Zalman VF700-Cu LED Review

Admiral Freebee 23 maart 2012, laatste update op 17 november 2015, 4.048 views

Zalman VF700-Cu LED

Pluspunten

• Zeer goed koelvermogen
  • Eenvoudige installatie
  • Stil op minder dan 12V
  • Goede handleiding

Minpunten

• Verkeerde schroefdraad in boutje
  • Koelblokjes geheugen passen niet op 6600GT AGP
  • Geen informatie over stroomvereisten ventilator

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Aangezien mijn Asus N6600GT TOP veel te heet werd onder belasting met de stock koeler heb ik besloten alternatieve koeling te monteren. Dit was iets wat ik nog nooit had gedaan maar ik wou het wel eens proberen.

Na een aantal reviews gelezen te hebben, heb ik gekozen voor de Zalman VF700 Cu LED. Eerst en vooral past niet elke koeler op de AGP versie van de 6600GT door de HSI bridge en de vreemde positie van de GPU. Verder wou ik de kaart niet passief koelen en het koelblok moest relatief eenvoudig te monteren zijn.

Inhoud van de doos

De verpakking is doorzichtig en biedt een goede blik op de koeler. De volgende items worden meegeleverd:
- Een VF700 Cu LED
- 8 koelblokjes voor het geheugen
- Boutjes en schroeven voor het monteren
- Een handleiding
- Een tube koelpasta
- Een convertor van molex naar 4 fan aansluitingen (2x 12V en 2x 5V)
- Een Zalman casesticker

Koelvermogen

Op het belangrijkste punt scoort deze koeler zeer goed. Dit zijn de idle temperaturen voor zowel de standaard koeler, als de Zalman op 5V en 12V:

Idle temperaturen

Load temperaturen
Standaard koeler 100 C
Zalman VF700 12V 48 C
Zalman VF700 5V 50 C

Het verbaasde mij dat het verschil tussen 5V en 12V zo laag is. Het verschil in geluidsproductie daarentegen... :)

Het resultaat van deze koeler overtrof al mijn verwachtingen. Hierbij moet wel gezegd worden dat Asus geen goed werk had gemaakt van het monteren van de standaard koeler. Hier zat namelijk veel te veel koelpasta tussen wat, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, eerder een isolerend dan koelend effect heeft.

Nu gebruik ik de koeler met de automatische sturing van de kaart. Hierbij liggen de temperaturen ongeveer gelijkaardig als bij 5V.

Geluidsproductie

Op 12V produceert de koeler een duidelijk hoorbare ruis hoewel het een heuse verbetering is in vergelijking met de standaard koeloplossing. Erg storend is het niet, maar stil kan je hem zeker niet noemen. Hij koelt ook niet noemenswaardig beter op 12V.

Op 5V daarentegen is de koeler zeer stil te noemen. Hij komt dan ook niet boven de rest van mijn systeem uit.

Installatiegemak

Hier zou ik een slechte score kunnen geven aangezien ik een groot probleem ben tegengekomen tijdens de installatie. Een van de boutjes had namelijk een verkeerde schroefdraad waardoor ik ze niet kon vastzetten. Bij een zoektocht op het internet ben ik ook n persoon tegengekomen met hetzelfde probleem.

Na omruilen van het boutje waren alle problemen van de baan en de rest van de installatie was vrij eenvoudig. De koeler correct boven de schroefgaten houden is niet echt eenvoudig maar als je even hulp aan iemand vraagt om de koeler vast te houden gaat het zeer makkelijk.

Gelukkig is de handleiding zeer duidelijk waardoor je nooit in de problemen komt. Het enigste wat niet vermeld wordt is hoeveel koelpasta je moet gebruiken maar voor de meeste Tweakers zal dit geen probleem opleveren.

Compatibiliteit

Hier ben ik eigenlijk toch wel tevreden over. Zoals je kan lezen op de website van Zalman zijn er een aantal problemen bij het monteren van de VF700 op de 6600GT AGP. De GPU is namelijk 45 gedraaid ten opzichte van bijna alle andere videokaarten waardoor de koeler een paar centimeter boven de kaart uitsteekt. Ook bedekt de standaard koeler van een aantal 6600GT's de HSI bridge die absoluut goed gekoeld moet worden. Gelukkig had mijn kaart een aparte heatsink voor de HSI bridge dus was het niet nodig om een aparte heatsink van Zalman te kopen.

Jammer genoeg passen de meegeleverde ramsinks niet op de AGP versie van de 6600GT door de vreemde positie van de GPU. De geheugenmodules zitten namelijk zo dicht op de GPU dat de VF700 in de weg zit. Gelukkig heeft een 6600GT standaard geen koeling voor de geheugenmodules nodig. De standaard koeloplossing bedekte het geheugen immers ook niet en met de VF700 krijgen ze zelfs veel meer airflow dan met de oude koeler.

Modbaarheid

Zalman levert een convertor bij waardoor je de VF700 op 12V of 5V kunt aansluiten. Met wat handigheid is het ook mogelijk de fanheader van je videokaart te gebruiken. Jammer genoeg geeft Zalman geen informatie over hoeveel stroom de ventilator nodig heeft waardoor je niet zeker weet of de fanheader van je videokaart het wel aankan.

Voor ik de gok waagde heb ik eerst de stroom gemeten die de standaard fan nodig heeft bij 12V en daarna die van de Zalman ventilator. Deze laatste vereiste 170mA bij 12V, slechts 20mA meer dan de standaard ventilator. Ik heb de ventilator dan ook op de aansluiting van mijn kaart aangesloten waardoor ik deze automatisch kan laten regelen.

De prijs is goed te noemen als je kijkt naar het installatiegemak en de sterke prestaties van deze koeler.

07/04/2008: enkele kleine dingetjes verbeterd

Heb jij ook een Zalman VF700-Cu LED?

Ik vind dat "Geen informatie over stroomvereisten ventilator" niet echt een negatieve eigenschap voor deze koeler, daar deze niet gemaakt is om op de fanheader van de videokaart zelf aan te sluiten, maar op of eentje op het moederbord of via het bijgeleverde 12V / 5V versloopkabeltje. Dat jij zelf de koeler op de videokaart wilt aan sluiten verandert daar niks aan.
Hoewel ik het wel jammer vond dat het nergens vermeld staat heeft het toch geen zware invloed gehad op mijn uiteindelijke beoordeling.

Bij de silencers van AC wordt er speciaal een verloopstekkertje meegeleverd om de koeler op je videokaart aan te sluiten. Hun ventilator trekt zelfs nog ietsje meer stroom dan die van Zalman.

Op GoT lees ik vaak dat mensen huiverig zijn om hun VF700 op de kaart aan te sluiten omdat ze vrezen dat ze daarmee hun fanheader slopen. Op vele ventilators staat hoeveel A ze nodig hebben bij 12V dus dan zou je mooi kunnen vergelijken.
Volgens mij staat het er wel op, maar dan dien je de fan unit van de heatsink af te schroeven.
Goede survey ;)

Betreffende dat aansluitding : ik heb em gewoon op 1 van m'n moederbordfans gezet, waardoor ik hem alsnog (speedfan) kan regelen, probleem opgelost. Op 12V is hij wel een fikse stofzuiger, en hij staat bij mij dan ook gewoon op 5V, geen problemen.

Nadeel blijft dat die koelblokjes als ze eenmaal zitten, ook echt als beton zitten, dus zet ze er in 1 keer goed op :Y)
Bedankt voor het compliment :)

Jammer genoeg heb ik een OEM moederbord met slechts n fanheader. Deze is wel regelbaar via Speedfan maar ik gebruik hem voor de CPU koeler zodat die alvast lekker stil blijft.

Op 12V is de VF700 inderdaad nogal luidruchtig maar als ik hem wat stiller zet met behulp van Rivatuner, hoor ik hem niet meer boven de voeding uit.
ik heb tijdens de installatie van mijn zalman koeler op mijn calibre 6600 GT 256 mb (gddr3) (lang naar gezocht :)) ook problemen gehad met de ramheatsinks, maar heb een aantal vinnen gewoon afgeknipt met een schaar om ze toch te laten passen :)
Ja, ze zouden wel passen als je een paar koelvinnen afknipt maar de modules hebben niet echt een heatsink nodig. Zoiezo krijgen ze al veel meer koeling dan met de standaard koeler aangezien deze half over de geheugenmodules zweeft en er geen lucht over blaast. De VF700 doet dit wel.
Wrom een koeler van 25 kopen voor een kaartje dat maximum 50 waard is? Lijkt me dan slimmer om je oude kaart te verkopen en gelijk een sneller kaartje te halen.
Voor 75 vind je toch niet direct een veel snellere kaart dan de 6600GT hoor. Overigens heb ik deze kaart aan een leuke prijs gekocht en voldoet hij aan mijn eisen. Ik ben niet zo'n fanatieke gamer en ik heb liever een stille kaart dan eentje die een paar procentjes sneller is.
ASUS bakt er echt nooit iets van met hun standaard cooling.
is een echte schande.
zelf heb ik de fatl1ty versie gehad en die leds zijn echt overbodig ze zijn niet fel genoeg.alsook die ram sinks die er af en toe afvallen.
ik heb deze koeler ook voor mijn 6800gt's in sli opstelling. over de koelprestaties ben ik zeer te spreken. Alleen bij de onderste videokaart blokkeerde de koeler mijn sata aansluitingen dus ik heb de koeler een kwart slag gedraaid. voeding voor de fans gaat gewoon via het moederbord. Prima product van zalman ;)
Goede survey ;) Ik heb ook deze koeler (niet de LED) maar bij mij zijn de temps ook omlaag geschoten. Stressed van 80 naar 50 dus dat vind ik wel een mooie verbetering. :) (op een Sapphire ATI Radeon X1950 AGP)

[Reactie gewijzigd door hater92 op 7 maart 2008 17:08]