OCZ Vendetta 2 Review

Xthemes.us 7 april 2011, laatste update op 17 november 2015, 759 views

OCZ Vendetta 2

Pluspunten

• Prima passief te gebruiken hoewel er niet voor bedoel
  • Ongekend lage prijs voor het gewicht en de grootte van de heatsink

Minpunten

• Bijgeleverde fan heeft geen bijzonder hoge luchtdoorvoer en is ook niet de stilste
  • Geen reserve onderdelen (koelpasta voor één keer en geen reserve fanhouders)
  • Voor de Intel mensen een minder plezante installatie ervaring
  • Hoogte (het is niet de kleinste houd hier rekening mee bij aanschaf!)

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Reden van aanschaf
De boxed koeler van m'n Athlon 1640-LE is er met de jaren niet op vooruit gegaan en ik begon me te irriteren aan het gezoem (slijtage). Aangezien de processor 'slechts' 45watt verbruikt en de airflow in de Antec kast zeer goed is leek het me dat het mogelijk moest zijn om deze passief te koelen.

Mijn missie was dan ook om de Pricewatch af te struinen naar een zo'n groot/zwaar mogelijke koeler met redelijke performance voor zo weinig mogelijk en in ieder geval voor minder dan 30 euro. Een onder de tweakers populaire keuze in dit segment is de Cooler Master Hyper 212. Aangezien ik er zo snel mogelijk mee aan de slag wou heb ik voor de verandering naar een shop 'in de buurt' gezocht die deze verkocht zodat het ik kon afhalen. Op die manier kwam ik op de site van Digitique terecht. Daar nog even verder gekeken wat ze hebben aan CPU koelers en toen kwam ik de OCZ Vendetta 2 tegen. Deze twee zijn aan elkaar gewaagd qua gewicht en grootte. De OCZ Vendetta 2 is echter een paar euro goedkoper dan Cooler Master!

Nadat ik een aantal reviews had gelezen kwam ik de tot de conclusie dat de OCZ Vendetta 2 een prima koeler is en ik me de ~5 euro minder ten opzichte van de Cooler Master liever in de portemonnee steek.

Aanschaf/Uitpakken
De trein naar Zutphen gepakt en het blok aluminium bij Digitique gehaald. De doos was een beetje stoffig en gecombineerd met het feit dat Digitique de enige is in de pricewatch met dit product heb ik zo'n vermoeden dat deze koeler een vrij oude is. Op de doos staat ©2007 dus het is zeker niet de jongste.

In de doos is te vinden:
  • 1x 120mm FAN met 4 pins PWD aansluiting
  • 4x Rubberen fanhouders
  • 1x Zakje koelpasta
  • 1x AMD 2 bevestigingsclip
  • 1x 4pins Molex pass-trough met 3 pins 'aftakking'
  • 2x Intel LGA 775 bracket met pus pins en de bijbehorende schroefjes
  • 1x 'installatie gids'

De ventilator en de heatsink zitten stevig verpakt in schuimblokken, ik acht de kans dat deze vervoerschade op zouden lopen dan ook erg klein. De koelpasta is wel erg low-budget verpakt in een plastic zakje. Die ga je nooit geen tweede keer gebruiken.. klein minpuntje dus als je ooit nog van plan bent de CPU te vervangen. Tenminste, een nadeel als je niet je eigen pasta gebruikt maar de mensen die dit doen zullen waarschijnlijk ook een duurde koeler zoals de Mugen 2 halen.

Speciale weetjes
Een paar opvallende puntjes aan deze heatsink die je niet bij elke heatsink vind zijn:
De vinnen hebben 'bultjes'
Deze bultjes zorgen voor meer oppervlakte om de hitte aan de lucht over te dragen. Deze puntjes/bultjes laten zich echter wel erg moeilijk op de foto vastleggen! De laatste foto toont ze nog het duidelijkst, op een foto later in deze review zijn ze duidelijk te zien op de bovenste vin.
Direct contact heatpipes
Naast de bultjes is een andere bijzonderheid dat de heatpipes rechtstreeks contact maken met de CPU. Dit zodat je minder 'tussenlagen' hebt en de hitte zo goed en direct mogelijk bij de aluminium vinnen van de heatsink terechtkomt.

Installatie
De installatie verliep vrij pijnloos, dit in tegenstelling tot het verwijderen van m'n oude stock koeler.
Oude heatsink verwijderen en waar is m'n CPU nou? Oh ja logisch hij plakt aan de onderkant van de oude heatsink - zo uit de vergrendelde socket geplukt! Gratis tip voor degene die zowel witte als grijze pasta heeft liggen en thermal adhesive nodig heeft. Mix deze twee en je hebt een aardige adhesive (lijm) gemaakt.. Ik heb de CPU van de heatsink gescheiden door de zijkant van een geodriehoek op de zijkant van de CPU te plaatsen en en hier een klap op te geven (wiskunde - eindelijk heeft het eens nut in de praktijk!). Eenmaal van elkaar gescheiden de CPU schoongemaakt met een poetsdoek en wasbenzine (de schoonmaak alcohol was zoek).

Nu het oude spul uit de weg is heb ik nog eens goed gekeken naar de onderkant van de heatsink of deze wellicht nog opgepoetst/schoongemaakt moest werden maar het beschermende plastic folie had geen lijmresidu achter gelaten dus hier heb ik verder niks aan gedaan.

Vervolgens de fan aan de heatsink bevestigt. De rubberen fanhouders dien je door de schroefgaten van de ventilator te trekken, houd er rekening mee dat je hier gereedschap bij nodig gaat hebben want dit lukt je niet met de vingers. Heb zelf een puntbektanggetje gebruikt maar een flinke pincet werkt wellicht ook. Je krijgt slechts 4 van deze rubberen dingen dus wees er zuinig op - bij een hoop reviews wordt dit als een flink minpunt beschouwd aangezien een hoop reviewers ze kapot trekken! Die van mij hebben het overleeft of OCZ deze steviger heeft gemaakt of dat het gezegde "een gewaarschuwd mens telt voor 2" van toepassing is geweest durf ik niet te zeggen. Afijn, hou bij het doortrekken van deze rubberen fanhouders rekening mee met aan welke kant ze moeten zitten (moet je fan blazen of zuigen) en dat je de spleten zo uitlijnt als in de installatie gids aangegeven.

De verwijzing naar de installatie gids is omdat deze aangeeft dat de spleet in de rubberen bevestigingspennen om de tweede en de een-na-laatste vin van de heatsink schuift. Enige kracht is nodig bij het plaatsen van de fan op de heatsink, de rubberen staafjes moeten in de groef van de heatsink fan worden geschoven (zoals te zien op bovenstaande foto's). Als je lange nagels hebt wil het misschien zonder gereedschap, ik heb de stompe voorkant van de al eerder genoemde puntbektang gebruikt. Als de fan éénmaal op z'n plek zit dan zit deze enkele millimeters voor de heatsink zelf en zul je geen last hebben van resonantie.

Hoewel in de installatie gids wordt aangegeven dat je de koelpasta op de heatsink zelf moet smeren heb ik het op de heatspreader van de CPU zelf gesmeerd. Veel makkelijker omdat je niet hoeft te gokken hoeveel van de onderkant van de heatsink je moet bedekken. Ook hier had ik weer het idee dat dit niet de nieuwste koeler is en al een tijdje op voorraad heeft gestaan, de koelpasta was niet echt een homogene massa maar een beetje taai en opgedroogd met een olielaagje. Na enig gestrijk was het weer 'normale' witte koelpasta en had ik een mooi flinterdun laagje aangebracht.

Heatsink bevestigd op het moederbord met behulp van de AMD2 socket clamp (moederbord heeft een AM2/2+/3 socket) wat heel makkelijk ging. Wel even opletten dat de onderkant van de heatsink de gehele CPU heatspreader bedekt, doordat je zelf deze clamp erop zet kan het zijn dat je dit niet helemaal in het midden doet met tot gevolg dat niet de gehele heatspreader wordt bedekt. Eenmaal in plaats zit deze stevig vast. Veel reviews waar gebruik wordt gemaakt van een Intel Socket zijn minder lovend over de installatie, weinig liefhebbers van pushpins blijkbaar.
Op de middelste foto is te zien dat de CPU volledig wordt bedekt, op de laatste foto is te zien dat er nog 'heatsink voetstuk' ruimte over is, dit zal wel komen omdat de heatsink ook bedoeld is voor andere sockets.

Het resultaat
Aangezien het een review is heb ik de temperaturen gemeten met fan (voor de lezers - aangezien het niet wordt verkocht als passieve koeler) en zonder fan voor mezelf. Mijn intentie was immers om met een goedkoop brok aluminium of koper de CPU passief koel te houden. Ook de stock koeler (wel een ~2.5 jaar oude) is terug te vinden ter vergelijking.

De cijfers spreken voor zich. Prima in orde zowel actief als passief gekoeld! Moet wel bij gezegd worden dat mijn Kast een heel aardige airflow heeft. Met actieve koeler zitten er 3 fans op rij (2x 120mm, 1x 140mm) die vrijwel boven elkaar dezelfde richting uitblazen, een echte windtunnel!

De stressed situatie is trouwens gemeten door 4 instanties van het commando hieronder te draaien (onder Linux) welke blijkbaar priemgetallen berekend.
time echo " scale=20000010; 16*a(1/5)-4*a(1/239)" |bc-lq

Voor AMD eigenaren een aanrader, voor Intel eigenaren misschien.. afhankelijk van hoe erg je tegen een pushpin installatie opziet. Uitstekende koelprestaties voor een zeer lage prijs, enig gepruts met de rubberen fanhouders maar dit systeem bevalt me een stuk beter dan die klungelhaakjes bij m'n Thermalright Ultra-120-extreme.

De meegeleverde fan is een beetje een misser, geen uitblinker in stilte en ook niet in luchtverplaatsing. Voor beide doeleinden zul je dus waarschijnlijk een andere fan erbij willen kopen. Mocht je net als ik het passief willen doen dan kun je er alleen maar blij van zijn dat ze het geld in de heatsink en niet de ventilator hebben gestoken!

Ik ben er ieder geval tevreden mee en kan deze koeler ook aanraden aan de mensen op zoek naar zoveel mogelijk heatsink voor zo weinig mogelijk geld. Ik heb de boel overigens ook gewogen om er achter te komen hoeveel heatsink ik nou precies heb gekregen.
150 gram ventilator + 575 gram heatsink.

Alle plaatjes (en wellicht nog een paar extra)
http://thumbnails28.imagebam.com/12692/504d7d126916476.jpg http://thumbnails20.imagebam.com/12692/08f81f126916501.jpg http://thumbnails38.imagebam.com/12692/1d5ce8126916538.jpg http://thumbnails30.imagebam.com/12692/eb5e1c126916565.jpg http://thumbnails37.imagebam.com/12692/0ba2d0126916585.jpg http://thumbnails31.imagebam.com/12692/80f37d126916602.jpg http://thumbnails39.imagebam.com/12692/3e54c4126916623.jpg http://thumbnails35.imagebam.com/12692/67f487126916655.jpg http://thumbnails35.imagebam.com/12692/4a4df0126916680.jpg http://thumbnails27.imagebam.com/12692/6fba7d126916700.jpg http://thumbnails35.imagebam.com/12692/fa7042126916719.jpg http://thumbnails21.imagebam.com/12692/d4d431126916737.jpg http://thumbnails38.imagebam.com/12692/ec006c126916758.jpg http://thumbnails37.imagebam.com/12692/f5c25f126916778.jpg http://thumbnails24.imagebam.com/12692/4a2d4d126916789.jpg http://thumbnails26.imagebam.com/12692/91a7e7126916804.jpg http://thumbnails31.imagebam.com/12692/1f78a1126916825.jpg http://thumbnails32.imagebam.com/12692/34c9c5126916845.jpg

Heb jij ook een OCZ Vendetta 2?