Specificaties Tower, 6 interne + 7 externe bays - Bekijk alle specificaties

Aerocool Xpredator Black Edition Review

thomasie 15 april 2011, laatste update op 17 november 2015, 4.590 views

Aerocool Xpredator Black Edition

Pluspunten

• Zwaar
  • Stevig
  • Veel voor je geld
  • Koeling
  • Mooi
  • Goed afgewerkt
  • Stoffilters
  • USB 3.0

Minpunten

• Maar 20 Watt fan controller
  • Stevigheid van 5,25 inch bay afdektplaatjes
  • Te 'groot' raam
  • Te zwakke LEDs
  • Geen Reset knop

Dit is mijn eerste review, dus wees alstublieft aardig.

De Aerocool Xpredator Black Edition

Eerste indruk

De eerste indruk is zwaar en groot, toen de doos binnen kwam was hij veel zwaarder en groter dan gedacht.
Hij heeft geen handvaten, en is eigenlijk gewoon ongeschikt om mee naar LAN party's te nemen. Het is dus wel een gamers case, maar geen LAN-gamers case.

De doos

De doos is van stevig karton, en scheurt dus niet (snel). Verder vind ik de doos niet lelijk, maar het maakt me eigenlijk niet uit: je haalt je spul uit de doos en gooit hem weg...

Toch voor de belangstellende de foto's:

Wat zit er in de doos?

Dit is belangrijker, want hier koop je iets voor. :)
In de doos zitten:
  • De kast (duh!)
  • Schroefjes
  • Een handleiding
  • Tie-wraps
Niet veel dus, maar wel alles wat je nodig hebt.

De Kast zelf

De voorkant
De voorkant van de Xpredator

e kast heeft een stoer 'gamers' uiterlijk. En met 5,25 inch bays en 1 3,25 inch bay zitten de features ook wel goed. Alles is toolless en erg makkelijk.

Het enige wat jammer is dat de 5,25 inch bays bracket niet extreem sterk zijn, maar dit wordt weer goed gemaakt met stof filters.
Als je niet aan je 5,25 inch bays gezekerd wilt bungeejumpen, dan komt alles goed ;)

De bovenkant

De bovenkant van Xpredator

This is where the magic begins.
Er zitten 3 USB 2.0 poorten op, 1 USB 3.0 poort, 1 e-Sata poort, 1 audio out, 1 mic poort, de power button, HD led en het verlichte Xpredator logo (naam). Er is geen mogelijkheid om verlichting uit te zetten, dit kan als nadeel worden opgevat, maar ik vind dit geen probleem.
Verder is er geen reset knop, dit vind ik wel jammer. Het is soms erg fijn om je pc met 1 knop te kunnen resetten; 'gelukkig' was de reset knop van mijn vorige kast toch kapot, dus 'mis' ik hem niet erg.
De knoppen zijn mooi vorm gegeven (kan ook niet veel fout gaan :) ) en gaan goed stroef: je drukt ze niet per ongeluk in (hoe de f*ck zou je dat trouwens doen?).

Er is alleen 1 nadeel aan de fan controllers, namelijk het vermogen. Dit is max 20 Watt, en dit vind ik te weinig, zeker als je je bedenkt dat de meegeleverde fans al ~6 Watt gebruiken. Dan heb je dus nog maar ~14 Watt voor 6 fans. Dit had ik graag anders gezien.

De zijkanten

De linkerkant heeft een mooi raam, waar ook nog eens 4 fans in gehangen kunnen worden. Er zitten alleen twee nadelen aan het dit raam:
1: Je paneel wordt er minder stevig van.
2: (Deze is specifieker voor deze kast) Hij loopt te lang door naar onder; je kan je voeding zien zitten, en dat is jammer vind ik, want nu zie je als nog wat kabels. Hier onder een foto van het probleem.

De Xpredator's te 'grote' raam

De rechterkant is gewoon zwart. Niet veel over te vertellen. Hier een foto:

De rechterkant van de Xpredator

De achterkant van de Xpredator

De achterkant

Deze is gelukkig ook zwart. Verder is het gewoon een achterkant, geen features zoals Anti-mensen-die-je-muis-stelen-tijdens-Lan-party's. Ook begrijpelijk aangezien de kast veel te zwaar is om mee te nemen naar LAN party's.

Verder zitten er 4 gaten voor water cooling. Ze zijn mooi afgewerkt met rubber. Ook dit straalt kwaliteit af.
De gaten voor water cooling aan de achterkant van de Xpredator

Bouwkwaliteit

Dit is gewoon erg goed. Behalve de 5,25 inch bays kan je op alles een goede tik geven. Dit mag ook wel, de kast is namelijk bijna 15(!) KG. Dit komt omdat de kast grotendeels van metaal. Alleen de front cover en top cover is van plastic.

Verder is alles zwart gespoten. De kwaliteit van de verf is ook goed. Geen bobbeltjes, die je nog wel eens ziet op goedkopere kasten.

Ook zit er voor bijna elke mesh/opening een stoffilter. Erg netjes. Je hoeft dus niet elke dag je PC te ontstoffen, dat is wel zo fijn.

Inbouwmogelijkheden

De inbouwmogelijkheden zijn gewoon erg goed. Bijna elk moederbord past in de kast. Namelijk van Micro-ATX to E-ATX. Geen belemmeringen op dit punt dus. Video-kaarten mogen maximaal 33cm lang zijn. Een blik in de pricewatch leert ons dat elke video-kaart in deze kast past!

Er zijn 10 expension slots beschikbaar. Dus je kan quad SLI/CrossFire draaien, en nog 2 expension slots overhouden voor geluidskaarten en dergelijke.

Ook kabels kunnen erg goed achter het moederbord tray worden weg gewerkt. Ook de 24 pins kabel. Je hoeft de kabels ook niet te verspreiden om het paneel nog op de zijkant te krijgen. Er is namelijk erg veel ruimte.

Alle gaten in het moederbord tray is met rubber afgewerkt, zodat je geen kabels ziet lopen. Dit is ook weer een mooie feature.

3.5 HDD's installeer je door ze in een metalen frame te schroeven, ze staan dan op rubber. Dit frame schuif je dan in de HDD kooi, en het frame klikt zich zelf vast. Dit werkt allemaal erg goed.
In het zelfde frame kan je ook een 2.5 SSD installeren, maar deze staat dan niet op rubber. Op het eerste gezicht is dit jammer, maar als je er over nadenkt is het best logisch. SSD's hebben geen bewegende onderdelen, dus die trillen niet, dus rubber is niet nodig.

Koelingsmogelijkheden
Dit zou een sterk punt van de kast moeten zijn. En dat is het ook, er kunnen tot 8 fans in. Er worden 2 230mm fans mee geleverd (waarvan 1 met led, die btw veel te zacht zijn), ik vind dit zelf een beetje mager voor en kast van ~¤120,-. Er zou op zijn minst 1 120 mm fan voor de achterkant moeten worden geleverd. Gelukkig wist ik dit en heb ik 4 scythe fans bij besteld. Hou hier ook rekening mee voor de resultaten....

Er is volgens mij ook genoeg ruimte voor een waterrad bovenin, maar alleen als je de 230mm fan weg haalt. Maar veel weet ik niet over water cooling, dat zul je toch echt moeten Googelen :).

Dit zijn de resultaten van de Xpredator vergeleken met mijn oude kast. Namelijk de Xitac X-gear Vento, oftewel de Vento.

Koelprestaties load, High
Vento, HDD 31 Graden Celsius
Xpredator, HDD 35 Graden Celsius
Vento, Kamer 18.1 Graden Celsius
Xpredator, Kamer 21.4 Graden Celsius

Ik vind de resultaten gewoon erg goed. Eigenlijk is alles kouder, behalve de GPU. Dit had ik wel verwacht, omdat de GPU een erg slechte cooler heeft. Ik ben in ieder geval erg blij hier mee.

Koelprestaties load, Low
Xpredator, System 39 Graden Celsius
Xpredator, HDD 37 Graden Celsius
Vento, Kamer 18.5 Graden Celsius
Xpredator, Kamer 18.7 Graden Celsius

Hier zien we eigenlijk weer het zelfde resultaat. Alles is kouder, behalve de GPU.

Koelprestaties browsen met muziek, High
Xpredator, System 36 Graden Celsius
Xpredator, HDD 38 Graden Celsius
Vento, Kamer 24.6 Graden Celsius
Xpredator, Kamer 22.0 Graden Celsius

Ook hier zien we ongeveer het zelfde resultaat. De Xpredator koelt veel beter, vooral de CPU en het Systeem is gewoon veel kouder.

Koelprestaties browsen met muziek, Low
Vento, GPU 50 Graden Celsius
Xpredator, System 37 Graden Celsius
Xpredator, HDD 37 Graden Celsius
Vento, Kamer 24.2 Graden Celsius
Xpredator, Kamer 21.7 Graden Celsius

Het begint saai te worden... :) De kast kan gewoon meer koude lucht aan zuigen. Resultaat=kouder.

Geluidsproductie

Deze is op High wel erg hoog, zeker met al mijn extra fans, die trouwens niet echt hard nodig zijn :)
Daarom heb ik de tests nog een keer herhaald op de 'Sweetspot'.

Koelprestaties browsen met muziek, Sweetspot
Xpredator, GPU 45 Graden Celsius
Xpredator, CPU 44 Graden Celsius
Xpredator, System 32 Graden Celsius
Xpredator, HDD 34 Graden Celsius
Xpredator, Kamer 21.7 Graden Celsius

Zoals je ziet heeft het wel wat nut als je de fans een beetje aan doet. Maar als het systeem gestrest is zou er meer verandering moeten komen.

Koelprestaties load, Sweetspot
Xpredator, GPU 77 Graden Celsius
Xpredator, CPU 61 Graden Celsius
Xpredator, System 49 Graden Celsius
Xpredator, HDD 39 Graden Celsius
Xpredator, Kamer 25 Graden Celsius

Zoals je ziet heeft het ook hier niet veel nut om de fans omhoog de zetten. Maar als je deze grafiek bekijkt, zie dan ook de kamer temperatuur. Die is namelijk erg hoog

Todo-list:
-Gestreste sweetspot
-Koelprestaties met Scythe Mugen II Rev B.

Edit1: Foto's van de binnenkant van de kast, en 1 fan van de kast toegevoegd.
Edit2: Gestreste sweetspot toegevoegd

Heb jij ook een Aerocool Xpredator Black Edition?

Leuke review. Maar te veel smiley's in je tekst om al je grappen te maskeren. Heel irritant tijdens het lezen.
Zelf totaal geen last van gehad tijdens het lezen. Niet iedereen kan constant serieus zijn en dat is ook zeker geen vereiste van een goeie review.
Ik zie er liever wat lol in, dus ik vind die smiley's zeker geen eyesore.

Nette review! Vind het goeie punten die je aanhaalt , een missende resetknop vind ik wel lastig, aangezien ik vrij vaak moet resetten als er wat misgaat met OC's enzo ;)
Ook mooi dat je die statistieken allemaal hebt gemaakt ten opzichte van je vorige kast, alhoewel daar natuurlijk andere fans in zaten (of iig... Waarschijnlijk minder, aangezien je er 4 bij hebt gekocht).

Verder: De GPU lijkt me inderdaad wel koeler dan in je vorige kast. Het verschil is echter niet heel groot, daar ben ik het mee eens.

Veel plezier van je kast!
De reset knop, ja dat is idd jammer. Maar als je de power button lang in gedrukt houd, dan gaat de computer natuurlijk wel uit. Je kan wel zonder, maar het is gewoon jammer.

Bedankt voor je commentaar! Wat zin verbeter punten voor me? Ik heb namelijk nu 3 sterren, en dat wil ik gaan verbeteren!
@RoyAmsterdam

Wat een bullshitopmerking.
Een beetje kracht bij zetten met een smiley hoort er bij.
Dat hoort ook op msn en tweakers heeft die functie ook.
Ik denk dat je zelf irri denkt.
misschien ligt het aan mij, maar volgens mij is 45 graden kouder dan 50.
(doelende op het alles kouder behalve GPU verhaal)
Ja, hij is wel kouder. Maar als je mee neemt dat bij de Vento mijn kamer ~3 graden Celsius warmer was, en als het vergelijkt met andere onderdelen. Dan vind ik dat die ~2 graden Celsius verwaarloosbaar zijn...
Prima review. Aerocool maakt inderdaad hele fijne kasten, heb zelf ook een PGS serie kast (bx-500) en ben er zeer tevreden mee.
leuke review :), helaas mis ik wel wat foto's van de binnenkant van je kast!
Zo beter?
Ik heb wat foto's toegevoegd. :)
Zou je voor mij eens goed kunnen kijken of je er een 360Rad bovenin kwijt kan? de 32cm fan haal ik er dan uiteraard uit zoals je al schreef. Kan er weinig over vinden :(
360Rad gaat sowieso niet passen. 280 Waarschijnlijk wel, en die zijn ook vaak nog beter dan een 360 (minder 'dode' ruimte (ruimte waar minder lucht door heen gaat) en het opp verschilt ook maar 360*120-280*140=4000 mm2).

DM even als je meer foto's wilt over de bovenkant. Die maak ik dan zo snel mogelijk (morgen/overmorgen).
Jammer, en nee ik ben echt een kast nodig voor een 360 radiator.. Ik koel er een 2500k mee op 4,5ghz en twee keer een 560TI. dat is met deze radiator al krap en een 280 al helemaal.

Toch bedankt! :) nette review trouwens ;)
Goede review , maar 6 smileys dus nog een paar meer en het is egt een plaatje :+
En voor de reset kabeltje met knop achter mesh voorkant , met een cd-lade prikker b.v
te bedienen toch aanwezig maar niet in zicht
Zou je AUB je reactie nog eens willen doorlezen? Ik begrijp namelijk niet echt wat je bedoelt...
[/no flame]

Als reactie op het teveel aan smileys van RoyAmsterdam , van mijn part staan er 1000 gewoon doen

te bedienen toch aanwezig maar niet in zicht

Lijkt me duidelijk kabeltje met "push-in schakelaar is/als contact knop" achter mesh voorkant
te bedienen met b.v een pushpin om de lade van een cd/dvd speler die niet open gaat met de eject-knop En voila een reset-button

Ik gebruik dit om mijn cmos tewissen zonder de kast in te moeten , maar is ook als reset knop te gebruiken

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 19 april 2011 18:19]

Oh, dank! Ik begrijp alleen niet helemaal hoe je dat met de reset knop doet. Kan je dan überhaupt je CD lade nog open doen? Zo ja, dan doe ik het zeker!
Oh ja, dat is eigenlijk best logisch...
Alleen wil ik eigenlijk nog niet echt een gaatje in mijn kast :)
Toch maar eens over nadenken, misschien achter bij de extensions bays, interessant...
Nette review. Met plezier gelezen. Ook met de smileys en foto's. De opmerkingen over de voeding en de reset-knop zijn zaken waar je waarschijnlijk potentiele kopers een plezier mee doet door ze op te merken. Dat, en de 5.25" brackets. Mijns inziens netjes verwerkt.

Voor 5 sterren?, pff, geen idee. Ik persoonlijk heb niet het idee verschrikkelijk veel te missen. Welicht is-ie toch net té kort voor de die-hard tweaker. En die tref je hier. Dimensies, omtrek, afmetingen. En wellicht wat lay-out, aangezien bepaalde gedeeltes niet geheel correct doorlopen naast een foto. In mijn browser dan. FF.

Succes,

/usgaap
Ja ik heb de layout nog een keer doorgelopen op FF, Chrome en IE8; Meerdere resoluties, maar ik kan geen fout vinden. kan je me misschien een screenshot DM'en? Dan kan ik er wat aan doen. :)
Super review, zit nu te twijfelen tussen dit en een HAF X
Ik zou zeker voor de Xpredator gaan. Die is namelijk 3 tot 4 tientjes goedkoper, en heeft (volgens mij) meer opties. Zeker als je een fancontroller wilt is deze kast beter, anders moet je die namelijk nog erbij gaan kopen, en wordt je kast nog duurder.
Bedankt voor deze duidelijke doch niet te lange review.. Zo wil ik ze vaker zien!

Als ik de kasten Aerocool voorheen zag, had ik het idee dat de afwerking te wensen overliet, maar deze kast ziet er erg degelijk én uitgebreid uit!

[Reactie gewijzigd door ItaloMike op 16 april 2011 09:11]

Bedankt voor de review, want ik weet nu precies wat ik wilde weten, zoals een review hoort te zijn. Persoonlijk hou ik van smilies :*) . Mooie kast verder, ik denk dat ik wel zonder reset knop kan leven. Alleen 1 vraagje, voor de Fan-controllers, 20 watt per controller begrijp ik?
Nee, het is een max vermogen van 10W per controller, dus in totaal 20W.
Niet echt veel, maar voor de meeste mensen IMO wel genoeg.
Dank je voor je commentaar, and please rate :)
Dan snap ik je min-punt :P.