Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys E4200 Review

Jeroen198Newbie 7 april 2011, laatste update op 7 april 2011, 4.608 views

Linksys E4200

Pluspunten

• 1) Makkelijk om aan te sluiten. Mocht je de originele software gebruiken is het een kwestie van 10 minuten en de boel draait. (W)(Lan)
  • 2) Instellen van vaste IP adressen, gastaccounts etc. is erg makkelijk. Ook kun je de boel op MAC adres beheren wat in mijn geval erg handig was.

Minpunten

• 1) Bereik. Het bereik van de router blijft maar "knipperen" het ene moment zeer goed en dan weer enorm laag. De router hangt netjes aan de muur zonder andere electra (Behalve de eigen bekabeling)
  • 2) UPnP/DLNA via USB aangesloten en wat blijkt er is maar een hele beperkte lijst met ondersteunde HDD's die een schappelijke dataoverdracht hebben. Echter de LaCie schijven zijn nergens terug te vinden in de testen en in de winkel werd er gezegd dat zo goed als alles word ondersteund. Na een chatsessie met de support heb ik te horen gekregen dat LaCie schijven niet ondersteund zijn. Beter gezegd er zijn maar 8 externe HDD's die ondersteunt worden en dat zijn nou niet de schijven die je overal kunt kopen. De overall support op UPnP is slecht en mijn problemen worden tot nu toe toegeschreven aan de TV, HDD of bekabeling. Een soort van kastje naar de muur verhaal geworden.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 2
Sinds deze week de router gekocht en veel problemen gehad, maar met wat speur en chatwerk er toch uitgekomen. (Soort van..Zie de rest van de revieuw)

Mijn advies: Is de router voor het gebruiken van internet/shared folders/print server etc. Prima apparaat. Wil je hem tevens als "mediarouter" gebruiken kijk dan naar een andere oplossing ipv de USB connectie. Via NAS werkt het prima, maar dan is het een beetje zijn doel voorbij ;-)

Heb jij ook een Linksys E4200?

De kracht van deze router is juist zijn WiFi, de hoge compatibiliteit hiervan, en de hoge WAN>LAN doorvoer. Hierover zie ik geen enkele benchmark.

Tevens staan er een paar spel- en grammaticafouten in je review, en mis ik elke vorm van zelf-experimentatie in deze opzet, waarom werken je schijfen niet, en welke schijven werken wel? De broadcom chips staan bekend om lage doorvoersnelheden wat USB betreft, maar mijn eigen sweex behuizing met een Western Digital 80GB harddrive trekt toch een 'redelijke' 11 mbyte/sec; niet veel, maar genoeg voor auto-backuppen.

Goed, je hebt WAN/LAN doorvoer niet getest, en dat is al een heel gebrek. Daarnaast kan ik me niet vinden in je WLAN conclusie, deze router gooit in elke andere review hoge ogen, en ik ondervind hetzelfde, heb je hem al geprobeerd op de grond neer te zetten? WiFi signalen hebben een bepaalde vorm, en dat brengt me bij wat misschien je 'probleem' is, want laten we wel zijn:

Dit is geen review, dit is een probleem topic, je hebt jezelf gisteren geregistreerd en deze 'review' online gezet, waarschijnlijk omdat je GoT niet kon vinden, hoewel dat ook niet voor problemen bedoelt is, zijn er wel degelijk antwoorden te vinden. WiFi signalen hebben een bepaalde 'vorm', en je kunt je antennes niet richten.

Naast dat je waarschijnlijk helemaal niet met de kanalen gespeeld hebt, zal de "paraplu" vorm je ook opbreken, normaliter geven de 6(!!) antenne's in deze router op zowel de 5 als de 2.4GHz band ruim voldoende ontvangst, en deze router wordt geroemd om zijn WiFi snelheid en kwaliteit, naast zijn WAN>LAN doorvoer wat ideaal is voor snelle kabelverbindingen; mijn eigen korte benches tonen aan dat deze router 593mbit/sec kan overpompen van zijn WAN verbinding naar de LAN verbindingen.
Installeer een keer dd-wrt, dat verhelpt vast al veel van je problemen.
Koop anders een goedkope router en een mediaspeler.
Ik heb 'm ook en ben er erg over te spreken.

Het helpt als je hem horizontaal positioneert i.p.v. aan de muur hangt. Heeft te maken met de vorm van de interne antennes. Daarom zitten er waarschijnlijk ook geen ophangsleufjes aan de onderkant...
Geen DD-WRT gebruiken, gebruik OpenWRT.
Kleine footprint en veel betere ondersteuning en mogelijkheden. Tevens bij gebruik van nieuwere OpenWRT snapshots zit er behoorlijke vernieuwingen in de Web Management interface!
Installeren is eitje, de-bricken nog makkelijker en talloze opties/functionaliteiten meer beschikbaar dan DD-WRT.

Web Management moet je altijd ff met de hand installeren, 4 commando'tjes wanneer router met WAN poort aan internet hangt (dus bv achter 'oude' router):
opkg update
opkg install luci
/etc/init.d/uhttpd enable
/etc/init.d/uhttpd start
Ik heb deze router sinds gisteren en tot nu toe niks dan lof over dit apparaat, werkt out-of-the-box als een zonnetje. Wat mij betreft een aanrader en mijn advies is dan ook om deze ''review'' met een behoorlijke scheut zout te nemen.
Wat mij betreft is dit geen review, eerder een klaagzang van een user die zijn ei kwijt wil omdat er iets niet naar de zin werkt. Dergelijke reviews kun je beter op kieskeurig.nl zetten. Van tweakers review verwachten we dat je je (vooraf) verdiept in de materie, testen doet, bronnen vermeld van beweringen die je doet etc.
Heb deze router ook dit weekend besteld, dus ben benieuwd of die de beloofde resultaten kan waarmaken.

Ik wacht in spanning af tot ik de router krijg :9