Specificaties Socket 775 met Intel G965 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5B-VM Review

gustafa 29 december 2006, 936 views

Asus P5B-VM

Pluspunten

• Compleet verpakt incl haakse SATA aansluitsnoer.

Minpunten

• Raid-oplossing is knudde. kan enkel raid instellen met gebruik van een externe harddisk via de eSATA aansluiting.
  • 1394 poort heeft geen out
  • 965G (x3000) chippset drivers zijn klaarblijkelijk nog (lang) niet af.
  • Bord is niet over te clocken.
  • linux support

Layout Score: 2
Ik heb dit bord gekocht omdat ik een klein, snel en stil systeem wilde hebben. Gekocht samen met een intel E6600 (conroe) proc, twee seagate baracude sata harddisks en een antec NSK3300 kast.
Ik heb voor dit bord gekozen omdat er raid opzat alsook Firewire en een geintegreerde grafische kaart (intel x3000). Tevens kwam dit bord in diverse reviews goed naar voren. En de Asus p5b serie staat bekend om het makelijk overclocken. Dit wlde ik ook eens gaan proberen.

Helaas ben ik erg teleurgesteld in dit bord. redenen hiervoor zijn:
* Raid - Dit blijkt dus achteraf enkel mogenlijk door één van de twee harddisks extern aan de eSATA aansluiting aan te sluiten. Ik weet niet wat Asus hier bedacht heeft, maar het is dus niet mogelijk om twee harddisks intern in raid te zetten zonder een (lelijke) verloopkabel buitenom de kast in de esata aansluiting te steken. Een bijkomend nadeel is natuurlijk nu ook gelijk dat de eSATA poort niet meer bruikbaar is voor iets anders dan voor gebruik n Raid.
* Firewire/1394 - Helaas ben ik er op de 'hard' way achter moeten komen dat deze 1394 aansluiting geen 1394 out ondersteund. ik ben nu dus genoodzaakt om een aparte 1394 kaart erbij te steken (Op zo'n moment baal je ervan dat je een mATX bord hebt gekocht)
* Video-prestaties - Helaas vallen de videoprestaties op het moment erg tegen. Gelukkig word er bij Intel hard gewerkt om een driver update uit te brengen wat dit zou moeten verbeteren. op dit moment heb ik een 3dmark 06 score van 330.
* Overclocking - Het is met dit bord amper mogelijk te overclocken. reden hiervoor is dat ze de PCI-bus niet lockable hebben gemaakt, wat resulteerd in zeer onstabiel systeem bij een beetje overclocken. standaard draait de Conroe op 266MHz overclocken ging in dit geval enkel tot 273Mhz.
* Linux - helaas werken de op dit moment gangbare distributies van Linux niet goed op dit bord. Dit is vanwege de JMicron IDE controller. Dit is echter goed op te lossen door dit te instaleren via VMware (systeem blijft snel)

Al met al ben ik zeer bedroeft over dit bord. Ondanks dat ik blind vertrouwd heb op de reputatie van Asus icm een aantal goede reviews (waarschijnlijk dus gesponsord door asus), heeft dit mij doen besluiten om hierna nooit meer een product van Asus te kopen.

Heb jij ook een Asus P5B-VM?