Samsung G2 Black 400GB Zwart Review

EcoR 7 april 2011, 678 views

Samsung G2 Black 400GB Zwart

Pluspunten

• zeer stil
  • weinig warmte
  • makkelijk mee te nemen

Minpunten

• buitenkant houdt makkelijk stof en vuil vast

Mobiliteit Score: 5
Korte review van de Samsung G2 Black 400GB

In de doos

In de doos vind je vrij weinig, maar dat is ook niet nodig bij zo'n schijf.

Allereerst de schijf met grappig 'schubbenpatroon'. Volgens de site moet het iets voorstellen als het licht dat door de bladeren van de boabadboom schijnt op een zonnige...blablabla. Het schubbenpatroon is grappig, zorgt voor goede grip als je hem oppakt maar is verder natuurlijk vrij nutteloos. Er blijft zelfs makkelijker vuil aanhangen dan bij een glad oppervlak.

De case is van plastic zonder schroeven oid. Mocht je de schijf uit zijn behuizing willen halen kun je hem denk ik wel openbreken, maar dan heb je er niets meer aan. Toch wel jammer, want mocht ik een grotere schijf willen hebben zou ik deze wel in mijn laptop willen zetten.

Daarnaast zit er een summiere handleiding in de doos en een vrij kort kabeltje voor aansluiting op een USB2-poort.

Software
Zodra je de schijf aansluit krijg je in Windows een popup die vraagt of je de meegeleverde Samsung-software wil installeren. Aangezien het hier gaat om backupsoftware en een stukje software dat is gemaakt om je bestanden te beveiligen heb ik er voor gekozen de software er direct af te gooien.

Gelukkig staat dat gewoon direct op de (enige) hoofdpartitie en niet, zoals nog wel eens wil gebeuren, op een verborgen partitie die moeilijk te verwijderen is. Hierdoor had ik direct de volle 400GB tot mijn beschikking.

Standaard is de schrijf overigens FAT32 geformatteerd, dus eerst even naar NTFS omzetten zodat je niet in de problemen komt met grote bestanden is aan te raden.

Werking
Ik heb de schijf gekocht om mijn films, series en muziek op kwijt te kunnen en af en toe eens een backup draaien. De eerste taak van de schijf was dan ook in totaal zo'n 130 gig aan films en muziek overpompen.
Met films behaalde ik de vrij nette snelheid van 25MB/s. Bij muziekbestanden bleef het hangen op ongeveer 15MB/s en bij een backup van mijn documenten daalde het zelfs naar 1 MB/s. (Deze snelheden zijn in Vista gemeten via de kopieerbalk, ik heb geen echte benchmarks gedaan).

Ook op andere besturingssystemen werkt de schijf prima. Onder Linux wordt hij direct herkend en ook XP herkent hem netjes als externe schijf die direct te benaderen is. Gebruiksgemak is dus gewoon goed.

Tijdens het gebruik heb ik de schijf niet gehoord en ook niet voelen trillen. Ondanks dat de snelheid nogal inzakt bij zeer kleine bestanden ben ik erg te spreken over de schijf, zeker als ik voornamelijk grote bestanden ga overzetten. De snelheid van USB2 wordt prima benut.

Heb jij ook een Samsung G2 Black 400GB Zwart?

Dit is toch wel iets aan de korte kant.

niet slecht