Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

D-Link DSM-380 Boxee Box Review

Heinemancp 3 mei 2011, laatste update op 3 mei 2011, 4.266 views

D-Link DSM-380 Boxee Box

Pluspunten

• kwaliteit
  • functionaliteiten
  • gemak
  • search-bar
  • updates
  • uitzending gemist

Minpunten

• starten bestand niet (altijd) heel soepel
  • UI werkt anders dan verwacht

Geluidskwaliteit Score: 5
Na lang zoeken voor een mediaspeler die en mijn lokale films/ series en muziek kan afspelen op mijn tv / geluidssysteem EN uitzendinggemist kan kijken (dat speelde vooral een rol) ben ik uitgekomen op de Boxee Box.

uitpakken en installeren
Ik moet zeggen dat ik blij verrast was bij het uitpakken van de doos. Een mooi, klein, degelijk gebouwd apparaat. Aansluiten was letterlijk 5 minuten (had online al een account aangemaakt) en de harde schijf (al 5 jr oud, geformatteerd toendertijd met win XP) aangeslote en werkt prima. Indexeren ging soepel en redelijk vlot. Daarnaast ook mijn media gedeelt van de harde schijf en mijn lokale schijf op mn pc, zodat ik altijd data kan uploaden en streamen (op tv en pc). Geen problemen ondervonden.

Featureset
Standaard zitten er al een hoop functies op de Boxee. Ik kan er mee wat ik wil; series, films en online content kijken. Daarnaast zijn er nog een hoop App's te downloaden welke een soort speciale webbrowser zijn, die je dus content kunnen laten zien via een gemakkelijke UI.
Daarnaast is de ondertitel-download functie zeer handig (House MD is anders wel erg lastig te volgen) en gemakkelijk te syncen e.d. Zelf heb ik de SD-kaartlezer nog niet gebruikt, maar toch mooi dat die erop zit om foto's / filmpjes te kijken.
Voor mij dus compleet en uitgebreid genoeg, maar geen functies waaraan ik nog niet had gedacht en welke dus echt een verrassing waren. Daarom 4 sterren.

Beeldkwaliteit
Op 1080p en zeer helder, totaal niks op aan te merken. Ik heb tot nu toe heel weinig in hd gekeken en ik vind dit echt heel ontspannend voor mijn ogen. Nu ik weer terug denk aan het "zwart" bij AVI filmpjes (1000 kleuren grijs) verbaas ik me dat ik dat nog wel prima vond... nu is zwart echt zwart. Hierdoor hoef je ook niet heel gericht te kijken als het beeld zich in het donker afspeelt, lettende op acties die je net mist...

Geluidskwaliteit
Van de geluidskwaliteit kan ik niet heel veel zeggen. Voor mij is het goed, maar ik luister het geluid of via mijn tv of via mijn mini-toren. Ik luister dus ook geen 5.1. DTS geluidstracks. Hier kan ik niet veel op aanmerken dus.

Gebruiksgemak
Wat gemakkelijk. Zelfs mijn ouders waren enthousiast door het gebruiksgemak toen ze een demonstratie kregen bij mij op de koffie. De afstandsbediening werkt heel handig, wel heb je hem gemakkelijk ondersteboven vast door het symmetrische ontwerp. Daarnaast heb ik van de week ontdekt dat als er op het "menu" knopje gedrukt wordt terwijl de Boxee uit staat, hij opstart. Dus de aan/uit knop op de achter/bovenkant van het kastje hoef je niet te gebruiken. Dat is nog een top!

Design
You hate it, or love it. Ik hou er van en vind het schitterend. Lekker opvallend, maar niet storend. Het verzonken boxje past bij mij prima in het tv-meubel (van de IKEA: LACK - met afgesneden hoeken -> ideaal voor in de hoek van de kamer). De ext hdd heb ik achter het meubel geparkeerd zodat de lampjes daarvan niet storen zijn.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het kastje voelt zwaar voor zijn maat, maar daardoor ook degelijk. Geen gekraak of indrukbare buitenkant. Een mooie voorkant van glimmend doorzichtig kunststof tegen een glans-zwart folie. Hiertussen zit het Boxee logo, wat zo handig aangeeft of hij in standby of aan-stand staat.
Er komen wel veel klachten op het forum binnen over kapotte adapters (Australie) en plotsling overleden Boxee's. Tot op heden heb ik geen klachten.
Het ventilatortje is wel hoorbaar, het schijnt dat als er een sd-kaart in de lezen gestorken wordt dit getik stopt. Binnenkort nog even proberen.

Tja de prijs is vrij fors, maar daar heb ik bewust voor gekozen omdat ik vooral UZG op mn tv wilde, via een gebruiksvriendelijke weg met de mogelijkheid om alle mogelijke content te kijken. Tot op heden heb ik zeker geen spijt van de prijs die ik ervoor betaald heb.

App's
Na even zoeken ook de uitzendinggemist app geinstalleerd (http://www.bartsidee.nl) en ook die werkte. Alles ging heel soepel.

Sinds kort heb ik ook nog navi-x ondekt... scheelt me weer downloaden, nu gewoon streamen op de tv! Geen problemen met internet snelheid (heb kpn 8mbit), wel wordt de internet verbinding niet helemaal optimaal aangezet uit slaap oid, mist wel eens verbinding (coverarts worden dan niet geladen (opgelost in komende update -> lokaal opgeslagen)) maar dat is snel opgelost door te klikken op een filmpje, alle afbeeldingen worden dan weer geladen.

Fouten
Het zoeken naar series/ films/ muziek e.d. via de search-bar gaat ook soepel. snel wordt een lijst weergegeven met resultaten. Eerst werkte het niet, maar na een aantal dagen ging het werken, nieuwigheid denk ik. Opnieuw opstarten werkt sowieso wel goed bij problemen heb ik door.

Tot nu toe heb ik wel vaker meegemaakt dat het HDCP handshake met de HDMI gemaakt wordt, of in ieder geval niet goed waardoor er of rood beeld of geen beeld op de tv te zien is. Dit kan op verschillende manieren verhopen worden zoals ook te lezen is het op het forum of JIRA van Boxee.

Ook heb ik dat als op play geklikt wordt, dat er 1 frame getoond wordt, dan zwart beeld, en dan begint het bestand pas met afspelen. Wellicht ook verholpen bij de nieuwe update, wie weet. Sowieso vind ik die updates echt een pluspunt, aan de ene kant zeg ik, waarom niet gewoon in 1x goed. maar aan de andere kant helpt het ook wel om nieuwe functies te implementeren en fouten kunnen wel voorkomen bij dit soort online-content based apparaten.

UI
De UI mag wat mij betreft iets anders, het Home-screen heeft nu niet echt nut, en ik verwacht steeds dat als ik op "terug" druk, ik terug ga naar het home-screen, dit is echter niet zo, er komt een lint bovenin waar je welliswaar het home-screen kan selecteren maar ook direct naar andere onderdelen kan gaan... daarnaast snap ik het nut niet van de 3 clips die worden getoond op het home-screen.

conclusie
Al met al een topapparaat, voor (vind ik) een goede prijs! De doorslag voor deze, boven een eminent 7180, was toch wel de uitzending gemist kwaliteiten. en daar had ik best twee keer zoveel voor over.

En afwachten op de nieuwe update! (als er zaken veranderen zal ik het hier ook meenemen)

Heb jij ook een D-Link DSM-380 Boxee Box?

Ik ben heel benieuwd hoe dit apparaat met websites omgaat. Kun je ook naar een site surfen, daar inloggen, vervolgens de video daar bekijken? Heel basic, ik zou hem alleen kopen als hij http://yogatoday.com aan kan. Zou je dat eens willen proberen?
De boxee heeft een van de betere tv browser beschikbaar. Flash video wordt zover mogelijk gedetecteerd en automatisch fullscreen getoond. De (juiste) werking zal wel per browser verschillen..