Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2K5 40GB Review

tygetjuh 7 april 2011, laatste update op 27 april 2011, 1.411 views

Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2K5 40GB

Pluspunten

• Snel
  • Energiezuinig
  • Stil

Minpunten

• Relatief hoge euro / GB prijs
  • Mijn exemplaar binnen 24 uur kapot

Omdat mijn Raptors alweer zo'n 4 jaar oud zijn besloot ik om mijn systeem te upgraden met een Intel X25-V SSD 40 GB.

Toen ik de SSD binnenkreeg, zat het keurig in een mooi pakketje verpakt, het woog bijna niets. In de doos zat de SSD, een 3,5" bracket, en 2 zakjes met schroeven om de boel te installeren.

Eenmaal aangesloten, heb ik Windows 7 Home Premium ge´nstalleerd. Dit ging behoorlijk vlot, maar niet heel erg snel. We moeten natuurlijk niet vergeten dat de optische drives ook geen snelheidswonderen zijn.

Toen heb ik wat software ge´nstalleerd en benchmarks gedraaid voor deze review. De volgende morgen, toen ik mijn PC aanzette, liep het systeem om de haverklap vast. Gewoon een schermfreeze. Dit heb ik met hetzelfde systeem nooit eerder gehad. Op een gegeven moment was het zo erg, dat het systeem bij het inlogscherm, of nog daarvˇˇr vastliep.

Nog een keer opnieuw opstarten resulteerde in het feit dat de SSD niet meer goed herkend wordt en er geen besturingssysteem op de SSD gevonden wordt. Volgens de BIOS is het een IntelBootLoader 8MB, met inderdaad 8MB aan ongepartitioneerde geheugenruimte.

Meteen contact opgenomen met de support van 4Launch. Die melden: "Het lijk erop dat de BIOS van uw Asus P5N32-E SLI PLUS moederbord niet goed overweg kan met de SSD. Het loont de moeite bij de fabrikant te kijken of de ondersteuning voor nieuwe hardware is ondervangen door nieuwere firmware voor de BIOS."

Helaas heb ik al de nieuwste BIOS versie en vind ik het opmerkelijk dat de SSD eerder wŔl gewoon werkte. Ik denk dat de SSD defect is.

Nu heb ik Windows 7 op een Samsung Spinpoint F1 ge´nstalleerd en het systeem draait stabiel. Ik kan wel HDTune benchmarks op de SSD doen, en de scores zijn representatief. Zie afbeeldingen beneden.

Op internet kan ik enkele soortgelijke gevallen vinden. Onder andere op GoT, maar ook twee threads op de Intel support site en op twee Duitste fora.

Zodra ik weer een werkend exemplaar heb, zal ik de review uitbreiden.

Update: Een nieuw exemplaar is niet meer leverbaar, dus ik heb mijn geld terug gekregen, maar helaas geen werkend exemplaar. Daarom kan ik deze review niet meer bijwerken.

Heb jij ook een Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2K5 40GB?

Ik zou zeggen: neem een Vertex 2 van OCZ. deze zijn sneller (naar mijn ervaring dan), hebben een lagere acces-time, en zijn naar verhouding ook goedkoper. ik heb er ook een en ben er zeer tevreden over. Vervelend en vreemd probleem wat je hebt inderdaad. Probeer eens een andere SATA kabel? daar ligt het soms ook aan. anders zou ik idd de SSD RMA sturen. Ik weet niet of dat je nog een ander systeem tot je beschikking hebt waar je de ssd in kunt testen? kun je uitsluiten dat het niet aan je mobo ligt. Veel suc6!

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 7 april 2011 09:59]

Misschien is de Vertex 2 van OCZ naar verhouding goedkoper, de goedkoopste is op dit moment 95 euro, terwijl de Intel X25-V 79 euro is. Dat was de doorslaggevende factor om voor de Intel te gaan.

Andere SATA kabels en poorten heb ik geprobeerd. Zelfs in een ander systeem werkt de SSD niet, maar wordt als 8,4 GB IntelBootloader herkend.

Even wachten hoe 4Launch reageert.
Dit is geen review maar een klacht. Als je product niet eens werkt kun je het niet beoordelen.

Had je de laatste firmware geinstalleerd?

Ik zou dit soort problemen zelf trouwens met Intel oplossen, niet met 4Launch, die hebben er de ballen verstand van.
Het is geen klacht. Ik heb een product binnengekregen, dat binnen 24 uur kapot ging. Daarom is de betrouwbaarheid voor mij heel slecht. En zoals geschreven zal ik de review uitbreiden zodra ik een werkend exemplaar heb.

Of moet ik het verzwijgen dat Intel maandagmorgenexemplaren uitlevert?
Of een produkt betrouwbaar is of niet kun je niet bepalen door 1 examplaar, daarvoor zou je toch echt meerdere examplaren getest moeten hebben. Er kan nu eenmaal een keer een slecht examplaar tussen zitten en dan heb je gewoon pech gehad.

Zoals reeds opgemerkt is dit geen review, maar gewoon een klacht. Het was dan ook verstandiger geweest een review te schrijfen op het moment dat je ook het nieuwe examplaar hebt getest/geprobeerd. :)

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 19 april 2011 11:06]

tygetjuh, ik heb dit ook gehad met een OZC Vertex. De eerste maand ging het vlekkeloos, daarna kwamen er problemen. Het ligt toch echt aan je moederbord. Je moet een satacontroller pci-kaart nemen of een ander moederbord