Samsung Galaxy Mini S5570 Grijs Review

Joen 7 april 2011, laatste update op 7 april 2011, 16.550 views

Samsung Galaxy Mini S5570 Grijs

Pluspunten

• Klein toestel dat ideaal voor in de broekzak is. Betrouwbaar en goedkoop. Ideaal voor beginners in Android.

Minpunten

• Het LCD scherm kijkt niet prettig. De kijkhoek is klein.
  • De resolutie van het scherm is ook erg laag waardoor diverse populaire apps niet te gebruiken zijn op de Samsung Galaxy Mini.
  • De kwaliteit van de camera laat ook te wensen over. Foto's zijn onscherp/blurry en er ontbreekt een flitser.

De Samsung Galaxy Mini: goedkoop instapmodelletje voor de niet veeleisende beller

Enige tijd geleden heb ik de Samsung Galaxy Mini als 2e toestel naast mijn HTC Desire Z gekocht. De Galaxy Mini doet voornamelijk dienst als SMS Gateway (vanuit mijn zelfgebouwde websites SMS-jes kunnen sturen en ontvangen) en daarnaast als noodtoestel (voor het geval dat mijn HTC Desire Z ooit niet goed zou werken). De vriendin van een kameraad van mij heeft dit toestel onlangs besteld en wilde graag mijn mening weten over de Galaxy Mini. Hoe kun je dat nu mooier doen dan in een review zodat ik niet alleen haar, maar de hele wereld kan laten weten wat ik van de Galaxy Mini vind. ;)

Verpakking en inhoud
Hier valt weinig over te zeggen. Het is een zeer kleine verpakking, maar alles wat je nodig hebt zet er in. Qua hardware wordt er de telefoon, een USB-kabeltje en een lader geleverd. Verder vind je o.a. een garantieboekje en snelstart handleiding.

Zowel de USB-kabel als de lader-kabel vind ik wel erg plat en dun wat mij makkelijk lijkt te kunnen beschadigen.

Uiterlijk van de telefoon
De goedkope Galaxy Mini mag zich qua design meten met de duurdere toestellen: zwart, met glimmende grijze rand en mooie afgeronde hoeken. De Home-knop heeft een mooie glimmende rand. Ook de Menu-knop en Back-knop hebben mooie glimmende symbooltjes er op staan.

De achterkant heeft llerlei kleine putjes wat volgens mij extra grip moet geven. Ik heb het idee dat het inderdaad extra grip geeft. Op de achterkant vind je ook de camera (beetje oude webcam kwaliteit en zonder flitser) en in de plooi vind je de uitsparingen waar het geluid van de speaker door heen kan komen. De speaker geeft een best aardig geluid af door deze holle ruimte. Mijn HTC Desire Z heeft geen holle ruimte tussen de speaker en de behuizing zitten waardoor je op dat toestel de muziek niet meer hoort als je hem op een tafel oid legt.

Aan de linkerkant vind je een uitsparing waar je een keycord/lanyard draadje door heen kan halen en de volumeknoppen. Deze volumeknoppen zijn prettig klein en je drukt ze in tegenstelling tot mijn HTC Desire Z volumeknoppen niet snel per ongeluk in.

Aan de rechterkant vind je de Power-knop en het Micro-SD kaart slot. De Power-knop lijkt een onlogische plek te hebben (je verwacht hem wat hoger of bovenop het toestel, maar in de praktijk is het best wel een prettige plek. De Micro-SD kaart kun je in tegenstelling tot op mijn HTC Desire Z verwisselen terwijl je toestel nog aan staat. Aanraden zou ik dat zeker niet doen (en anders op zijn minst even de kaart eerst unmounten in Android).

Aan de bovenkant vind je een aansluiting voor een 3,5mm jackplug voor een koptelefoon. Ik weet niet zeker of hier ook een headset op aan te sluiten valt. Ik heb dit zelf niet nodig aangezien ik de Galaxy Mini zoals eerder hier boven genoemd niet gebruik voor dagelijks gebruik onderweg.
Rechts naast de koptelefoon aansluiting vind je een afdekplaatje voor de Mico-USB aansluiting. Ik vind het jammer dat de Micro-USB aansluiting verscholen zit achter een afdekplaatje. Het is vooral erg onhandig als je je toestel elke nacht oplaad en dan steeds het plaatje moet openen en sluiten.

Aan de onderkant bevind zich alleen een klein gaatje voor de microfoon.

Scherm
Het beeldscherm vind ik niet van geweldig hoge kwaliteit. Het is jammer dat Samsung niet als haar andere modellen heeft gekozen voor SAMOLED of AMOLED. Het lijkt er op dat Samsung heeft gekozen voor een doodnormale LCD. Dit komt de kijkhoek niet ten goed en je ziet duidelijk een negatief beeld ontstaan als je te schuin naar het toestel kijkt. Ook recht van voren gezien kijkt een LCD wat onprettiger dan het type scherm dat in mijn HTC Desire Z zit (dat is geloof ik SLCD). Ook de resolutie is tamelijk laag wat het kijken naar het scherm een extra stap vervelender maakt.

Geluid
Zoals eerder hier boven aangegeven produceert de Galaxy Mini een prima geluid. Het is natuurlijk geen zware bass box, maar presteert in ieder geval beter dan de veel duurdere HTC Desire Z die ik heb. Dit kom mede doordat er een holle ruimte zit tussen de speaker en uitsparingen voor de speaker in de plooi aan de achterkant van de Galaxy Mini.

Camera
De in de specificaties genoemde camerakwaliteit van 3,12 megapixels zegt niet zo veel. De foto's zijn vaak erg blurry en dus niet scherp. Het lijkt op de kwaliteit van een nogal oude webcam. Ook is het ontbreken van een flitser een groot gemis.

Schil van Samsung om Android
Hier over wisselt mijn mening afhankelijk van welk specifiek onderdeel we over spreken. Het uiterlijk van de schil is zeker wel mooi te noemen. De app-launcher vind ik echter niet helemaal prettig werken. Alle applicaties staan niet op een specifieke volgorde gesorteerd. Over het algemeen worden nieuwe apps wel achteraan geplaatst en kun je via een bewerkmenu wel heel handig app-iconen verplaatsen, maar er ontbreken snelle opties voor sorteren op naam, datum app toegevoegd, etc.

Ook vind ik het jammer dat Samsung geen aangepaste browser levert zoals HTC dat doet. Ik merk dat ik met de standaard Android browser 1 hele handige functie heel erg mis: dat bij het inzoomen de tekst zich automatisch aanpast naar de breedte van de modus waarin je je telefoon vasthoud. Nu moet ik steeds heen en weer scrollen om alle tekst te kunnen lezen.

Prestaties
Ik heb de Galaxy Mini niet gebenchmarkt. Ik heb daar de kennis niet van en behoefte ook niet aan. Toch vind ik wel dat het toestel snel en goed reageert. Het kan ook diverse wat zwaardere spellen wel draaien. De voornaamste beperking blijft toch de lage resolutie van 320x240 (QVGA).

[b]Andere dingetjes[b]
Ik vind Swype als tekstinvoer een zeer goede app. Veel woorden worden automatisch correct herkend en dus kun je met 1 veegbeweging over de letters van het in te voeren woord snel woorden invoegen.

Eindbeoordeling
De Samsung Galaxy Mini vind ik een aardig toestel voor beginners in de Android wereld en/of mensen die niet veel geld hebben, maar toch graag een Android toestel willen kopen. Mijn toestel heeft 199,= gekost via PDAShop.nl (onderdeel van Coolblue. Deze webshop doe ik al jarnelang zaken mee en leveren zeer snelle en goede service. De prijzen zijn volgens de PriceWatch inmiddels op dit moment van schrijven al gezakt tot 149,95 wat het toestel des te aantrekkelijker maakt.

Het type scherm (LCD) en resolutie daar van (320x240, QVGA) vind ik de grootste minpunten. Hierop volgend vind ik de camera slecht presteren. Op alle andere punten vind ik het toestel goed presteren.

Ik geef dit toestel een 7.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Mini S5570 Grijs?

Hoe zit het met de batterijduur? Gaat ie lang mee? Ik neem aan wel langer dan je Z toch?
Maakt elkaar niet veel verschil.
Mijn HTC Desire Z gaat misschien net iets langer mee terwijl ik die intensiever gebruik. De Galaxy Mini gebruik ik niet intensief.
De HTC Desire Z heeft aan het einde van de dag vaak rond de 50% over en de Galaxi Mini zo'n 40%.
Mijn Desire Z zou het zonder opladen anderhalve dag kunnen uithouden denk ik en de Galaxy Mini 1 dag en enkele uurtjes denk ik.
inmiddels op android 2.3.4 (gingerbread), gaat de accu bijna 6 dagen mee als je hem niet gebruikt :-)

dat was bij 2.2 een stuk slechter, 2 dagen ongeveer
Ik heb hem ook, maar ik wil nu ook gingerbread. Op een of andere manier lukt dit me niet...
En een ding wat ik nog steeds niet snap is naast het speakertje bovenin (belspeaker) Is dat nou een led?? Ik zie het in verschillende instellingen wel staan, en dan staat het aan, maar nooit een lampje gezien, kan dat deze defect is :P
Bij mijn weten zit er geen LED-lampje in of is deze hardwarematig uitgeschakeld.

Ik vraag me wel af hoe hw101trx Gingerbread op dit toestel heeft gekregen. Via Kies is het in ieder geval niet te updaten.
het ging via Kies maar ook via Odin multi downloader
Vraagje aan de eigenaars:
welke functies zitten er op deze android?
mijn htc hero is laatst verdwenen en ik wil heel graag een android, maar niet t veel willen betalen. Ik neem aan dat de android 2.2 alle normale functies ondersteunt, m.b.t. gmail, maar mijn hoop is ook dat de maps functies goed werkt, mijn meest gebruikte programma, denk ik.

alvast bedankt.
In principe kan het vrijwel alles wat ieder ander Froyo 2.2 toestel ook kan. Ik denk in vergelijking met je HTC Hero vooral het scherm tegen zal gaan vallen. Vreselijk lage resolutie en daar door willen een paar populaire programma's niet draaien op de Galaxy Mini (zijn berhaupt niet te downloaden in de Market).
de maps-functies doen het goed, niks op aan te merken ;)
De foto's zijn trouwens ook wel redelijk, maar filmpjes zijn niet aan te raden, als je gewoon door de camera kijkt lijkt het niet zo super, maar zodra je de foto maakt ziet het er niet verkeerd uit. Ik heb vorige week in Londen een flink aantal foto's gemaakt, en het meeste staat er erg goed uit, en duidelijk ook.
Bedankt voor de review. Wat zijn de grootste nadelen van het QVGA-scherm? De meeste apps zijn ook voor QVGA-schermen beschikbaar volgens mij?
Dat valt je tegen. Veel populaire apps zijn niet geschreven voor kleine resoluties wat resulteert in f het niet beschikbaar zijn in de Market f het niet goed getoond worden op het scherm.

De apps die ik er op nodig heb werken er prima op en voor andere apps zijn soms wel alternatieven te vinden, maar het is toch wel een beetje jammer.
Zoals?

Ik gebruikte voornamelijk de basis-programma's, waaronder de navigatie van Maps, en de Calender, in synchronisatie met mijn gmail etc.

Ik mis m'n hero echt, maar als dit een goed alternatief is, dan is 150 euro niet veel geld...
Als ik naar de wat kleinere HTC modellen bij collega's kijk hebben die wel een kleiner scherm, maar een hogere resolutie en scherper beeld. Ik zou aanraden de Samsung Galaxy Mini echt eerst in een winkel oid uit te proberen.
Is whatsapp mogelijk op dit toestel?
Geen idee. Sinds er grote privacy-issues over bekent zijn geraakt heb ik Whatsapp afgezworen en daar door ook nooit op dit toestel uitgeprobeerd.
ja, ik gebruik het dagelijks
als niet tevreden bent over de resolutie van 240x320 en een processor van 600 mhz (daarover heb niemand zien klagen) kun je over gaan naar de gio die heeft hetzelfde scherm maar dan met 320x480 en een processor van 800 mhz
Ik heb de telefoon niet vanwege het beeldscherm gekocht, maar vanwege de prijs en mogelijkheden. Ik gebruik hem als SMS gateway en back-up telefoon. Hoeft dus niet mooi te zijn, maar wel een SMS gateway kunnen draaien en in nood gebruikt kunnen worden. :)
ik heb een probleem. ik heb ook een mini maar de box die normaal mijn muziek produceerd is nu opeens vervangen door de box waarmee je normaal als je iemand belt de stem hoort hoek kan ik dit verhelpen
Geen idee waar je het over hebt... Ik denk dat je je vraag ook beter op GoT kunt stellen.