Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 50mm f/1.4 USM Review

melkbode 29 december 2006, 1.397 views

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Pluspunten

• scherpte
  • contrast
  • lichtsterk
  • usm

Minpunten

• autofocus
  • bouwkwaliteit
  • chromatische abberaties

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 3
Over deze lens heb ik altijd gemengde gevoelens gehad. Ik gebruik hem nu sinds een jaar en heb hele goede en minder goede ervaringen ermee. De prijs is goed voor een lichtsterke lens als de 50mm 1.4 en de behuizing van de lens is ook ok. Ik heb de lens ook gekocht vanwege de usm motor, maar deze is kwalitatief slecht. Of het aan de lenscontstructie of aan wat anders ligt weet ik niet, maar na een tijd gebruik gaat de autofocus minder goed werken, ook is deze minder nauwkeurig dan ik had gehoopt.

De lens is scherp en heeft goed contrast als je hem een beetje dichtknijpt (vanaf f2.0) en een aangename zachte zweem bij f1.4 die gebruikt kan worden voor soft portraits. Lens flare is redelijk onder controle, hoewel de vorm van de flare lelijk is komt deze vrij weinig voor. De focus ring is van slechte kwaliteit (beter dan de echt goedkope lenzen) en als je L lenzen hebt gebruikt al helemaal. Autofocus snelheid is ok, maar niet super goed.

Mijn exemplaren hebben tevens last van chromatische abberaties wanneer onder de f2.8.

Al met al een goede lens voor de prijs, maar deze heeft zeker zijn (bouwkwaliteits) beperkingen.

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.4 USM?

chromatische wattes?

sorry, ik denk niet dat iedereen die eventjes je survey leest weet wat dat betekend (:
Veel fotografen weten dit gewoon wel.. Is gewoon 'n bekende vakterm, net zoals de gemiddelde tweakers wel weet wat 'n CPU is..
Zou je het voor de leek eens willen uitleggen?
bedankt alvast
Een camera lens breekt een inkomende lichtbundel en verandert deze van richting/vorm. Bij een zoomlens bijvorobeeld wordt een lichtbundel als het ware 'vergroot' (zo is het niet echt).

Een lens bestaat uit verschillende elementen (meestal) en elk van deze elementen verandert het beeld iets totdat het uiteindelijke beeld op de chip of film wordt geprojecteerd. De afzonerlijke elementen breken een lichtbundel echter niet hetzelfde voor elke kleur. Dus het kan zijn dat de 'rode' bundel iets anders wordt vervormd dan de 'groene' bundel.

Dit betekent dat je bijvoorbeeld een witte bundel hebt voordat je door de lens bent en als de bundel uit de lens komt een rode groene en blauwe bundel die allemaal op een iets andere plaats op de film komen. Als je deze bundels weer combineert krijg je de originele witte bundel terug. (een prisma scheidt de bundels expres, regenboog)

De verschillende lens elementen kunnen hiervoor corrigeren, maar het is moeilijk om dit precies goed te doen, hierdoor ontstaan chromatische aberraties.

Chromatische aberraties uiten zich op de foto als een kleur rand (alle kleuren mogelijk) op bepaalde plekken in de foto, waar deze kleur eigenlijk niet aanwezig is (zeg maar valse kleuren).

Ze komen vooral voor in hoge contrast situaties (bijvoorbeeld een glinstering in het water) en er zijn weinig lenzen die ze compleet weg corrigeren.

De chromatische aberratie in de 50mm lens is de 'purple fringe' en uit zich als paarse randen.

Ik hoop dat ie duidelijk is nu. Onwaarheden voorbehouden, ik ben niet afgestudeerd in optica. :)