Corsair Hydro Series H70 Review

Maverick24 6 april 2011, laatste update op 6 april 2011, 835 views

Corsair Hydro Series H70

Pluspunten

• Goede opstap naar high-end waterkoeling
  • Relatief goedkoop
  • Veel ruimte beschikbaar rond de CPU
  • Looks

Minpunten

• Beter presterende luchtkoelers op de markt
  • Geluidsproductie

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4

Waterkoeling bestaat natuurlijk al jaren en is veel in gebruik door casemodders en overclockers. Natuurlijk heeft niet iedereen de expertise om hun eigen waterkoelingset samen te stellen. Voor deze mensen zijn er kant en klare waterkoelsets. Onder andere Asetek, Swiftech, CoolIT en Thermaltake maken deze sets. Begin 2010 stapte ook Corsair in de wereld van de kant en klare waterkoeling. Corsair is bekend van hun geheugenmodules en voedingen, maar de laatste jaren maken ze ook behuizingen, headsets en vele andere hardware.

In deze review bespreken we de Corsair H70. De meest uitgebreide van de drie sets die Corsair momenteel beschikbaar heeft.

Corsair H50, H60 en H70

Corsair heeft zoals eerder genoemd drie verschillende waterkoelsets beschikbaar. In februari 2010 werd de Corsair H50 uitgebracht. Voor veel mensen gaf dit de toegang tot waterkoeling en vele mensen waren erg te spreken over deze set. Toch vielen de prestaties enigszins tegen omdat de Scythe Mugen II nog altijd onovertroffen bleek in de prijs/prestatie verhouding.

In Augustus 2010 bracht Corsair hun tweede waterkoelset uit; De Corsair H70. Deze had een dubbel zo dikke radiator en twee 120mm fans in de plaats van een 120mm fan. Ook het koelblok is iets veranderd en een stuk platter gemaakt als het oorspronkenlijke H50 koelblok.

Kortgeleden kwam de derde set van Corsair uit; de H60. Dit was een tussensprong van de H50 en de H70. Deze had dezelfde radiator als de H50 en ook maar een 120mm fan meegeleverd. Ook het koelblok is weer afwijkend van de H50 en H70, deze is namelijk vierkant in plaats van rond zoals bij de andere genoemde modellen. Dit zou de koelprestaties ten goede komen.

De specificaties van de Corsair H70

De Corsair H70 word zoals voorgenoemd geleverd met twee 120mm fans draaiende op 1600 tot 2000 RPM, Deze kunnen op weerskanten van de radiator geschroefd worden. De radiator is gemaakt van aluminium en 5cm dik dat is dus ongeveer 2x zo dik als een 120mm fan. Deze radiator kan perfect geplaatst worden tegen de achterkant van je behuizing, zolang je plek hebt voor een 120mm fan zou deze er tegen aan moeten passen. Het koelblok heeft een koperen onderkant die al voorgesmeerd is met koelpasta van een onbekend merk. De hele set is compleet voor gevuld en onderhoudsvrij. De pomp en het reservoir zijn ingebouwd in de radiator en het koelblok. De H70 kan geplaatst worden op alle hedendaagse sockets

Specificaties volgens Corsair

• Modelnaam – CHWH70
• Materiaal CPU koelplaat – Koper
• Afmetingen Radiator – 120 mm X 50 mm
• Afmetingen Fan – 120 mm X 25 mm per fan
• Specificaties Fan – 1600 or 2000 rpm, Air Flow 50.35 – 61.2 cfm (per fan), Statische druk 1.8 – 2.2 mm H2O (per fan), Geluidsniveau 26 – 31.5 dBA (per fan)
• Materiaal Radiator – Aluminium
• Specificaties Slangen – Lage doorlaatbaarheid voor near-zero verdamping

Testopstelling

In deze review maken we gebruik van de volgende hardware:
• Intel Core i7 920
• MSI Eclipse SLI
• 6GB DDR-3 1600 geheugen
• 2x nVidia GTX 260

De temperaturen worden getest via Realtemp en daarnaast overclocken we natuurlijk via de bios van het MSI moederbord. Om precies te zijn op versie 1.4.

De Corsair H70 op de pijnbank.

De Corsair H70 is een zeer geschikte koeler als opstap naar de eigen samengestelde waterkoeling. Er zijn luchtkoelers die beter presteren, maar met deze koeler doe je zeker geen miskoop. Daarnaast zijn de looks werkelijk prachtig. De fans zijn wel erg luidruchtig en het is zeer aan te raden om andere fans te gebruiken als de standaard meegeleverde 120mm fans.

Edit:
19.24: Foto's toegevoegd.

• Intel Core i7 920 @ 3.6Ghz
  • MSI Eclipse SLI
  • 6GB DDR-3 1600Mhz geheugen
  • 2x GTX 260 in SLI
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Corsair Hydro Series H70?

Reviews door de redactie

opzich wel een redelijk review, awar ik echter benieuwd naar ben is het volgende:
- als je fans gebruikt die meer lucht verplaatsen als de standaard fans gaan dan de tempraturen naar beneden?
- welk voltage heb je gebruik voor die overclock (graag Vcore, QPI en PLL voltage)

- Wat foto's zouden ook niet misstaan
- je grafiekjes zijn niet helemaal goed uit te lezen!

Voor alsnog 3 sterren
Bedankt voor je reactie. Dit is de eerste review die ik maak en ik ben blij met de kritiek die je geeft. Op je eerste vraag heb ik momenteel geen antwoord maar binnenkort zal ik waarschijnlijk de fans vervangen voor stillere exemplaren. Ik zal zo dadelijk wat foto's maken en een screenshot van CPU-Z. De grafiekjes vind ik zelf inderdaad ook niet al te netjes, ik ga eens kijken wat ik eraan kan doen.
Ik heb ook zo'n ding hé.. goede prestaties maar het schijnt inderdaad dat andere fans het beter kunnen nu is mijn vraag, wat voor fans zou jij dan aanraden.. want ik weet niet waar ik naar moet kijken als ik andere fans op de h70 wil, en waarom ik die fan wil.
zou jij of iemand anders mij daaar mee kunnen helpen?
Het gaat mij eerlijk gezegd meer om de geluidsproductie die de standaard fans maken. Ikzelf ben van plan 2x Scythe S-Flex 120mm 1600rpm te kopen. Maar er zullen vast betere alternatieven zijn als deze. Misschien dat er mensen hier zijn die mij hier meer over kunnen vertellen, ben er zelf ook wel enigszins geïnteresseerd in namelijk.
Je pakt nu misschien ook wel veel warmte van je sli 260? wat je terug je kast in zuigt.

Deze heb ik pricewatch: Scythe Ultra Kaze DFS123812L-3000, 120mm

Uitstekende fans maar op 100% een takke herrie maar ze verplaatsen daarbij ontzettend veel lucht.
Ik heb ze hier altijd draaien op 600~700 RPM.
Dan nog hebben ze voldoende lucht verplaatsing.
Ik heb op het moment (idle temp) warmste core is 24C met een kamertemp van 18 graden.
Op een 2600k op 3.8GHz
Hoezo zou ik lucht van mijn GTX260's opvangen dan? De fans zuigen van buiten lucht aan door de radiator heen de kast in, dus ik snap je punt niet helemaal? Bedankt voor de informatie over de fans die je erop hebt zitten. Mag ik vragen in wat voor kast je de H70 heb hangen?
Nou omdat de warme lucht van je kaarten opstijgd en die word weer door je fan's van je h70 opgezogen toch?

Coolermaster HAF 922
Maar er zit toch helemaal geen ruimte tussen de fans en de radiators in? Dus ik snap je punt niet helemaal. Dat warme lucht opstijgt snap ik zelf ook nog wel, maar komt dat dan tussen de spleet van de fan en de radiator ook lucht naar binnen dan? Lijkt mij vrij onmogelijk.. Ik werk zelf met een Corsair 800d
de shizzle die op die H50 zit is Shin Etsu thermal grease, heel erg goed spul en normaal gesproken zelfs een stuk beter dan mx5 of de betere coolprutjes, vooral in de racerij word hun spul veel gebruikt (Honda,Yahama, enz). Verwacht deze ook op de H70..
Relatief goedkoop...vergeleken met een echte waterkoeling-set ja. Maar voor 80 euro kun je de beste luchtkoeler kopen die er is incl. superstille fans. Waarvoor je nog zo'n 20-30 euro extra erbij mag tellen bij de H70...ik zou dus eerder zeggen relatief duur.

Goede opstap naar echte waterkoeling...want? Kun je iets hergebruiken ofzo?

Vcore staat er nu bij zoals smitmartijn vroeg maar vtt voltage is ook wel interessant. En volgens mij heb je eist/c-states uitstaan want die idle temps zijn niet echt indrukwekend. Maar welk programma gebruik je voor 100% load? Daar kan ook aardig verschil inzitten (de ene 100% is de andere niet in het geval van cpu's). Ik zou Linx aanraden, dat is wel de heftigste stresstest die er is. En misschien wat verder oc-en voor de test, met 1.32 vcore maak je het hem niet al te moeilijk.