Kingston DataTraveler R500 32GB Zwart Review

THEMAN!! 5 december 2011, laatste update op 5 december 2011, 2.526 views

Kingston DataTraveler R500 32GB Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Groot inhoud (32GB)
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Schokbestendig
  • Ziet er stoer uit

Minpunten

• Prijs voor sommigen onder ons.

Voordat ik deze review wil beginnen, wil ik aangeven dat dit mijn eerste review is en dus dat verbeterpunten altijd welkom zijn! :)

Voordat ik had besloten om dit USB-stickje te nemen had ik een Kingston Datatraveller II Plus Migo 2GB. Naarmate ik ouder word en elk jaar overga op school, stapelen de documenten op. Ook gebruikte ik dit USB-Stick om grote bestanden van A naar B te kopiŽren. Op een gegeven moment besloot ik om een USB-stick te nemen met een groter capaciteit (16-32 GB). Na kort zoeken kwam ik deze mooie USB-Stick tegen op de site van Informatique. Op de site van Kingston had ik snel wat technische gegevens opgenomen en daarna besloot ik om dit stickie te bestellen.
Eenmaal binnen had ik het snel opengemaakt en bekeken. Daardoor is de verpakking op de foto hieronder licht beschadigd..

Doosinhoud:
USB-Stick
Touwtje voor om je USB-stick aan je sleutelhanger te hangen.

Algemene Beoordeling
Toen ik het stickje net openmaakte en in mijn handen had, kreeg ik het idee dat het op een oranje markeerstift leek.

De stick zelf voelt rubberig/zacht aan, dit komt omdat het tegen stootjes moet kunnen. Het dopje kan je (als je hem niet kwijt wil) aan de achterkant opduwen. Kingston heeft ook 2 gaatjes gemaakt om er een touwtje erdoorheen te douwen als je het aan je sleutelhanger wil hangen.
De stick heeft een blauw lichtje dat bij activiteiten (lezen, schrijven) knippert. Verder zie je dat het (natuurlijk) van Kingston is en 32 GB aan geheugen aan boord heeft.

Prestaties
Deze USB-Stick heb ik genomen omdat ik snel bestanden erop kan zetten en eraf kan lezen. Kingston zelf beweert dat het ding met 30MB/s leest en 20MB/s schrijft. Deze haalt dit ding zeker in Windows, ik kopieerde NAAR (schrijven) de USB-stick met 22~23 MB/s en kopieerde VAN (lezen) de USB-stick met 30~34 MB/s.
Hieronder zie je enkele screenshots van HDTune Pro.

Leessnelheid USB-stick

Random Access (IOPS, Snelheid in ms, Snelheid in MB/s)

Filebenchmark (lees- en schrijfsnelheid)

Featureset
Dit zijn de specificaties van de USB-stick:
  • Kingston DataTraveler R500 32GB
  • 32GB (29,8 GB) aan opslagruimte
  • Rubberen behuizing, schokbestendig
  • 5 jaar garantie van Kingston
  • USB 2.0 (backwards compatible met USB 1.1 standaard)
  • Ondersteunde besturingssystemen: Windows 7, Windows Vista, Windows XP (SP2, SP3) Windows 2000 (SP4), Mac OS X 10.5.x + en Linux v. 2.6.x +.
Deze USB-stick heb ik getest op mijn desktop met i7 860 2.8GHz, 500GB WD Black HDD in Windows 7 x64. Voor de test heb ik HDTune Pro 3.50 gebruikt en enkele virtuele machines in Windows 7 ernaar gekopieerd.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Momenteel heb ik deze USB-stick maar enkele dagen en heb geen last van onstabiliteit o.i.d. mocht ik dat in de toekomst tegenkomen, dan zal ik deze review updaten.

Voordat ik wilde halen keek ik natuurlijk in de Pricewatch of er een winkel is die goedkoper dan §60 verkocht. Ik zag wel een paar, maar de dichtstbijzijnde was Informatique in Bergschenhoek. Ik kan altijd even langsrijden als ik problemen heb met dit product. De winkels die goedkoper waren, vond ik wel betrouwbaar, maar je moet dan het artikel opsturen met post terwijl je ook een kwartiertje kan rijden en langs kan gaan.

Met zijn stoere uiterlijk, grote capaciteit en hoge lees- en schrijfsnelheden is dit USB-stick precies wat ik zocht. Uit de tests van HDTune kloppen de waarden wat de fabrikant heeft aangegeven, maar in Windows 7 zijn de snelheden ietwat hoger.
Met alle goede punten bij elkaar is dit wat mij betreft een uitstekende aankoop geweest en raad het iedereen aan!

Update(s)
5-12-2012
Een klein probleempje is dat Windows het USB-stickje laat detecteert. Ook zag ik bij het aansluiten dat het lichtje op de USB-stick constant aanbleef voor 4~5 seconden en daarna ging knipperen. De USB stick heb ik geformatteerd met NTFS. Iemand enig idee? Doe ik iets fout met het gekozen bestandssysteem?

Heb jij ook een Kingston DataTraveler R500 32GB Zwart?

Ik had deze gewonnen met een prijsvraag, na een week haalde ik hem uit het usb slot, per ongeluk zonder eerst de stick uit te schakelen ... en ja hoor, niks meer doen.
En nergens garantie.
Deze hoef ik dus niet meer.
Complimenten voor je eerste prima review _/-\o_
@ SkyZip; wel leuk dat je dit ding heb gewonnen, maar wel jammer dat je geen garantie krijgt.. ik haal dit ding ook zonder "veilig verwijderen" uit en hij doet het gewoon.. zonde joh! :(

@ Mangofruit;
Dankjewel! ik heb zoveel mogelijk aan de "normen" gehouden! thanks voor je reactie! :)
@ SkyZip: Ik hoop dat je hem nog bewaard hebt.

ik heb mijn stick via Ebay gekocht en kan natuurlijk de aankoopbon niet weer vinden. plus dat het een online aankoop is uit AziŽ.

toch heb ik bij Kingston,com een vraag uitgezet met het probleem. omdat de stick echt defect was. binnen een paar uur kreeg ik al reactie dat er een RMA werd aangemaakt, nog geen uur later kreeg ik de RMA al in de mail met het verzoek de stick op te sturen naar het support-supply centrum van Kingston. Gewoon in Nederland. dus zonder bon of factuur toch garantie.

Super service van Kingston. _/-\o_

ik heb net gelezen dat deze usb sticks je bestanden kunnen beschadigen en onleesbaar maken ALS je deze te vol zet, maar waar je ook op moet letten is: de capaciteit die wordt aangegeven op de verpakking/computer IS VAAK NIET DE WARE CAPACITEIT. waardoor je je usb stick VAAK overvol zet.
de ware capaciteit kun je bekijken op het programa

Check Flash

Check Flash – Naast surface testing ook lees- en schrijfsnelheid, MBR, partitie info,etc… functionaliteiten.