T-Mobile G1 Zwart Review

GZFan 7 april 2011, laatste update op 7 april 2011, 1.113 views

T-Mobile G1 Zwart

Pluspunten

• Zeer goedkoop
  • Relatief snel
  • Fijn toetsenbord
  • Actieve community op XDA
  • Veel software verkrijgbaar

Minpunten

• Niet 'echt mooi'
  • Geen 3.5mm audio aansluiting; overigens goed op te lossen door goedkope adapter.
  • Camera slecht in donker
  • Klepjes zijn vreemd

Aankoop en insteek review
Ik had al anderhalf jaar een HTC Hero. Prima telefoon, maar ik kreeg steeds meer een hekel aan het typen op een scherm. Ik gebruikte vaker de del-knop dan de spatie voor mijn idee. Daarom ging ik mij oriŽnteren op telefoons met een hardware-keyboard. Verder had ik de vereiste dat het niet veel mocht kosten, en ik sowieso de calendar met Google gesynchroniseerd wilde hebben en notities op een willekeurige manier, als ze maar benaderbaar zouden zijn vanaf mijn laptop.
Het duurde niet lang voor ik tot de conclusie kwam dat Android de meest gemakkelijke oplossing zou zijn. Maar van Android-toestellen met een hardware-keyboard zijn er niet veel. Aanvankelijk keek ik vooral naar de Milestone en de Milestone 2. Het mocht best een tweedehands toestel zijn, maar omdat de Milestone niet in Nederland uitgebracht is, zijn deze amper op de markt. En al helemaal niet voor een mooie prijs. Ineens viel mijn oog op de G1. Geen mooi toestel, maar zo op het eerste gezicht ideaal. De processor is dezelfde als in de Hero, dus wat dat betreft zou ik er sowieso niet op achteruitgaan, zo dacht ik. Toen ik op XDA ging rondsnuffelen zag ik dat er een grote en actieve community is. De developers werken hard om het toestel up-to-date te houden. Omdat ik ook altijd custom ROMs op mijn Hero draaide, sprak dit me wel aan. De Hero ging via Marktplaats de deur uit en de G1 kwam voor 140 euro, spiksplinternieuw binnen.

De meeste reviews van de G1 zijn gemaakt in de tijd dat deze nieuw op de markt kwam. Maar in de tussentijd hebben de mensen op XDA niet stil gezeten. Deze review maak ik op basis van een G1 waar redelijk wat aan 'getweakt' is, met de mogelijkheden van dit moment (april 2011). Zo nu en dan maak ik de vergelijkingen met de Hero, omdat dit mijn vorige mobiel was.

Hardware / Bouwkwaliteit
Algemeen en installatie
Toen ik de telefoon uit de doos pakte, viel me meteen op dat toestel dik is. Daarnaast is het zwaar. De 'lelijkheid' valt hard mee. Op plaatjes lijkt hij logger dan dat hij in werkelijkheid is. Om de G1 voor het eerst te gebruiken moet je de SIM en batterij plaatsen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De achterkant zit echt muurvast! Pas na twee minuten kreeg ik door dat brute kracht de enige optie was. En ja, dat werkte. Niet echt een fijn, om een nieuw toestel meteen zo te moeten behandelen, maar het werkte. De batterij en SIM gingen er overigens gemakkelijk in en het terugplaatsen van de achterkant was een fluitje van een cent. Gelukkig is het plaatsen van de SIM een eenmalige actie...

Slidermechanisme
Het scherm schuift op een bijzondere manier over het toetsenbord. Het klikt met een soort veer vast op zowel de dichtgeschoven als opengeschoven stand. Daarmee blijft het scherm goed zitten; zelfs als ik hard schudt met het toestel blijft het scherm omhoogstaan. Als het opengeschoven is, zit er iets speling tussen het scherm en de rest van het toestel. Ik kan het scherm zo'n 0,2mm optillen. Verder lijkt het scherm iets scheefgezakt; alsof het linkergedeelte meer naar beneden hangt dan de rechterkant.

Toetsen(bord) en trackball
Als het toestel dichtgeschoven is, zijn er 8 knoppen en een trackball te vinden op het toestel. Aan de linker zijkant zitten de twee volumeknoppen. Rechts zit de cameraknop. Hier kom ik later op terug.
Op de voorkant zitten de standaard Android-knoppen: van links naar rechts Opnemen, Home, trackball, Terug en BeŽindigen. Midden boven de trackball zit de laatste knop: Menu. De knoppen voelen stevig aan, en geven duidelijke feedback bij het indrukken.
De trackball is een beetje stroef in het rollen. Volgens mij is dit ongeveer dezelfde als ik op de Hero had zitten. Hoewel sommigen er ernstige problemen mee hadden deed de mijne het na anderhalf jaar nog prima. Ik denk dat dit te maken heeft met hoe vies de plek is waar je de telefoon opbergt. Een rommelige broekzak lijkt me bijvoorbeeld niet handig.

Aansluitingen
Op de G1 mist de 3.5mm aansluiting voor de audio, die ik op de Hero wel had. Daardoor ben ik aangewezen op de headset die meegeleverd is. Ook hier kom ik later op terug. De headset moet in dezelfde poort als de usb-kabel en oplader: Onderaan de telefoon zit een klein kunststof klepje. Met een priegelig, dun, plastic buisje (1mm dik) zit het vast in de telefoon. Het lijkt me dat dit geen lang leven beschoren is. De tijd zal het leren. Overigens is het klepje ook niet echt nodig: Op de Hero zat exact dezelfde aansluiting; zonder klepje, en die werkte gewoon prima.

Geheugenkaart
Bij het toestel zat een 8GB geheugenkaart, class 6. In het dikke gedeelte van het toestel (onder de knop 'Opnemen') zit een klein plastic strookje. Deze moet je wegduwen. De kaart kan je dan gewoon indrukken tot hij klikt. Over dat plastic strookje ben ik niet zo tevreden: Ik schat dat je het geen 50 keer open en dicht kan doen...

De telefoon is wat de bouwkwaliteit betreft geen hoogvlieger. Als de onderdelen eenmaal geplaatst zijn (SIM, Batterij en geheugenkaart), kan je ze volgens mij beter gewoon laten zitten... Verder is de kwaliteit voor dit onderdeel voldoende tot goed.

Tweaken
Als je de G1 uit het doosje haalt, staat er Android 1.6 op. Op zich kan dat prima, maar er zitten wat nadelen aan. Wat voor mij vooral belangrijk was om naar Android 2.+ te gaan is dat de kalender beter is uitgewerkt en er dan meer applicaties beschikbaar zijn (Onder andere Catch Notes, must have!).
Nog voor ik de G1 kocht viel me op dat de developers die actief zijn op XDA voor de G1 veel samenwerken. In ieder geval veel meer dan bij de Hero het geval was. Het gevolg daarvan is dat er door het delen van de kennis meer uit de hardware gehaald kan worden.
Dezelfde dag als dat ik de G1 kreeg heb ik hem nog geroot en van nieuwe software voorzien. Ik had redelijk wat ervaring met de Hero, dat scheelt sowieso, maar het kostte me al met al geen half uur voor ik een custom ROM draaiend had. Het is echt heel gemakkelijk beschreven. Na verschillende ROMs geprobeerd te hebben, ben ik blijven steken op Just Another Awesome Rom 5.2. Android 2.2.1, het ziet er mooi uit, en het werkt snel.
Een ander voordeel van rooten is dat je een andere kernel kan installeren, waardoor je kan overclocken. Standaard draait de G1 op 528 Mhz; de mijne kan zonder problemen 633 aan.
Doordat de CPU door deze kernel minder volt gebruikt, kan je uiteindelijk weer langer met een batterij-lading.

Prestaties
Geluid
De kwaliteit van het geluid tijdens gesprekken is naar beide kanten prima. Ik heb het idee dat het geluid van de speaker zelfs helderder is dan bij de Hero.
De speaker die aan de achterkant zit is voldoende, maar zeker niet goed. Muziek klinkt er blikkerig door. Als het volume (bijna) op het hardst staat kraakt het ook. De ringtones klinken helder en duidelijk; ik heb nog geen sms gemist, ook niet in een lawaaiige omgeving.
Doordat het toestel geen 3.5mm aansluiting heeft voor de audio, ben ik aangewezen op de meegeleverde headset. Het geluid is heel vlak. Lage tonen worden ook niet fijn weergegeven. Prima om even te luisteren, niet geschikt om van te genieten...
[edit] Voor zeer weinig geld kan je een adapter bestellen, waarmee je wel een 3.5mm aansluiting hebt en je je eigen dopjes/boxen kan aansluiten. (Met dank aan ewt)

Camera
In het verleden heb ik tweemaal een Sony Ericsson gehad. Een K750i en een K770. De camera's van die telefoons waren erg goed. Toen ik de Hero kreeg, viel me de kwaliteit van de camera enorm tegen. De G1 is eigenlijk nog slechter. Er moet flink licht zijn, en de telefoon moet zo'n 2 seconden volledig stil worden gehouden voor er een fatsoenlijke foto uit komt. (Voorbeeld). Overigens is de autofocus wel erg goed in vergelijking met de rest van de camera. (Voorbeeld)
Een handige optie, die ik als de camera beter was veel vaker zou gebruiken is dit: Als het toestel ontgrendeld is kan je door 1 tot 2 seconden de camera-knop ingedrukt te houden de camera-applicatie starten, ongeacht in welk programma je zit.

GPS
Hoe snel het 'standaard' werkt, weet ik niet, maar ik heb meteen na de installatie van Just Another Awesome Rom 5.2 FasterFix geÔnstalleerd. Als ik buiten sta heb ik binnen 10 seconden (meestal minder dan 5) een GPS-fix.
Navigeren gaat goed met Google Maps Navigatie, al kost dat veel stroom. Een autolader is in dat geval eigenlijk onontbeerlijk.

Batterij
Bij normaal gebruik kan ik gemakkelijk de dag doorkomen. Als ik nu kijk ben ik 3 uur en 42 minuten op de batterij en heb ik nog 92% over. Ik heb WiFi en de gewone dataverbinding altijd aan. Gmail, Calendar en Twitter automatisch worden gesynchroniseerd. Als ik de data-verbindingen en synchronisatie uitschakel heb ik na 18 uur nog 97% batterij over.
Als je elke nacht de lader gebruikt hoef je met deze telefoon met deze ROM je hier in ieder geval geen zorgen over te maken.

Toetsenbord
Het toetsenbord is de reden dat ik deze telefoon aangeschaft heb. En het heeft zijn verwachtingen tot nu toe waargemaakt. Doordat er tussen de toetsen steeds een stuk ruimte zit, heb je bijna geen last van typfouten. De knopjes voelen ook stevig aan en geven een duidelijke feedback bij het indrukken. Elke toets heeft een tweede functie die aangeroepen kan worden door de ALT-toets. Bijvoorbeeld: ALT+H = : en ALT+9 = (. Behalve het dollarteken is ook de euro aanwezig. Handig!
Achter het toetsenbord zit een lichtje De toetsen zelf zijn mat-zwart. De letters en cijfers zijn van doorschijnend materiaal, zodat je ook 's avonds goed kan smsen.
Een andere handige functie van het toetsenbord is de zogenaamde 'Quick Launch'. Hiermee kan je met de zoekknop icm een andere knop een programma naar keuze openen. Ik heb bijvoorbeeld ingesteld: Search+c = Calendar, Search+g = Gmail, Search+N = Catch Notes. Op deze manier kan je veel sneller multitasken als op de 'standaard-Android-manier'; de longpress op Home.

Benchmarks
Ik heb gewoon een aantal benchmarks achter elkaar gedraait; elk twee keer, en deze gemiddeld; zonder reboots tussendoor.
Just for fun, voor de mensen die er van houden... ;)
Linpack for Android

Met geluid: 25.2 FPS
Zonder geluid: 26.6 FPS

Quadrant Standard Edition

Benchmarks? Praktijktest!
Volgens sommigen zeggen benchmarks alles; volgens anderen zeggen benchmarks niets.
Voor de laatste groep het volgende:
In het gewone dagelijkse gebruik voelt mijn G1 goed en snel aan. Het openen van een 'gewoon programma' gaat soepel. Het voelt ook allemaal net iets sneller aan dan bij de Hero.
Wat niet zo goed is, is de browser. Het laden van tweakers.net over WiFi duurt 11/12 seconden. Als je gebruik maakt van Opera Mini webbrowser gaat dit overigens een stuk sneller: 5/6 seconden.
Voor het spelen van games is de G1 niet zo geschikt. De CPU is gewoon niet krachtig genoeg om zware 3d games te trekken. Maar een spel als Speedx 3D is wel weer heel goed speelbaar. Sowieso werken 'alle' 2d spellen en puzzels wel gewoon goed.

Conclusie en slot
Na ruim een halve maand 'spelen' met mijn G1 denk ik dat ik een redelijk beeld van het toestel gekregen heb. De reden dat ik hem kocht was het toetsenbord en die heeft zijn verwachtingen waargemaakt. De stap van de Hero naar de G1 lijkt een stap terug, maar hij voelt als een vooruitgang. Ik kan elke Hero-bezitter, met een beetje verstand van techniek aanraden hetzelfde te doen.
De G1 is -zoals hij uit de fabriek komt- een verouderd apparaat. Door wat te tweaken is hij echter zonder al te veel moeite enorm te verbeteren.
Uiteraard is hij niet zo goed als zijn grote broer, de HTC Desire Z. Maar de snelheidswinst die je dan hebt is naar mijn mening dit enorme prijsverschil niet waard.

Heb jij ook een T-Mobile G1 Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb zelf 2 jaar de G1 gebruikt in de auto als radio met dit converter kabeltje:

De mini usb heeft is niet standaard maar van HTC, er zit 1 extra pinnetje in voor geluid.

[Reactie gewijzigd door ewt op 7 april 2011 20:16]

Thanks, ik heb het opgenomen.
Zie je veel verschil in het batterijgebruik bij verschillende ROMs? Mijn G1 draait COS-DS, en mijn batterij is al op na een halve dag(het is wel meer een speeltje dan een echte telefoon, maar goed). Dat kan natuurlijk liggen dat deze tweedehands is en dus een gebruikte batterij heeft, maar ik zou het toch prettig vinden om het beter te hebben.

Verder een mooie review.
Vooral de kernel kan veel batterij-winst of -verlies opleveren is mijn ervaring bij de Hero.
Hiervoor had ik Biffmod draaien. Behalve dat hij langzamer was, kon ik ook minder lang met de batterij (18 uur was de max).
Het kan dus behoorlijk veel schelen ja.
Ik heb zelf een G1 hiervoor gehad, en de community eromheen is geweldig ja. Altijd de nieuwste android :). Alhoewel het wel duidelijk wat langzamer gaat bij elke update.

De achterkant openen is overigs vrij simpel, Je moet de G1 open schuiven en dan kan je zonder veel kracht links van het toetsenbord de achterkant los maken. Als je de achterkant op een andere manier wilt open maken kan ik me voorstellen dat daar veel kracht voor nodig is.

Inmiddels in bezit van de HTC Desire Z (Ook bekend als de G2), Heeft ook een tobo en is gewoon qua alles weer een stuk sneller :). Personelijk vind ik het zelf de snelheidwinst wel waard, Zeker op gebied van GPU is het een stuk beter.

[Reactie gewijzigd door Comgenie op 7 april 2011 21:31]

Nou, op die manier heb ik het dus ook gedaan, precies volgens het boekje. Maar hij zat echt verschrikkelijk strak.

Wat betreft de GPU heb je gelijk. Omdat ik zelf eigenlijk nooit game vind ik dit zelf niet heel belangrijk. Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat anderen andere keuzes maken.
Overigens vind ik de Desire Z een prachtig toestel... :)
Nette review! :)
Herken een heleboel dingetjes wel van mij LG GW620, deze heeft bijna dezelfde specs als de G1/Hero en staat ook custom 2.2.1 op wat het toestel merkbaar sneller heeft gemaakt.
Ik vind je proeffoto's voor zon camera nog best wel meevallen btw, zit geen ruis oid in dus.
En het verschil met de Hero lijkt me vrij weing, zijn meer de details denk ik zo.
Waarom geen Desire Z?
140 euro vs 365 euro.
Zie ook de laatste zin van de review
Prijsverschil is erg groot :)
Dus je gaat van een Hero naar een G1 8)7 ?
Dat is een achteruitgang van jewelste...
En je hebt de review ook gelezen?
Nadelen G1 tov Hero:
  • Batterij is minder
  • Camera slechter
  • Geen 3.5mm audio-aansluiting
Hiertegenin:
  • Batterij is ruim voldoende voor 1 dag
  • Camera gebruik ik amper (5 foto's per maand)
  • Eenvoudig op te lossen door goedkope adapter
Voordelen G1 tov Hero:
  • Hardware-keyboard
  • Hierdoor effectiever gebruik van je schermruimte
  • Voelt sneller aan
Al met al heeft de G1 dus vooral voordelen voor mij.

[Reactie gewijzigd door GZFan op 7 april 2011 23:27]

Ja die is ook prachtig, ook mijn opvolger van de G1, maar wat heeft de G1 toch een heerlijk toetsenbord. Heeft me maanden gekost om echt helemaal gewend te raken aan 4 typrijen.