-end, desktop en draagbare versterkers. De Nuforce HDP is de meest geavanceerde (koptelefoon)versterker uit de desktop versterker lijn. De HDP heeft naast zijn functie als versterker ook nog een ingebouwde DAC (Digital to Analog converter) en pre-amp. Voor degenen die nu al geďntimideerd zijn van het apparaat en niet weten wat haar functie is, bij deze een korte uitleg: Voor veel van de duurdere koptelefoons van bijvoorbeeld Sennheiser en AKG is het zeer aan te bevelen om ze te koppelen aan een koptelefoon versterker als de HDP om ze tot hun recht te laten komen. Ze hebben een versterkt signaal nodig om de drivers in de koptelefoon aan te drijven. Je kunt deze dure hoofdtelefoons dus beter niet direct op de bron, bijvoorbeeld een cd-speler of computer, aansluiten aangezien dat resulteert in het geluid dat niet beter zal zijn dan een koptelefoon van 30 euro. Meer uitleg volg uiteraard in de loop van mijn review.

What’s in it?

De Nuforce HDP word geleverd in een doos met enkele accessoires. Uiteraard een power kabel die zeker voldoende lang is om bij een stopcontact in de buurt te komen. Verder de benodigde USB-kabel om de HDP aan te sluiten op je desktop. Verder worden er als extra’s een 6.3mm naar 3.5mm mini-jack plug en een 3.5 naar 6.3mm jack plug mee geleverd. Dit is heel handig om elke koptelefoon zonder problemen aan te kunnen sluiten op de HDP. Leuk dat ze dit meeleveren. Verder uiteraard de handleiding die in dit geval niet heel informatief is. Last but not least zit er een siliconen houdertje bij waar je de HDP in kunt zetten zodat hij recht op je bureau kan staan zodat hij minder ruimte in beslag neem en je beter bij de twee draaiknoppen kunt. Heel fijn dat deze erbij zit.

Sound

Ik wil het niet te technisch maken zodat het voor iedereen te begrijpen zal zijn. Als hoofdtelefoon versterker heb ik de Nuforce HDP getest met mijn Sennheiser HD650’s. Om maar direct te beginnen vind ik een heel geschikt nummer om te testen hoe de basweergave van audio apparatuur is: Tear Drop van Massive Attack. In dit nummer zit een hele diepe strakke bas die op de HD650 zonder koptelefoonversterker absoluut niet mooi uitkomt. Nu aangesloten op de HDP is het een wereld van verschil. De basweergave zou ik bijna ‘eindeloos’ diep willen noemen en zeer strak en gecontroleerd. De weergave van het midden vind ik het best te testen met jazz nummers met een wijde soundstage. In deze verblijdt de HDP me weer met een hele grote soundstage. De HDP in combinatie met een goede koptelefoon weet de illusie te wekken dat je werkelijk ergens anders bent, waar de muziek live voor je neus word gespeeld. Een bijzondere gewaarwording als blijkt dat je gewoon met een hoofdtelefoon op achter je bureau zit. Ook de hoge tonen zijn echt hoog en helder maar subtiel en niet te scherp. Je moet natuurlijk niet vergeten dat dit niet alleen een hoofdtelefoonversterker is maar ook een digital-to-analog converter is wat ook ontzettend bijdraagt aan het signaal. Je moet dit zien als een hele goede geluidskaart die je digitale muziek (eentjes en nulletjes) verandert naar een signaal dat uit een cd speler komt, wat dus veel dynamischer is en een groter bereik heeft. Al bij al heeft de HDP me echt enorm positief verrast als hoofdtelefoonversterker. Ik heb hem echter ook als pre-amp getest. Dat betekent dat je hem als voor-versterker op actieve speakers of op een versterker aan kunt sluiten. Ik heb hem aangesloten op een paar actieve Audioengine A5 speakers. Dit zijn wat mij betreft prijs/kwaliteit gezien de beste actieve speakers die er zijn. Zonder dat ik dacht dat het mogelijk was verdubbelde hun geluidskwaliteit terwijl ze aangesloten waren op de HDP. Natuurlijk wist ik dat de geluidskaart van een laptop niet goed is maar dat het zo’n enorm verschil kan maken had ik niet verwacht. Als functie van pre-amp heeft de HDP me nog meer verrast dan als hoofdtelefoon versterker. Het is niet goed uit te leggen maar de HDP voegt zo veel toe aan de geluidskwaliteit, aan de muziek..

Design

De Nuforce HDP is echt verbluffend compact voor een desktop versterker mét ingebouwde Dac. Je zou hem bij wijze van spreken in de binnenzak van je jas kunnen steken en meenemen. De HDP is in verschillende kleuren te koop namelijk: rood, licht blauw, zilver en zwart. Ik heb de lichte blauwe versie op mijn bureau staan welke ik er zeer fraai uit vind zien. Het hele apparaatje is namelijk gemaakt van stevig metaal (ik vermoed aluminium) waardoor het blauw chic brushed metallic oogt. Voor een versterker is de HDP natuurlijk niet zwaar aangezien hij zo compact is maar hij is wel dusdanig zwaar dat hij lekker stevig op je bureau staat.

De Nuforce HDP is niet goedkoop maar kort en krachtig kan ik zeggen dat van alle audio reviews die ik tot op heden geschreven heb, dit degene is die mij zelf het meest verbaasde. Ik sta versteld van de magie die de HDP loslaat om mijn muziekcollectie.

Heb jij ook een Nuforce Icon HDP?

Kun je iets zeggen over de kwaliteitstoename van muziek die je vanaf een mp3-speler luistert? En dan heb ik het over de Cowon S9, en niet over een willekeurige iPod. De S9 staat bekend om zijn superieure geluidskwaliteit. Ik neem aan dat het heel wat kwaliteit toe kan voegen, al zou ik niet weten wat mijn S9 moet toevoegen aan de Sennheiser IE 8 koptelefoon :)
heeft dit dingetje nog enigszins nut in combinatie met een xonar essence stx???
lijkt mij van niet namelijk.

dus nu mijn grote vraag hoe duur mag dit speetje zijn???

boven de 100 euro. zal mijn tip dan worden aan tweakers koop dan gewoon die xonar
(dit is dan uiteraard gezien vanuit een pc situatie)

@roland
er zal ongetwijfeld wel een soort van verbetering zijn, maar minimaal als het om mp3tjes gaat, dat formaat op zichzelf staat al niet bekend om zijn uitstekende geluidskwaliteit.

maar waarom zou je hier een mobiel apparaat op aansluiten wanneer dit ding zelf niet mobiel is, ik zou hem dan zelf aansluiten op de bron die de beste kwaliteit levert. (A.K.A. cd speler of iets dergelijks)
Goed punt, het ding is niet mobiel. Had ik over het hoofd gezien 8)7.

Overigens noemde ik het wel een mp3-speler, maar hij kan ook flac en wav afspelen als je dat wilt. En dan heb je geen last van compressie of ander geluidskwaliteitsverlies. Al moet ik zeggen dat ik zelf het verschil tussen 320 kbps mp3 en flac niet kan horen, ook niet bij een goede opname. En ik heb niet de juiste apparatuur om het verschil misschien wel hoorbaar te maken. Ik heb de keuze uit een Cowon S9, of een combinatie ASUS Xonar DX en Denon PMA-710AE.
De kwaliteitstoename van een DAC met bv. Wolfson DA converters is als magie.
Dit vond ik nl al met mijn Fiio E7.
Nokia N8 standaard = Crap audio
Nokia N8 > usb on the go > Fiio E7 = HEaven O-)