Samsung Galaxy Apollo i5800 Zwart Review

henkjan1995 11 april 2011, laatste update op 11 april 2011, 3.785 views

Samsung Galaxy Apollo i5800 Zwart

Pluspunten

• Android 2.2
  • GPS
  • WIFI
  • Prestaties
  • Stabiliteit
  • Functies/extra's
  • Schermkwaliteit

Minpunten

• Geen flitser
  • Geen touchbuttons voor de vorige en menu knoppen

Na 4 jaar gebruik van mijn oude Samsung e250, werd het wel eens tijd om een nieuwe telefoon te kopen. Zoals je misschien al raad was mijn primaire eis: Een smartphone. Mijn andere eisen waren: Android 2.1(liever hoger natuurlijk) of IOS, een camera van 3mp (Flitser is voor mij geen must maar toch leuk), een processor van minimaal 525MHZ, 256MB RAM, een capacitief touchscreen met multi-touch, WI-FI, GPS en een maximumprijs van 180 euro. (simlock-vrij of prepaid, een abonnement van 20 euro p/m is iets te duur voor mijn maandloon aangezien ik ook nog een laptop wil hebben van zo'n 1200 euro.)

Reden voor aanschaf
IOS viel al meteen af eigenlijk, omdat de iphone totaal niet binnen het budget viel. En na wat onderzoek op de pricewatch en op wat belsites, kwam ik uiteindelijk uit op 2 telefoons. De HTC Wildfire(169euro prepaid) en de Samsung Galaxy Apollo(150-20euro cashback=130 euro). De Samsung Galaxy apollo is in dit opzicht behoorlijk wat goedkoper, en botst als je de volgende punten vergelijkt dan toch ongeveer even goed tegen de Wildfire op (op sommige punten beter, maar op sommige punten ook weer slechter).
Samsung Galaxy Apollo
Videoformaten: 3gp, Divx 3, DivX 4, DivX 5, DivX 6, Mpeg 4, xvid
GPS: Ja
Gsm-functies: FM-radio (headset), Handsfree, Kompas, T9-tekstinvoer, Tril
Verbindingen
Mobiele netwerken: edge, gprs, hsdpa, umts
Frequentiebereik: (gsm/umts) 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz

MP3-Ringtone: Ja
Audioformaten: aac, amr-nb, amr-wb, midi, mp3, Mpeg 4, ogg, wav, wma
Videoformaten: 3gp, h.263, h.264, Mpeg 4, wmv
GPS: Ja
Gsm-functies: A2DP (Bluetooth stereo), Bewegingssensor, FM-radio (headset), Handsfree, RDS, T9-tekstinvoer, Tril, Voicerecorder
Verbindingen
Mobiele netwerken: edge, gprs, hsdpa, hspa, umts
Frequentiebereik: (gsm/umts) 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz , 2100MHz
Stand-by-tijd: 480u
Accucapaciteit: 1.300mAh
Accutype: Li-Ion

Beeldscherm
Het beeldscherm betreft een LCD type. Het scherm is verder redelijk helder, en in de zon valt ook nog redelijk mee te werken. Het scherm voldoet aan al mijn eisen, 3.2 inch, multi-touch en capacitief. Het scherm is verder erg fijn om mee te werken, met scrollen hoef je niet hard te drukken, maar kun je gewoon rustig over je scherm heen glijden. De response is ook erg goed, ik heb namelijk nog niet vaak mis geklikt (heb dan alleen ook niet echt dikke vingers). Wat ik wel een klein nadeel vind is de wat lagere resolutie, deze is 240*400. Het zou leuk geweest zijn als deze iets hoger geweest was, maar ik heb er zelf niet echt hinder aan (de meeste websites worden namelijk ook goed weergeven en de meeste applicaties werken hier ook goed onder).

Camera
De camera is voor mij goed bevallen, de kleuren zijn goed helder, de foto's zijn niet wazig en de fotoresolutie(3.2mp) is voor mij prima (aangezien de meeste schermen toch nog niet bij deze resolutie kunnen komen. Het enige gemis is voor mij de flitser, maar deze is voor mij geen must (heb er nog geen nadeel van gehad, de camera doet het in het donker toch nog redelijk netjes).

Functies/extra's
Het leuke aan deze telefoon vind ik zelf dat deze films in Xvid en DivX kan afspelen, aangezien hier veel films op dvd-kwaliteit mee omgaan kan ik in de trein nog wel eens een filmpje kijken zonder iets te comprimeren. Verder heeft de telefoon ook nog een GPS. Deze functioneert voor mij goed genoeg, hij haalt de mappen op via internet(voor mij wel een nadeel aangezien ik maar 2gb data heb nu), en heeft een afwijking van 4 meter bij mijn huis. De telefoon heeft ook nog een accelerometer, als je de telefoon hierdoor dus schuin houd in landscape-mode past de telefoon het beeld aan naar een resolutie van 400*240 inplaats van 240*400, dit is ook leuk voor sommige applicaties of games die hier mee werken (zoals race games). Jammer is alleen dat dit niet met elke applicatie werkt. Verder heeft de telefoon ook nog de (tegenwoordig) standaard opties als FM-radio en Bluetooth enz. Het leuke is verder nog de 3.5mm jackaansluiting, hiermee kun je eigenlijk bijna alle speakers of headsets wel aansluiten.

Netwerk en verbindingen
De telefoon beschikt gewoon over het snelle 3g netwerk, en heeft dus ook: edge, gprs, hsdpa en umts. Het browsen gaat lekker vlot en het bereik (zelfs met t-mobile) is nog beter hier als met mijn broer's galaxy s. Verder beschikt de telefoon ook nog over Wi-fi, dus als je geen databundel hebt kun je nog gewoon rustig internetten thuis en de apps downloaden die je graag wilt hebben. De telefoon heeft natuurlijk ook nog bluetooth, dit betreft versie 2.1.

Technische specificaties/snelheid
De processor van dit toestel is geclocked op 667MHz, deze is rap genoeg om eigenlijk de meeste apps goed te kunnen draaien, heb nog geen last gehad van erge lag of vertraging (al duurt het laden van Angry Birds toch wel aanzienlijk langer als bij mijn broer's Galaxy s).
Over het ram hoeft niet meer getwijfeld te worden of dit nou 146MB is of 256MB, het geheugen betreft met 100% zekerheid 256MB ram (dit geeft mijn telefoon ook zelf aan bij taakbeheer). Dit staat dus ook verkeerd in de pricewatch. Dit ram is eigenlijk genoeg om mee te werken, ik heb nog nooit meer gebruik gemaakt dan 200MB dus hiermee zit je ook nog wel veilig. Ik raad alleen niet aan meer als 2 applicaties tegelijk te draaien, je kunt namelijk wel merken dat de telefoon iets trager wordt in games en apps.

Accu
Na heel veel slechte beoordelingen over de accu, ben ik misschien de eerste die hier misschien juist wél tevreden over is. Ik heb de telefoon meegenomen naar mijn schoolkamp in Köln, en ik heb er prima mee kunnen werken die 2 dagen. Ik denk dat ik er ongeveer 5 uur lang intensief gebruik van gemaakt heb en de telefoon had nog 40% stroom in de accu over. Voor mij is dit dus in ieder geval meer als voldoende voor een smartphone, en de telefoon elke nacht opladen is voor mij toch al gebruikelijk dus ook geen probleem. Misschien heb ik geen problemen hiermee omdat mijn telefoon standaard al op Android 2.2 draait inplaats van 2.1, en dat deze misschien zijn energieverbruik beter kan benutten.

Vormgeving
Op de foto's op internet vond ik de Galaxy apollo minder mooi als de HTC Wildfire, maar nu ik hem ook echt heb gezien natuurlijk vind ik hem eigenlijk nog best mooi (maar dit verschilt natuurlijk per smaak). De telefoon heeft aan de voorzeide 3 knoppen, 1 home button, 1 vorige button, en 1 voor menu. Let op! dit lijken op plaatjes net touch-buttons, maar dit zijn eigenlijk gewone indruk knoppen. aan de zijkant heeft de telefoon een ingang voor de simkaart en de sd-kaart (er wordt al een 1gb sd-kaart bijgeleverd), deze ingangen zitten wel verwerkt achter het achterfrontje van de telefoon, deze zal je er dus eerst af moeten halen. De telefoon heeft overigens ook nog een volumeknop aan de zijkant zitten. Op de achterzijde zit de camera en de media-speaker.

Bouwkwaliteit
De telefoon is bijna volledig van plastic. Dit wil zeker niet zeggen dat plastic slecht is. Plastic is lichter als alluminium of glas, er komen minder makkelijk krasje en deukjes in en het wordt minder snel warm. Echter een nadeel is dat het goedkoper lijkt en dat er iets sneller barstjes in komen. Verder is de bouwkwaliteit goed, en heb je ook zeker niet het gevoel dat de telefoon uit elkaar valt als je hem vasthoud.

Besturingssysteem
Het besturingssysteem betreft Android 2.2. Dit is een toch redelijk recente versie van android, en kan dus ook nog de meest recente apps nog draaien. Android 2.2 heeft overigens ook zelfs nog de ondersteuning voor flashplayer in de browser. Over dit besturingssysteem draait samsungs eigen interface touchwiz 3.0. Ik vind deze interface redelijk overzichtelijk werken, al heb ik hier al natuurlijk ook al wat ervaring mee gehad omdat de galaxy s van mijn broer dezelfde interface gebruikt. Het Android besturingssysteem is behoorlijk makkelijk om mee te werken en zelfs mijn moeder kan er nog aardig mee overweg. Android heeft behoorlijk veel functies en applicaties, deze moet je eigenlijk echt zelf uitproberen. Android is overigens ook nog open-source.

Stabiliteit en Betrouwbaarheid
Het besturingssysteem loopt zeer stabiel, ik heb nog geen enkele fout gehad of kunnen vinden. Verder zoals ik al in een vorig punt genoemd heb, loopt het eigenlijk tamelijk vloeiend. Het toestel is hierdoor dus eigenlijk ook behoorlijk betrouwbaar en heb je niet zomaar het gevoel dat je zomaar een softwarefailure krijgt of dat je toestel vastloopt.

De prijs is zeer goed. Er is waarschijnlijk geen enkel toestel voor 130 euro die zo goed is als deze. Met deze telefoon kun je eigenlijk alles doen wat je met een duurdere smartphone ook kunt doen, alleen is de hardware heel ietsjes slechter en heeft de telefoon dan net een paar functies minder. Ik zou dit toestel zeker aanraden.

Bijgeleverde artikelen
Datakabel, Geheugenkaart, Headset bedraad, Oplader, handleiding

Ik ben geen professioneel review-schrijver, ik ben ook slechts 15 jaar oud:). Dit is slechts mijn tweede review en moet dus waarschijnlijk nog veel leren, tips zijn zeker welkom en ik word dus ook liever niet te hard afgekraakt.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Apollo i5800 Zwart?

Zeer uitgebreide revieuw. Twee maten van mij hebben deze ook en zijn ook zeer tevreden. Loopt het toetsel wel een vast? En hoe gedraagd het zich met spelletjes?
Het toestel is in de week die ik hem nu al heb nog geen enkele keer vast gelopen, hij is af en toe wel eens wat traag, maar meestal draai ik dan ook meerdere apps tegelijk. Ik heb natuurlijk ook al diverse spelletjes gedownload. Spellen als Angry birds, Copter game, Tank Hero, Glow Hockey (nog veel meer) zijn gewoon goed te spelen. Ze worden gewoon goed weergeven en er is geen lag (behalve in Angry birds als de reclame er aan het begin is). Als tip bij het spelen van spelletjes zou ik pakketgegevens gebruik uitzetten, hierdoor heb je niet de heletijd die reclames en loopt het ook nog soepeler.
Tja, dan krijg je wel 2.2 met flash-support, wordt dat niet ondersteund door je processor. Dat is wel een puntje van jammer, maar met Skyfire los je iig flash-video's zo op :) Ben zelf ook tevreden I5800-bezitter en vooral blij dat nu de custom firmwares eindelijk van de grond komen!
Mooie review, ik heb deze telefoon gehad en ik ben het volledig met je eens over de prijs kwaliteit verhouding deze is gewoon zeer goed.
Hele mooie review voor de 2e review.
Ik ben zelf ook geen professionele reviewschrijver maar ik lees liever met plaatjes tussendoor en wat minder kopjes :P nu zijn het er toch iets te veel.
Dus misschien dat wat aanpassen? Sommige dingen staan onder meerdere kopjes meende ik te lezen.

Misschien de kopjes zoals bij de beoordeling?
Misschien is de Galaxy Spica een leuk alternatief (tweedehands?). Die is wel ouder, maar heeft een hogere resolutie (320x480, HVGA), snellere processor (800 MHz).
Enige mindere spec die ik zo zie is dat hij geen FM radio heeft, maar die mis ik persoonlijk niet.
Een ander nadeel kan zijn dat hij officieel maar op Android 2.1 zit en geen updates meer krijgt, maar de mod-community op samdroid.net is heel ver met 2.2 en redelijk op weg met 2.3.

Zomaar een reactie voor mensen die de Apollo overwegen en de Spica niet bedacht hadden omdat hij al wat ouder is. Ik ben het met TS eens dat de Apollo wel goede value voor money is.
Samen met Millman zijn reviews vind ik dit de beste ;)
mogen meer mensen die 'reviews' schrijven een voorbeeld aan nemen

Ga zo door :)
mooie review voor je 2e. De galaxy Apollo lijkt mij een goede mobiel voor mijn prijs ja.
Ikzelf ben 14 (En meisje, die was onverwacht he!), en vind smartphones ed behoorlijk interessant. Het enige wat ik me afvraag...Kun je de Android Market in zonder internetabonnement? Bij onder andere Nokia's kun je namelijk die markt niet in zonder zo'n abonnement. Zijn Androidproducenten ook zo vuil of niet?
Voor de Android Market heb je alleen een google account nodig. Je hebt natuurlijk wel een actieve internetverbinding nodig op je mobieltje. Dit kan echter ook door middel van WIFI tot stand gebracht worden.
leuk om zo nog te lezen wat er in de afgelopen 5 jaar allemaal is veranderd :)